Første Hjelp

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Første Hjelp

Post by medic1136 »

1. egen sikkerhet
2. få oversikt
3. Varsling 113
4. Åndedrett/luftveier
5. stans store blødninger
6. Risiko for nedkjøling
7. Opptreden på skade sted


Førstehjelp på et ulykkessted

en må ta ledelsen
* sikre skadestedet
* få oversikt over situasjonen
* Ring 1-1-3
* organiser arbeidet med førstehjelp
* fordel oppgavene (gi direkte og enkle ordrer)

Gi livreddende førstehjelp
* se til at alle puster. sørg for frie luftveier
* stans blødninger
* velg riktig leie (sidelieie, sittende, på rygg osv)
* start gjenopplivning hos bevistløse som ikke puster.

spesielt ved trafikkulykker sikre skadestedet og de skadde
* sett frem varseltrekant og slå på nødblink
* slå av lys og tenning - klargjør brannslokkningsapparater
* ved fare for brann bring de skadde i sikkerhet
* støtt opp kjøretøy som kan velte, ved hjelp av jekk reservehjul, stener el.l.
* hold nyskjerrige unna, slik at ikke flere blir skadet.

UNDERSØK DEN BEVISTLØSE

* prøv å vekke personen ved å riste forsiktig i skuldrene og rop er du våken
* våkner personen søk etter skader
* Er personen bevistløs - sjekk pust
* tilkall andre (som er på stedet) for å ringe 1-1-3

sjekk pust
* fri luftvei; før hodet bakover (1 hånden på pannen og 2 fingre under haken)
* hold kinnet/øret tett til personens munn og nese - se lytt og føl etter normal pust i ca 10 sekunder. om pusten fortsatt er normal legges passienten i sideleie.
* frie luftveier sikres og hvis pusten har vært normal i ett minutt legges passienten i sideleie.
* bøy hodet bakover og leg ansiktet med munnen lavt, gjerne med en hånd under kinnet for å stabilisere hodet.
* fjern alt løst som måtte finnes i munnhulen
* kontroller så ofte som mulig at passienten fremdeles puster.

Bevistløse som sitter skal ha hodet opp i normalstilling, hjelper ikke dette legg passienten ned og begynn med gjennopplivning.

HLR
* finn trykkpunktet som ligger midt mellom brystvortene
* plasser håndroten mot trykkpunktet legg den andre hånden rett på den første. løft fingrene fra brystet. du skal kunn trykke med håndroten.
* start med 30 kompresjoner med en takt på ca 100 i minuttet trykk ca 4-5 cm ned.
* fortsett med 2 innblåsninger deretter 30 komprisjoner osv.

munn til munn
* legg en hånd på pannen og klem neseborene sammen med to fingre. løft frem underkjeven med din andre hånds peke- og langfinger
* gap over personens munn. blås inn i passienten og se samtidig etter at brystet hever seg. blås langsomt og ikke for kraftig.
* snu så hodet godt bort fra passientens munn og se etter at brystkassen senker seg igjen.

Gjennoplivning av små barn
*dekk munn og nese med egen munn
* blås meget forsiktig 5 ganger, til brystet hever seg. (hos spedbarn en munnfull)
* komprimer 30 ganger på brystkassen men en hånd (hos spedbarn med to fingre)

Indreskader
mistanke om dette får du om:
* blek og kald og klam hun
* ras svak puls
* stram og smertefull mage
*rask pust
* nedsatt bevisthet
Disse skal ha høy prioritering for transport til sykehus.
Ved stort blodtap fra bena skal passienten ligge flatt med bena høyere enn hodet.
Våkne personer bestemmer selv om de vil sitte eller ligge.

stans blødninger
* hold det blødende stedet høyt
* trykk direkte på det blødende med en kompress el. bruk helst hansker når du er i kontakt med blod
* legg en trykkbandasje direkte på det blødende stedet
* ved store blødninger hev bena.

Lindre smerter og gi psykisk støtte til de som er skadet
Dekk til passienter så de ikke begynner å fryse, dette tar blod bort fra organer som trenger blodet.

MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er passienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er passienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet
mer enn absolutt nødvendig.

her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:

Man bør være to om å ta av en hjelm.

den ene skal sette seg på skrevs over brystet på passienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:

1. løft hodet ca 1 cm fra bakken.

2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveghendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.

3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.


Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stillign som når
hjelmen var på.
For dere som har lært hjerte lunge redning så er nå rytmen forandret til 30 kompresjoner og 2 innblåsninger.

NB! ta et førstehjelpskurs NÅ. ønsker noen et slikt kurs ta kontakt med meg og jeg skal videre formidle dette
til de rette personene. Et slikt kurs koster ca 200 kr noe som er billig for å kunne redde et liv. Husk de fleste ulykker skjer i hjemmet, neste gang kan det være noen som står deg nær.


Dette innlegget vil bli oppdatert og forbedret fortløpende. Har jeg glemt noe send meg gjerne en pm så skal jeg rette på det så fort som mulig
Last edited by medic1136 on 17 Nov 2006 17:53, edited 4 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Veldig bra post. Bra tiltak :D

Men jeg vil rette deg litt på fremgangsmåten får å ta av en hjelm.

ja du bør være to! men vi på brannvakta har som rutine:

At en sitter på en måte ved siden av å lener seg over brystkassa på pasienten. for å holde hodet oppe!
Den andre sitter med bak hodet. tar tak i hjelmen rett under ørene å "utvider" hjelmen for så å rulle den av hodet. slik at nakken blir bar først også at ikke haka "henger" igjen i reima eller hjelmen!

Dette skal være så skånsomt som overhodet mulig! Men kan hende dette har blitt forandret på. Er jo mye som blir forandret på denne fronten hele tiden.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

metoden jeg beskriver er den siste jeg lærte, men skal prøve den du nevner. og event legge den inn i steden, om den er lettere og mer skånsom mot passienten.
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

jeg lærte på kjøreskolen at den munn til munn er helt ut.
Hjalp ingen ting sa de, eller lite effektiv.
Men lærte at det var viktig å støtte nakken :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

mathiazz wrote:jeg lærte på kjøreskolen at den munn til munn er helt ut.
Hjalp ingen ting sa de, eller lite effektiv.
Men lærte at det var viktig å støtte nakken :wink:
Dette er ikke helt sant!
Det har vist seg at det er mye viktigere å pumpe blod ut til de vitale organene enn det er å blåse oksygen ned i lungene på pasienten.
Derfor de har gått over til 30 komprimeringer og 2 innblås (voksen pasient)

Men så er jo også blod uten oksygen "no go" så ja ;) Men dette er ikke mitt spesial felt, så jeg kan kanskje ta litt feil selv! Det jeg sir er ikke nødvendigvis noe fasit. <---- heilgardert :roll:

Ja det er sant som du sier at det er viktig å støtte nakken, men er pasienten bevisstløs og ikke puster er det viktigere å prøve å redde livet en å støtte nakken :)

Men som sagt, det viktigste er å gjør noe!

For de som har prøvd hjertelungereddning, så kan jeg si at dette er noe griseri. Det er bare et spørsmål om tid før det kommer mageinnhold i retur. for all luften du blåser ned går ikke bare i lungene. Det er også veldig slitsomt og du kan forvente at du brekker ribbeben på pasienten.
Er ikke meninga å skremme noen, men jeg har sett mange tilfeller av folk som stivner når de ser hvordan det egentlig fungerer.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

mathiazz wrote:jeg lærte på kjøreskolen at den munn til munn er helt ut.
Hjalp ingen ting sa de, eller lite effektiv.
Men lærte at det var viktig å støtte nakken :wink:
Det er ikke ut, men om vi som instruerer på kurst til lappen skulle ta med HLR (hjerte lunge redning) så må regelverket for pensum forandres. bare HLR biten tar 3-6 skole timer å lære bort. Samtidig som det har vist seg at de som ikke trener på dette regelmessig vil ikke klare det 6 mnd etter kurs.

Derfor er disse kursene lagt opp til hva du kan utrette på et skade sted. finner du det likevell nødvendig med HLR på en passient. så si i fra til de på 1-1-3 og de vil da hjelpe deg skritt for skritt.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

LordShaft wrote: du kan forvente at du brekker ribbeben på pasienten.
Er ikke meninga å skremme noen, men jeg har sett mange tilfeller av folk som stivner når de ser hvordan det egentlig fungerer.
For å si det på en annen måte, klarer du HLR uten å brekke ribben så klarer du noe jeg ikke har klart enda. Det er foresten bedre å brekke noen ribben enn det er å dø, som trolig vil være alternativet om du ikke tar sjansen.

Det viktigse når det gjelder 1.hjelp er å tørre å prøve. ALT er bedre enn ingenting.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ja missforstå meg rett.

Jeg er fullstendig klar over at dette skjer. Men tanken på at du tar noen ribbeben kan være utslagsgivende for at folk ikke tør å prøve. Det er bedre at de setter igang og heller tar det når det kommer. er ikke alltid folk merker det! pga situasjonen og adrenalinet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Apropos HLR, har snakket litt med kona (sykepleier) om akkurat det der. Og i motsetning til hvordan det foregår på Baywatch :lol: , så er det uhyre sjelden at en bevisstløs person uten puls og åndedrett vil begynne å hoste opp litt sjøvann og puste igjen etter et halv minutt med vanlig HLR..! Poenget med hjertemassasjen er å få blodet til å sirkulere, ikke å få hjerte til å starte igjen. Til det trenger man vanligvis en defibrillator som setter sinusknuten i gang med å sende elektriske impulser til hjertemuskulaturen igjen. Man kan vel holde "liv" i en person via HLR i ca. en halvtimes tid før oksygenmangelen fører til hjerneskade/død..? Derfor er det kjempeviktig at man ringer 1-1-3 og får ambulansepersonell (med hjertestarter) på stedet A.S.A.P ! :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

bandit wrote:hjertemuskulaturen igjen. Man kan vel holde "liv" i en person via HLR i ca. en halvtimes tid før oksygenmangelen fører til hjerneskade/død..? Derfor er det kjempeviktig at man ringer 1-1-3 og får ambulansepersonell
Er riktig det du sier bortsett fra sitatet her, man kan holde folk i live så lenge mang orker å holde på med HLR. gjøres HLR riktig tilfører man også oksygen til blodet. dette oksygenet blir ved hjelp av hjertekompresjoner ført til hjernen. men de fleste vil ikke orker å holde på med dette i mer enn ca 10-15 min. det er veldig tungt å holde på med HLR.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Er med på det du sier. Hvis man er to personer som kan HLR, går det kanskje an å tilføre nok O2 utover en halvtime.. Men hvis man er alene, og jobber etter 2-30 regelen, gir vel dette vesentlig mindre O2 enn hva pasienten ville fått hvis han var ved bevissthet og kunne puste for egen maskin?

For det første pumper vel ikke hjertet like effektivt under HLR-behandling som når den jobber på egenhånd, dvs lavere minuttvolum..?

For det andre er det jo mer CO2 (og mindre O2) i luften pasienten får tilført, enn hva han ville fått dersom han pustet på egenhånd..

Jeg bare spekulerer her, har ikke noe mer faglig å tilføye.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

ikke så dumt spekulert det.

men i løpet av et min puster vi ca 15-20 ganger. ved hjelp av HLR klarer vi å opprettholde dette sån nogen lunde. når vi puster bruker vi (om jeg ikke husker helt feil) ca 20 % av oksygenet. resten puster vi ut igjen.

Det vi da puster inn i passienten er da luft vi ikke har brukt. og som du forstår så er det ganske mye luft. Du har så klart rett i at luftkvaliteten ikke er like god som den vi selv puster inn. men alt er bedre enn ingen ting.

Vi skal ha kompresjoner som tilsvarer hjertets egen frekvens. at vi i små korte perioder (mens vi blåser) har et lite opphold. har liten betydning.

Regelen er 30-2 30 komprisjoner og 2 innblåsninger i denn rekkefølgen.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg har vært utfor nettopp en hendelse hvor liv sto på spill:
Okey folkens, lær førstehjelp nå!

Jeg var kanskje med og reddet et liv i dag....

Var på en byggebutikk i dag, skulle handle noe til å pusse opp badet med. Da jeg kom til kassen segnet en eldre mann om og slo hodet kraftig i bakken. Han hadde sluttet og puste og hjertet sluttet å slå (hjertestans). Det var en mann som kom før meg og hadde sjekket livstegnene. Han begynte med kompresjoner samtidlig som jeg sjekket pust og åndedrett og holdt luftveiene klare. Begge oss to var opptrent i akutt førstehjelp.

Vi fortsatte med førstehjelpen frem til ambulansen kom frem, hvor jeg fremdeles holdt luftveiene åpne med hodet bakover inntil de fikk diagonisert ham. De tok over for hjertekompresjonene for han andre, og jeg satt der med blodige hendene og bøyde hodet hans bakover. De tok etter hvert over for oss to, og sjokket ham med hjertestarter. De gjorde dette noen minutter før rytmen kom tilbake! De fikk med andre ord liv i ham, og han klarte å puste selv. Kanskje var den innsatsen jeg og min "partner" den innsatsen som trengtes for at denne personen enda puster!

Tro meg på mitt ord, uten disse kursene hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Dessuten var ikke de tusen "kjempebra innsats" fra den søte sykepleieren noe å takke nei til heller :oops:
Jeg har sagt det før, og ier det igjen. Lær førstehjelp i dag for du vet aldri når du kommer til å trenge det :)
Image
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Hjelm

Post by FemIce »

Dette med hjelmen syntes jeg er vanskelig.

Skal man ta av en åpningshjelm eller bare åpne den?

Noen av de nyere hjelmene er svært trange å få av og på. (eks Schubert)

Hva når man er alene - det er omtrent håpløst å ta av en slik hjelm uten å bevege masse på nakken, som kanskje er skadet og skal beveges minst mulig.

Man kan jo løsne stroppen og vippe haken opp slik at luftveiene blir frie selv om hjelmen sitter på? Innblåsninger får man ikke til da, det skjønner jeg, men er man alene, hva er da alternativet?
Hva kan man gjøre selv om hjelmen blir sittende?

Jeg har vært på noen førstehjelpskurs, men savner et med mer øvelse mot MC-ulykker. Hjelm blir liksom bare nevnt i forbidfarten at den må du ta av og det vises alltid bare når to gjør det.

-FemLurerPåDette-
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

For det første. puster ikke vedkommende SKAL hjelmen av og HLR må påbegynnes. Det spiller liten rolle hvor skadet nakken er!

Jeg vet dette med Mc-hjelm kan være ett mareritt å få av. Har selv gjort dette en del ganger på jobb (av egen interesse)

Det er ganske liten sjangs for at du er helt alene hvis en ulykke først inntreffer. Å få hjelp til å støtte nakken er igrunn det minste problem. Men skulle du være så uheldig å være der helt alene.

Løsn halsstroppen. Sett deg på skrevs over hodet til pasienten, slik at du har hodet mellom bena dine. ta godt tak oppunder sidene på hjelmen, altså mellom kjeven og ørene på pasienten. press den utover og rull forsiktig av. Slik at nakken blir først synlig!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply