Oppgraderinger: Hva er nødvendig/praktisk?

Prat om tung MC.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

kunne tenkt meg gearindikator selv.. faktisk ofte jeg putter den i første når jeg f.eks kommer fort inn mot en rundkjøring.. og skal bare svippe fort igjenom rundkjøringen ;) tror ofte den ligger i 3...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Gearindicator?

Jeg vet nesten aldri hvilket gir jeg er i, tenker ikke over det egentlig. Bare girer når jeg må =P

Mange som vet hvilket gir de er i hele tiden?
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

Jeg prøver å huske det i opplæringa, pleier å nynne gir-tallet mens jeg kjører.... :oops:
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg vet giret når jeg kjører rolig, men kjører jeg hardt så tenker jeg kun på å holde meg på veien :lol: Man burde jo lære seg turtall osv ved ulike gir og ulike hastigheter, men det er ikke så stor forskjell mellom 2.re og 3.de f.eks... Første merker man lett da dette som oftest er mye lettere giret enn de andre, og det alltid krever litt mer å sette i gir. Eneste jeg har prob med er 5.te eller 6.te gir :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jeg synes ikke det er viktig å vite hvilket gir man er i. Det som er viktig er å vite når man skal gire opp eller ned, slik at man har nok kraft.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

inunf wrote:Jeg synes ikke det er viktig å vite hvilket gir man er i. Det som er viktig er å vite når man skal gire opp eller ned, slik at man har nok kraft.
Samma her... Tenker ekstremt sjeldent om hvilket gir jeg er i... Man blir jo kjent med motorsykkelen og når og hvor man girer...
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Plager meg i grunnen litt... ingen problem når jeg kjører på "landeveien". Da kjører jeg ofte etter humør, kan ligge i 2 eller 5. men når jeg kommer til en rundkjøring og ikke har tid til å sjekke hvilket gir jeg er i, skulle jeg gjerne visst når jeg kommer ned til 2... Som regel pleier jeg å klunke den i 1, og det er 1 for mye.. :(
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

Jeg foreslår:

- automagisk kjedesmører
- Corbin sal

evt. så hadde jeg vurdert håndbeskyttelse framfor varmeholker (avhenging av hvordan det ser ut på den aktuelle sykkelen) disse beskytter mot vann også...

Hvis det virkelig skulle ta av hadde jeg kanskje kikket på GPS også.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

Corbin saler ser idiotisk ut da.. hva slags sykkel skal dette på da? en R sykkel? gearindikator og styredemper .. ;) + noen skikkelig gode dekk og bremser.. stålomspunnede bremseslanger + skikkelig god bremse væske..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Post by quantumduck »

Deauville00 wrote:Plager meg i grunnen litt... ingen problem når jeg kjører på "landeveien". Da kjører jeg ofte etter humør, kan ligge i 2 eller 5. men når jeg kommer til en rundkjøring og ikke har tid til å sjekke hvilket gir jeg er i, skulle jeg gjerne visst når jeg kommer ned til 2... Som regel pleier jeg å klunke den i 1, og det er 1 for mye.. :(
Når jeg drar på litt i 6 og så prøver å gire opp til 7 oppstår det gjerne en litt pinlig stillhet ...

Ellers pleier jeg å gire meg ned ett og ett gir inn mot veikryss/rundkjøringer og slikt, da vet jeg at jeg ligger inne med et "passelig" gir til slutt, uten at jeg nødvendigvis vet helt sikkert hvilket gir det er (som oftest 2.)
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Gearindikator er jo bortkastet ,er ikke så nøye hvilket gir man er i så lenge sykkelen går fremover. :)
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

TheDuke2 wrote:Gearindikator er jo bortkastet ,er ikke så nøye hvilket gir man er i så lenge sykkelen går fremover. :)
Hehe, er jo sjelden jeg har den i revers, så skjønner hva du mener.. Men tenkte på når jeg ligger i sjette og ikke vet om jeg har ett gir til eller spesielt når jeg skal inn mot kryss/rundkjøringer og vil vite hvilke gir jeg ligger i..

Tror jeg kommer til å montere i løpet av vinteren, så får vi se hvor ofte jeg bruker den..
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Håper du ikke ligger i 6gir inn i rundkjøringer så :P
Men jeg ser likevel ikke poenget med å vite hvilket gir man ligger i ,man har vel såpass følelse med sykkelen at man kjenner hvor i registeret man er og om man bør kneppe opp eller ned? :)

Men om du vil ha indikator så er ikke det min sak ,men tror ikke du vil bruke den mye :)
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
SW20
Posts: 77
Joined: 17 Nov 2006 23:38
Location: Bærum

Post by SW20 »

Jeg har varmehåndtak, og det er genialt :) Anbefales!

Hvis det skulle vært noe mer så ville jeg vurdert stålomspunnede bremseslanger, eller kanskje xenonlys hvis du kjører en del om kvelden?
1999 Honda CBR 600 F4
Bike-profil
Image
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

RH racing wrote:Corbin saler ser idiotisk ut da..
De pleier da å tilpasse designet til sykkelen den skal på? Tilogmed fargene kan tilpasses.

Salene til Tuono og Mille er jo veldig smekre...

Ryggstøttene disse amerikanerne insisterer på å sette på alle slags sykler er jeg enig ikke alltid er like vellykede.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply