Æ'ndalitten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Jeg har sagt det engang og sier det igjen
##### Satan ######


jeg burde legge ut bilder av ankelen min etter rullingsen i rundkjøringen..(2 sommer siden)
det gikk bra, kun 6 uker "ta det med ro" men slapp heavy metal skruer....
Du trenger bare 1
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ÅÅ brenn i helvete den der så lite fin ut!

Her snakker vi bra knust kneskål.....får bare håpe du kommer sterkere tilbake!

Lykke til videre.....

Beste hilsner
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Lykke til, bare følg det legene sier så går nok det meste bra igjen skal du se....!

De bildene der så ikke pene ut...
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Legene sier det er vanskelig å spå utfall av en slik skade, men de mener jeg skal kunne gå normalt.
De sa også at jeg ikke kunne forvente noe runde kanter på kneskåla, for den var passe kraust...som dere ser :(
Håper jeg blir god nok til at jeg skal kunne løpe og sykle som vanlige mennesker, i det minste om et par år.

I tillegg krasjer dette litt med utdanninga jeg tar nå, tømrer. Er en god del tid på knærne i det yrket. Bruker kneputer men likevel.


Takk for den støtten dere gir, man tar til seg de små tingene i livet etter slike fall. Håper ingen av dere, eller noen andre blir utsatt for det samme, dette kan ødelegge resten av livet mitt. 17år gammel...
Kan ikke la det gå til hodet på meg heller, men det er trist å tenke på.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Snakka med han legen som opperertemeg i dag, og for meg virket som om han tvilte på at jeg skulle kunne løpe igjen. :shock:
Alpint og sykkling blir nok også uaktuellt da antar jeg. Passe dumt i og med at jeg i fjor skaffa meg slalomstøvler til 3000kr...men men, det er den minste bekymringen :roll:

Pappa plukka litt på sykkelen i dag og det ser ut til at front og baklykt, 4 linklys, komplett kåpesett, blinklysholder forran, høyre fotstøtte bak (den som potta er festa i), passasjersetet, muligens et eller to speil og alt fra girpedalen og innover til girkassen må byttes.

Speilene er ikke knust, men det er ikke sikkert de kan brukes.
Girpedalen derimot er vrengt inn under motoren og til og med den tjukke metallpinnen som stikker ut av motoren er bøyd.
Først nå så vi at potta er trykka innover, så det blir ett elelr anna som må byttes der.
Deleprisene er egentlig ikke så høe tror jeg, mener å huske at frontlykta "bare" koster 570kr. Vet om en som måtte ut med 8000 for ny lykt til sin ZX6R.

Har såvidt begynt å bøye forsiktig på beinet i dag. Klarer ikke å bøye det mye, og det er sårt. Tror målet er 45 grader innen rimelighetens tid. Ting er ikke helt grodd enda, men det er tross alt gått fire av minst seks uker.

Og det med passasjersalen er helt forferdelig. Husker ikke helt om jeg har skrevet det før, men det var politimannen som kom som tok det av/åpna det for å få tak i vognkort og førerkort. I hvertfall så forsvant den salen og viking sa de ikke hadde den, ikke fant vennene mine den i grøfta da de kjørte forbi noen dager seinere.
Aller værst var svaret han gav pappa når han ringte og spurte etter den: tja...det ligger vel kanskje i grøfta eller noe... :smt021

Det var HAN som tok salen av og vi mener det var HAN som sburde satt den korrekt på plass igjen også! Vi funderer litt på å prøve å stille politiet til ansvar for at salen forsvant, men vi vet ikke helt om det har noen hennsikt.

Blir så fortvila av alt dette her!! :x
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Skjønner at det er trist med alle kostnadene og alt, men oppi dette er det bra du lever og fungerer så bra som du gjør.
Ting kan kjøpes for penger, livet er det værre med.

Selvsagt irriterende at hele deler skulle forsvinne da.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

:smt056

Takk for at du delte opplevelsen og tankene dine med oss, tror vi tar din opplevelse mer inn over oss enn det vi leser og ser om tilsvarende og verre ulykker i andre media.

Tøft gjort av deg å skrive om ulykken så tett innpå. Vet at det å skrive så inngående er en tøff utfordring. Men det gir også mulighet for å bearbeide ulykken og følelsene som kommer opp.
Klart det ser svart ut akkurat nå. Men jeg tror at du har "guts" til å takle utfordringene framover. Heldigvis for deg er det andre muligheter for utdanning og yrkesvalg i dagens samfunn. Du er ikke låst til snekkeryrket, selv om det kanskje er det du helst vil. Bruk rekonvalesenstida til litt kreativt tankearbeid, så snur du denne ulykken til en positiv utfordring :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Æ'ndalitten
Og det med passasjersalen er helt forferdelig. Husker ikke helt om jeg har skrevet det før, men det var politimannen som kom som tok det av/åpna det for å få tak i vognkort og førerkort. I hvertfall så forsvant den salen og viking sa de ikke hadde den, ikke fant vennene mine den i grøfta da de kjørte forbi noen dager seinere.
Aller værst var svaret han gav pappa når han ringte og spurte etter den: tja...det ligger vel kanskje i grøfta eller noe... :smt021

Det var HAN som tok salen av og vi mener det var HAN som sburde satt den korrekt på plass igjen også! Vi funderer litt på å prøve å stille politiet til ansvar for at salen forsvant, men vi vet ikke helt om det har noen hennsikt.

Blir så fortvila av alt dette her!! :x
Skjønner fortvilelsen men ha litt overbærenhet.

Hadde jeg vært politi og måtte plukke opp delene etter en slik ulykke hadde jeg nok vært litt bleik og utafor. Det er utrolig vondt for deg som går gjennom det men det går nok inn på karene som rydder opp også. Det er kansje ikke salen han hadde mest i tankene der han sto.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jojo, det er klart de ikke har det lett de som kommer til åstedet, men han kunne tatt seg bryet med å klikke salen på plass slik at jeg slapp å kjøpe ny. Fyren var vikar da, så det var kanskje litt tøfft for han når jeg lå der med et åpent kne.

Har såvidt begynt å bøye på beinet nå, klarer akkurat å løfte kneet 5cm opp. Er sårt og ømt enda, men jeg får bøyd det mer og mer. Tror målet var å klare ca 45 grader på torsdag.

Sitter og gnager litt på det der med løpinge til tider, får meg liksom ikke til å se meg selv uten mulighet til å løpe. Ikke hva det er som skulle hindre meg heller.
Får nå litt terapi her på forumet synes jeg. Responsene jeg har fått har vært viktige for meg på mange måter. Jeg vet at budskapet mitt når fram og at folk faktisk bryr seg. Hadde jeg strøket med ville jeg bare vært en del av et tall.
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Var i India tidligere i år og der er det utrolig mange som halter på de rareste måter etter å ha vært i sykkelulykker (det er noen flere sykkler på veien der). Virker som det er pengene som styrer hvor godt du blir satt sammen.

Må si jeg har utrolig tiltro til legene i Norge. Men skjønner det med løpinga.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Bare skriv her, det er ikke bare deg selv du hjelper men det er endel her som tenker seg om to ganger når de er ute å kjører. Det utgjør en forskjell, kanskje liten, men fremdeles en forskjell...
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Det at jeg kanskje kan hindre en eller to andre i å kjøre uten kjøreutstyr og skade seg skikkelig er noe av det som driver meg mest.

Uten kjørejakken min til 1200kr hadde jeg nok hatt en knust albue og en helt ødelagt skulder. Når jeg i tillegg kjøpte jakken sammen med hjelm og hansker for 1500kr så var det en god deal.
Og om e hjelm koster 4500kr så er det ikke mye penger hvis den kan redde hodet ditt en gang i fremtiden.

Nei, hvis jeg skal ha sykkel igjen så blir det FULL sikkerhetsbekledning, og skikkelig kvalitet. Og hvis jeg bare skal på kino kan jeg heller gå, for kjører du uten beskyttelse en gang blir det lettere neste gang, og gangen etter og etter den gangen osv... Ulykken skjer som regel der du minst venter det.

Anngående de inderene så må jeg bare si at de har flaks de overlever mange ganger. De stapper seg sammen syv-åtte stykker på en vanlig scooter :roll:
Det er ikke så lenge siden det døde 40 eller 80 stykker da en lastebil kjørte av veien på vei til et bryllup...
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Ser du er innom på forumet igjen. Hvordan går det med deg?
Gror du sammen eller?
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Er snart hel på overflaten, har bare en liten running igjen nå.
Satser på at den er grodd i løpet av neste uke.

Får lov til å bøye beinet litt mer nå, og ta i litt når jeg gjør det. Merker ikke så veldig stor framgang enda, men økte bittelitt på bøyen i går.
Har allerede bøy nok til at jeg skal klare å gå normalt tror jeg, det er vel ca 45 grader jeg er oppe i nå.
Tror jeg skal være fornøyd om jeg runder 90 grader innen jul.

Er spent på hva som skjer med meg nå som beinet snart skal være helt igjen. Har legetime på torsdag, får sikkert vite litt mer da.
Ellers går alt bra ;)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Æ'ndalitten sa:Er spent på hva som skjer med meg nå som beinet snart skal være helt igjen. Har legetime på torsdag, får sikkert vite litt mer da.
Ellers går alt bra ;)
Godt å høre det da!
Blir det sykkelkjøring igjen da, eller har velten satt spor?
Post Reply