Køsniking i rushen

Prat om tung MC.
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

pelle wrote:
bandit wrote:Jeg kan vel "skryte" av å være en av de ivrigere køsnikerne i rushen.. :oops: Kjører kun forbi bilene på venstre side, med ett unntak. Ved storevatnet terminal (hvor man velger å kjøre til Askøy eller Sotra) ligger bilene alltid helt inntil venstre siden (er fysisk skille mellom kjørebanene der). Siden det er 2-3 meter ledig plass på innsiden (høyre side altså) pleier jeg å benytte meg av dette, for så å skli inn i akselerasjonsfeltet som etterhvert dukker opp på høyre siden. Er vel snakk om et strekk på ca 150m.. Kjører forsvarlig, men er likevel litt ekstra oppmerksom på eventuelle poliser når jeg sniker meg forbi her.. 8)
Akkurat på den strekninger der har jeg sett flere som sniker seg frem på høyresiden. Men jeg har også flere ganger sett noen som sniker seg forbi på høyresiden mens det samtidig er en som sniker seg forbi på venstresiden. Og da lurer jeg meg på hvor vil disse syklistene at bilene skal passe på. det er ille lett for bilistene å passe begge sidene samtidig når det kommer en syklist forbi på begge sider. Jeg mener at vi bør holde oss på en side og det er venstre siden for det er der du skal kjøre forbi. :lol:
som regel så går det ikke an å kjøre forbi bilene på venstre side på dette strekket. det er litt sig i trafikken så krypekjøring er ikke aktuelt. dessuten er det faktisk så stort mellomrom mellom bilene og autovernet på høyresiden som bandit skriver, uten overdrivelse. veiskulderen er faktisk så bred at en kan fint ligge utenfor den hvite heltrukne stripen dersom dette skulle være nødvendig. kor lenge en er ekstra oppmerksom på bilene som kommer fra askøy i akslerasjonsfeltet, ser jeg faktisk på høyresiden her som mer den mest forsvarlige siden å passere bilene på.
_alle_ passerer her på høyre siden, de som faktisk lager problemet for bilistene? er dem som på død og liv skal passere på venstresiden, det er vel disse som lager forvirring for bilistene, når _alle_ passerer på høyre siden? dessuten så sparer man sikkert 3/4 tid på å ligge på høyresiden kontra venstresiden pga luken på høyresiden er så mye større. dessuten så er det mange av bilistene som begynner å stresse å beveger seg mot høyre når folk kommer på venstresiden.. passerer man på høyresiden her, trenger ikke bilistene og gjøre noe som helst.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Køsniking i rushen

Post by moonlit »

Den Røde Fare wrote:Jeg er en ivrig køsniker, men jeg ser en del av mine medsnikere med mye kubikk, driver utstrakt køsniking på veiskulderen?

Selv er jeg konsekvent på å kjøre forbi på venstresiden, om det ikke er to kjørefelt i samme retning-da ligger jeg mellom bilene.

Er det OK å bruke skulderen, eller havner det innunder kategorien forbi kjøring på høyresiden, og blir Onkel surere for det, enn om man ligger på utsiden?

Og hva når man ligger mellom bilene?
Det er mye mer forbudt å kjøre forbi på veiskulderen enn der du SKAL kjøre forbi (til venstre).

Jeg kjører alltid til venstre, mellom filene hvis det er flere, med fjernlys og venstre blinker på.

Det eneste unntaket jeg gjør er avkjøringen til sinsenkrysset østover på ring 3; der skal jeg nedover mot carl berner så jeg tar vegskulderen de siste 50 meterne før avkjøringen møter veien opp fra torshov.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Post by moonlit »

Gixxerman wrote:Hvordan kjører forresten dere andre, med tanke på gass/brems når dere kjører mellom bilene i rushen ? Personlig har jeg kun tommel og pekefinger rundt gassen, og langefinger og ringfingern på bremsen. Ofte man må bremse ganske kjapt, og da syntes jeg dette funker utmerket. Blir litt sliten, men bedre det enn å bulke :)
Kniper med knærne og slapper av i resten av kroppen for å kunne reagere kjapt.
Som oftest med peke/langfinger på forbremsen, av og til hele hånda.

Jeg klarer ikke å ha fingre på forbremsen hvis jeg har noen fingre til venstre for bremsefingerne, på gassen. (Altså at noen fingre kommer i klem INNENFOR bremsefingrene).

Så da må det bli peke/langfinger, eller alle fire...
User avatar
rufse
Posts: 116
Joined: 08 May 2006 03:03
Location: Bergen
Contact:

Post by rufse »

Flere veistrekninger er "belastet" med såkalte øyer, som finnes i flere varianter. Den mest vanlige er jo den som er forhøyet med asfalt på toppen. Så finnes jo de som er pyntet med gress,blomster, trær,osv.

På sånne plasser, blir valget ofte å kjøre forbi på høyresiden.
Men noen plasser er mer vrien enn andre. Det finnes en slik øy i Fyllingsdalen (Bergen) der øyen ligger til venstre - men hvor det også finnes en vei til høyre (kryss). Her kommer det i rushtiden hele tiden biler inn på veien, noe som stopper opp trafikken og umuligjør forbikjøring der.
Så når jeg sitter der da, så blir valget enkelt; Kjøre opp på øyen, følge den til slutt, og ned på veien igjen. Er det tillatt?

Den andre varianten man av og til står ovenfor (iaf. oss som kjører litt mer aktiv), er å kjøre på utsiden av øyen, dvs mot kjøreretningen. Så lenge øyen ikke er merket med påbudtsskilt (pil ned til høyre), så er vel det fullt tillatt, eller?
User avatar
rufse
Posts: 116
Joined: 08 May 2006 03:03
Location: Bergen
Contact:

Post by rufse »

Undrer hva onkel politi ville sagt om dette?

Er jo fullt lovlig der nede.. :D
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Kaos! :P
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bånn gass, lukk øya... Det går så bra atte :shock: :P
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

bare så dere vet det så er farten speedet opp noe på den filmen.. har sett den i en saktere versjon, klart.. er kaos der og .. men ikke på samme måten..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Misha
Posts: 60
Joined: 17 Mar 2006 19:41
Location: Regnværsbyen

Post by Misha »

Ja jeg la merke til det nå, ved å se på fotgjengerene. De går litt pussigt... :)
-99 Yamaha xj600 Diversion
-78 Moto Morini
User avatar
Jostein
Posts: 35
Joined: 19 Oct 2006 22:14
MC: 00 Ducati 748 Bip
x98 600N Bandit
Location: Oslo

Post by Jostein »

Greit at det ikke er lov å kjøre på høyre skulder, men vær oppmerksom på at det kan ligge en del dritt her og det er lett og punktere.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Post by quantumduck »

Misha wrote:Ja jeg la merke til det nå, ved å se på fotgjengerene. De går litt pussigt... :)
Det gjør de. Men rushen i Dehli har *mye* høyere trafikktetthet. Var der nede i vår og turen fram og tilbake til flyplassen var virkelig en ut-av-kroppen-opplvelse.
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

quantumduck wrote:
Misha wrote:Ja jeg la merke til det nå, ved å se på fotgjengerene. De går litt pussigt... :)
Det gjør de. Men rushen i Dehli har *mye* høyere trafikktetthet. Var der nede i vår og turen fram og tilbake til flyplassen var virkelig en ut-av-kroppen-opplvelse.
hehe, jeg var også der noen uker i våres. Hvordan gikk det med magen :?:
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

rufse wrote:Undrer hva onkel politi ville sagt om dette?

Er jo fullt lovlig der nede.. :D
Det artige er at det funker. Man tar hensyn til andre, så går det bra (regelen ser ut til at jo større kjøretøy jo mer forkjørsrett har man).

Vi sier det er vilt fordi det hadde blitt en kollisjon ved første kryssende bil fordi vi må 'stå på krava'...

Spørsmålet er om det kalles fremskritt å får det sånn som vi har det.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Galilee wrote:
rufse wrote:Undrer hva onkel politi ville sagt om dette?

Er jo fullt lovlig der nede.. :D
Det artige er at det funker. Man tar hensyn til andre, så går det bra (regelen ser ut til at jo større kjøretøy jo mer forkjørsrett har man).

Vi sier det er vilt fordi det hadde blitt en kollisjon ved første kryssende bil fordi vi må 'stå på krava'...

Spørsmålet er om det kalles fremskritt å får det sånn som vi har det.
Funker og funker, det er jo markant flere trafikkulykker per person, men det fungerer jo i den betydningen at man klarer å kjøre i trafikken ja

AtW
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Post by quantumduck »

Borg wrote: hehe, jeg var også der noen uker i våres. Hvordan gikk det med magen :?:
Den klarte seg utmerket denne gangen, ble bespist kun på de aller dyreste restaurantene. Forrige gang var det backpacking-tur og da gikk det helt annerledes ja ...
Post Reply