Hvor har dere tatt lett lappen og hvor mye kostet det

Prat om lett MC.
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?

Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er ulovlig

Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett :lol:
Mulig noen tenker såppas langt at det blir mye lettere å ta tunglappen når den tid kommer. Men men, ikke alle tenker så langt :roll:
User avatar
marius (aprila rs 125 06)
Posts: 31
Joined: 30 Nov 2006 20:13
Location: stavern/larvik
Contact:

Post by marius (aprila rs 125 06) »

Har ikke tatt lappen ennå, men holder på med den,men de fleste jeg kjenner har brukt mellom 10 og 18 tusen... men det er verdt det !!!!!! :wink:
aprila rs 125. 06.
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?

Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er ulovlig

Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett :lol:
ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister :wink: du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel? :wink:

Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen :wink:
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Pille wrote:
mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?

Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er ulovlig

Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett :lol:
ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister :wink: du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel? :wink:

Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen :wink:
Du får ikke automatisk mellomtunglappen når du blir 21 år om du har A1 lappen.
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

Lasseleeten wrote:
Pille wrote:
mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?

Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er ulovlig

Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett :lol:
ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister :wink: du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel? :wink:

Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen :wink:
Du får ikke automatisk mellomtunglappen når du blir 21 år om du har A1 lappen.
er det noe nytt da? har lest en plass det jeg :lol:
Kristoffer
Posts: 269
Joined: 11 Oct 2006 15:38
MC: Cagiva Mito 2006
gått km 12000
Orginal
150 bakdekk gått 2000km

Post by Kristoffer »

Lasseleeten wrote:
Kristoffer wrote:
morten_kjar wrote:jeg betalte 10500, og da hadde jeg alt obligatorisk :)

spør å flink man er til å kjøre å da, trenger man mange timer blir det fort litt dyrt :( grise dyrt for bare en kjøre time, her i tønsberg tror jeg det kosta 650 kr,- for 1 kjøretime :?
Det koster 590 hos Tønsberg og Nøtterøy traffiksole for en time ;)
Bor du i Tønsberg? :D

Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..

Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen ;) så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden :)
Nå: Cagiva Mito 2006
Kondemnert: Yamaha Dragstar 125 2004

http://www.mitoforum.org
2x
Posts: 8
Joined: 23 Nov 2006 17:51

Post by 2x »

bor ikke i tønsberg :wink:
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

2x wrote:bor ikke i tønsberg :wink:
Men så var det jo ikke akkurat deg jeg spurte heller da :D

Men ring trafikkskolen og spør hvor mye de tar i timen, uten sånn pakke greier..
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

haha :lol:

At du får tung lappen automatisk ved fyllte 21år er bullshit, du må være født før 1970 eller noe sånnt da :wink:
Men hørte at det ble så mye ulykker pga av dette. Folk som hadde A1 som ung kunne da gå rett over på sykkler med over 100HK, noe som mange ikke mestret!

Du har ingen fordeller ved en kjøreskole på å ha hatt A1 når du skal over på A. Kansje du sparer en lapp eller noe.

Tror dere en som har hatt A1 lapen i 2år klarer fint å mestre en sykkel som går 3ganger så fortere og akser 5ganger så fort?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Kristoffer wrote:
Lasseleeten wrote:
Kristoffer wrote: Det koster 590 hos Tønsberg og Nøtterøy traffiksole for en time ;)
Bor du i Tønsberg? :D

Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..

Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen ;) så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden :)
Er mulig det, alikevel har jeg planer om å ta tung og bil lappen der også :D Bra opplæring der spør du meg ;)
Kristoffer
Posts: 269
Joined: 11 Oct 2006 15:38
MC: Cagiva Mito 2006
gått km 12000
Orginal
150 bakdekk gått 2000km

Post by Kristoffer »

Lasseleeten wrote:
Kristoffer wrote:
Lasseleeten wrote: Bor du i Tønsberg? :D

Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..

Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen ;) så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden :)
Er mulig det, alikevel har jeg planer om å ta tung og bil lappen der også :D Bra opplæring der spør du meg ;)
Jeg har flere kompis er som skulle ta der, men de sa det var billigere på Tønsberg og Nøtterøy traffikskole, men søstra mi tok der å hu er veldig for nøyd;) men jeg veit ikke om det er veldig mye dyrere, det traffikale grunnkusrset skiller noen 100 lapper vertfall;)
Nå: Cagiva Mito 2006
Kondemnert: Yamaha Dragstar 125 2004

http://www.mitoforum.org
Ducos
Posts: 154
Joined: 31 Dec 2006 04:24
MC: X - NSR 125 2003(2004reg)
X - Toyota MR2 MKII
Now: Mercedes 190 (rømerca)
Now: Mercedes 190E turboprosjekt

Post by Ducos »

Betalte 10500kr.. ikke innkludert MC teoribøker å slikt, ikke traffikalt grunnkurs

alt obligatorisk + 8kjøretimer og oppkjøring..

Hvis du har klasse A1 lisens, har du tatt all nødvendig teori for MC generellt. ved fylte 18år kandu ta mellomtung.. som er på et maksimum 34hk..
du kan kjøre en Honda Goldwing på 2000cc om du vil, bare den har 34hk.. (annbefales ikke xD)

Hvis du har klasse A1 får du en fordel, da kan du ta Tung motorsykkel ved fylte 20år. Noe shitt som kalles " 2års kjøre-erfaring " eller noe sånt.. moped lappen tells ikke.. ifølge min kjørelærer:p

:)) altså.. Hvis du skal trimme en moped.. wow, du går fra en stakkars nedblombert lettsykkel.. men blir du tatt får du 4200kr i bot for trimm 80km/t+ .... en kompis av meg ble stoppet av purken .. eller de fulgte etter han i 150km/t :p han kjørte en aprilia rs50..(gikk noe JÆVLIG:P)
de målte heldigvis ikke farten.. men de lurte ut av han at den gikk 80km/t på en eller annen måte, så de tok skilte å stakk ... trimmet moped er ikke trykt XD orginal lettsykkel er trykt :D pass deg for fartsbøter bare 8)






PS: lettsykkel med eff anlegg går lett 150km/t HVIS du er intrisert i å kjøre fort ofc.. xD
Honda NSR125 som er sykkelen vettu :)

- Mazda RX7 FD3S. bruksbil
- 190D 3.0 superturbo. prosjekt
- 190D 2.5 turbo. vinterbil
- 190E 2.0 turbo. lakt på is.
User avatar
rufse
Posts: 116
Joined: 08 May 2006 03:03
Location: Bergen
Contact:

Post by rufse »

Når jeg tok lappen på lett, gikk jeg opp som privatist. Da blir oppkjøringen som dobbeltime. Fikk bruke egen mc (Honda XL100S -83).
Mener å huske jeg bet. kr 230 + kr 100,- i førerkort-gebyr. Men dette var på 80-tallet :D

Sikkert myyyye dyrere idag :evil:

Vet ikke om det lar seg gjøre å kjøre opp som privatist idag, men det er verd å sjekke det. Ikke spør på en kjøreskole, fordi de vil selvsagt si NEI da de heller vil tjene penger på deg :wink:
Ta kontakt med din lokale Trafikkstasjon :!:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

http://vegvesen.no/servlet/Satellite?bl ... inary=true

Som man ser slipper man trafikalt grunnkurs, "motorsykkelkjøring, miljø sikkerhet" og teoretisk førerprøve, AV DET OBLIGATORISKE

Men tenk litt selv, hvor mange timer tror du man trenger hos en kjøreskole til å oppgradere ifra A1 til A når du har kjørt på veien i 2 år selv og er passe selvstendig?


Og om du mestrer maks aks og maks toppfart på sykkelen du kjører er ikke en del av føreropplæringen, så hvis du klarer å ta sertfikatet på A1 burde du ikke ha noe problem med å klare den på A
Kravene er ikke strengere, eneste er at sykkelen mest sannsynlig veier litt mer, som kanskje gir deg pittelitt problemer med krypekjøringen.



Sist vil jeg bare si at opplæring er opplæring, og all opplæring i trafikken er positiv.
- Skyt her -
Post Reply