Katter...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Katter...

Post by Kriz »

Var ute å kjørte i dag, lå i kanskje 110-120 også spretter det en katt ut i veien... den er kanskje 80meter unna.. får tid til å tenke og bestemmer meg for å ikke bremse men å svinge litt til høyre og det var nok det som redda katta sitt liv for den var ikke mange centimeter unna

Men jeg lurer på hva er mest logisk å gjøre i en sånn situasjon? vanligvis vil jeg tro folk bremser.. men sjansen for å få panikk og miste kontrol er der.. men hvis du bestemmer deg for å ikke prøve noen nødbremsing for det er ikke sjans å stoppe en sykkel på 40 meter da du kjører i 100+ men hva skjer hvis du ikke klarer svinge unna... hvis du kjører over ei katte i den farta..? hva ville du ha gjort?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde den overlevd, ville jeg tatt den med på innsiden av jakka og kjørt til nærmeste veterinær så fort som mulig. Hadde den dødd, ville jeg fjernet den fra veien og litt inn i et skogholt om mulig. Det er bedre at foreldrene må fortelle barna sine at katten har rømt og at den sikkert har funnet seg et fint nytt hjem, enn at du leverer en død katt på døra og står der i sykkelutstyret.

Det er hva jeg ville gjort...
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg har kjørt ihjel både katt og hare på MC. Ikke noe vits i prøve på noen halsbrekkende unnamanøver, bare bremse kontrollert (om du i det hele tatt rekker det). Småvilt er null problem, storvilt derimot... :-k

Leste for noen år siden om et kvinnfolk som kjørte bilen i grøfta for ikke å kjøre over en katt. Resultat: Begge de mindreårige barna i baksetet omkom. :smt100
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kommer det elg eller liknende storvilt så har jeg hvertfall hørt at det beste er å sikte bak den og ikke prøve unnamanøver i samme retning som den går/løper. Det høres jo ganske logisk ut, men man aner jo aldri med disse dyra :)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Kufanger er tingen :D
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Til katter :shock: :lol:
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

hehe, nei men til større dyr, slik som småvilt. Kjekt å ha.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Reisebrev Direkte fra Bergen ;)

Jeg kjørte ihjel en liten birdy på vei til bergen sentrum i dag. Jeg merket ikke mye før jeg så den ligge igjen i ei pøle på veien :shock:

Men som sagt, jeg er enig med Dominator (som forsåvidt sitter inne med mye god lærdom) Brems kontrollert og håp på at du tar livet av stakkars dyret med en gang!

Jeg hadde nok slått ihjel dyret om det hadde blitt skadet, ville ikke påført det ytterligere smerter med å tulle den inn i jakka å kjøre til nærmeste vetrinær!

fortsatt god sommer :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

kjekt å vite at det går greit å kjøre over de da... altså ikke ta det på feil måte.. men forrige gang så ble det bråbrems... men føler det er tryggere å bare dumpe over dyret enn at jeg gjør noe som skader meg..
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Katter...

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:Var ute å kjørte i dag, lå i kanskje 110-120 også spretter det en katt ut i veien... den er kanskje 80meter unna.. får tid til å tenke og bestemmer meg for å ikke bremse men å svinge litt til høyre og det var nok det som redda katta sitt liv for den var ikke mange centimeter unna

Men jeg lurer på hva er mest logisk å gjøre i en sånn situasjon? vanligvis vil jeg tro folk bremser.. men sjansen for å få panikk og miste kontrol er der.. men hvis du bestemmer deg for å ikke prøve noen nødbremsing for det er ikke sjans å stoppe en sykkel på 40 meter da du kjører i 100+ men hva skjer hvis du ikke klarer svinge unna... hvis du kjører over ei katte i den farta..? hva ville du ha gjort?
Skal være mulig å bremse ned ganske godt fra 120 på 80 meter, kanskje tilogmed helt opp, personlig hadde jeg om kollisjonen ikke er kritisk for deg, og man vet at det ikke er biler bak en, så hadde jeg tatt en relativt kraftig oppbremsing (om enn ikke maks oppbremsing), og svingt unna når jeg nærmet meg.

AtW
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Gixxerman wrote:Hadde den overlevd, ville jeg tatt den med på innsiden av jakka og kjørt til nærmeste veterinær så fort som mulig. Hadde den dødd, ville jeg fjernet den fra veien og litt inn i et skogholt om mulig. Det er bedre at foreldrene må fortelle barna sine at katten har rømt og at den sikkert har funnet seg et fint nytt hjem, enn at du leverer en død katt på døra og står der i sykkelutstyret.

Det er hva jeg ville gjort...
Vil fraråde deg på d sterkeste å stappe ei skada katte innafor jakka.

Vi traff en katt med bil en gang (den sprang antagelig på hjulkapselen og svima :smt021 ). Barmhjertige som vi var plukket vi den opp. Den var jo ganske slapp i svima, men skal si d ble fart i'n da den våkna. Bilen var en coupe og den raste fra bagasjeromet som bakre punkt, frem over dashbordet og tilbake igjen. Var ikke spesielt lett for sjåføren å kjøre.

Da vi endelig kom til dyrlegen, ville han ikke ta i den rasende katten. D endte med at vi kjørte den tilbake og slapp den ut der vi traff den.

Tenk om den våkner inni jakka :shock:

Selv har jeg sympati for alle dyr og har diskutert det med mange kjente. Alle jeg har snakket med og som har, eller har hatt dyr, ville hatt beskjed om dyret deres var overkjørt el død på annen måte. Hvis ikke går man å tenker på om d lever og har d vondt.

Selv folk som har fått katten levert av sjåføren, i plastpose, har takket for at de kom med dyret. De kan jo selfølgelig bli fly forbanna, men d er jo ikke helt rart siden det er deres kjæledegg som de antagelig satte veldig pris på.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Det jeg synes var vanskelig den gangen jeg kjørte på en katt med bil var å ta avgjørelsen på om den var skadet så ille at vi måtte slå den ihjel, eller om den bare var litt forslått...

Og når veterinæren er langt av gårde, når eieren står der sammen med meg, og når 5 mannfolk ikke tør gjøre noe, hva gjør man da!?

Nei, det var en vond opplevelse.. :cry:

Jeg er fortsatt ikke sikker på om vi gjorde det rette...
Death Is The Road To Awe.
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Hvis man føler seg så usikker på å bremse at man velger å styre unna i stedet så bør man kanskje begynne å øve litt på bremsing? :)
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

LordShaft wrote:Reisebrev Direkte fra Bergen ;)


Jeg hadde nok slått ihjel dyret om det hadde blitt skadet, ville ikke påført det ytterligere smerter med å tulle den inn i jakka å kjøre til nærmeste vetrinær!

fortsatt god sommer :)


Mvh
-Shaft-
Jeg er dypt uenig med deg her for dette er noe du må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Min sønn kjører moped og han fant en katt i veien som tydelig var påkjørt han gikk for å fjerne den fra veien for han trodde at den var død. Det viste seg at det var liv i katten så han stoppet noen bilistyer for å få hjelp til å kjøre katten til vetrinær ingenville hjelpe ham så han tok katten inn i kjeledressen og kjørte selv til vetrinær med den. Katten overlevde takket være ham. Katten var øremerket så vetrinæren fant eierne og min sønn fikk penger og konfekt fordi at han hadde reddet katten.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Når det er sånt småtteri så prøver jeg bare å svinge unna, kanskje slippe gassen.

I dag så var et ekorn på vei over veien rett foran meg. Det sprang halvveis ut i kjørebanen, stoppa et halvt sekund og kikka mot meg og sprang tilbake i grøfta igjen! :lol:
Road Rider c" ,)
Post Reply