Fzr 1000-luftfilter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Fzr 1000-luftfilter

Post by Osmund »

Hei
Har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
På min 88`fzr som jeg kjøpte i høst, passer ikke luftfilterhuset på forgasserne!! Dette fant jeg ut nå, da jeg skulle skifte filter. Huset har ligget løst oppå forgasserne hele tiden, men den har jo gått som ei kule.
Diameteren på "pipene" og gasserne skiller 5mm (trangt). Iflg et bilde i Haynes-boka skal boksen festes direkte, ingen muffe.
Istedet for å kjøpe nytt hus (det gamle er tydeligvis ikke originalt), er det bare å smekke på 4 "enkle" filter? Ca type KN. Fant noen til 150/stk.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Kjenner denne sykkelen godt, så må bare først fortelle at å få luftfilterboksen på gasserne kan være _vanskelig_. Trangt + at alle 4 må stemme samtidig. Høres veldig merkelig ut at det ikke skulle passe. Ikke ukjent at boksen kan blåses av pga tilbakeslag, evt at en hobbymekker har gitt opp å få de på...

Prøv evt. å smøre flensene med vaselin og slå forsiktig med plastklubbe.

Du kan også sette på 4 løse filter ja, men da må du nok regne med å få den justert på nytt pga sterkt økt luftinntak. Jeg hadde dette på min + Dynokit og fullt anlegg. Gikk som en kule og syk Tigerlyd under tanken =)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Post by Osmund »

Takk og bukk for svar.
Fikk det endelig til. Måtte kjøpe noen 50mm slanger og lage meg noen overganger, muffer. Med olje, kniv og litt vold fikk jeg det pinadø til!!!
Kan ikke være riktig filterhus. Ytterdia på gasserne og pipene er den samme, og det er jo hardplast, så jeg hadde aldri fått den på uten muffene.
Tigerlyd ++ høres deilig ut, men jeg vil ikke bruke for mye penger på den. Er jo en gammel sykkel så det blir nok en ny en om et par sesonger.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Image

Høres ut på meg som du mangler 4 stk. del nr. 20?

Fant tegninga på http://www.yamahaaccy.com/parts.aspx
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Post by Osmund »

Se der ja. Den jeg skulle hatt for et par dager siden det.
Jeg starta den nå i dag, og den høres bedre ut nå ja.
Men det dynokitet m filter og justering, hva koster det sånn ca?
Post Reply