Råd angående mc lappen

Prat om tung MC.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Kosh wrote:Man har bare lov til å øvelseskjøre med en som kjører bak dersom motorsykkelen bare er registrert for en person.
Er du sikker på det?På kjøreskolen var begge syklene registrerte for 2 personer.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

kjøreskole går utenom div regler
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

fordi en jeg muligens skal øvelses kjøre med, kunne benyttet tiden til og kjøre inn den nye sykkelen sin smatidig, og jeg kunne ha blitt kjent med min. Men sikkert like greit og bare ha en bakpå, tar jo sikkert ikke mange mnd før lappen er i boks.
User avatar
The Vulcanrider
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006 21:31
MC: Mean & Green 1500 ccm
Location: Halden

Re: Råd angående mc lappen

Post by The Vulcanrider »

For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!

Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.

Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A eller A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!

Du som skal øvingskjøre i klasse A må vere 16 år, og for klasse A1 må du vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.

Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)

Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for slik motorsykkel som du øvingskjører med utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.

Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A. Det er motorsykkel som ikkje har effekt over 25 kW eller ikkje meir enn 0,16 kW pr kg eigenvekt, jf førarkortforskrifta § 2-2. For øvingskjøring til klasse A1, må motorsykkelen du har lov å øve med vera registrert som lett motorsykkel, sjå i vognkortet.

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.
Regards From The Vulcanrider

Il get all the sleep I need when I`m dead
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

takker for den, da ble det klart en gang for alle! :)
User avatar
The Vulcanrider
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006 21:31
MC: Mean & Green 1500 ccm
Location: Halden

Pakkepris på "Lappen"

Post by The Vulcanrider »

Ny etablert kjøreskole i Halden reklamerer i dagens avis med at Kjøretimer og teorikurs har 50% rab fram til 30 mars.
Dvs. 995 for teori, og 265 pr kj time

Generellt er det Sentrum Trafikkskole som er billigst på pakkene sine

I pakken får du:
Trafikalt Grunnkurs 2650.-
Sikkerhetskurs på bane 3150.-
To veiledningstimer 1000.-
Sikkerhetskurs på vei 6350.-
Teorikurs 1000.-
10 kjøretimer 5000.-
førerprøve inkl. teori 2817.-
Totalt 21967.-

Dette gjelder mest trolig på bil.Det skiller ca 4000.- fra billigst til dyrest.

Jeg vet at det har vært billigere å ta førerkort i Halden tidligere, folk kom fra Oslo og omegn for å ta lappen her.
Det de gjorde var å leie campinghytte på Fredriksten camping, kjørelæreren kom å hentet dem på campen.
De la opp dagene slik at de hadde 2 dobble kjøretimer hver dag.
Hvis du bare har kjøring, kan dette gjøres på 3-4 dager, men da må alt planlegges med kjøreskole, stedet du bor, og biltilsynet.

Kjøreskole
http://www.sentrumtrafikkskole.no/


Fredriksten Camping
Adresse: Fredriksten Festning
Poststed: 1769 Halden
Telefon: (+47)69 18 40 32
Telefax: (+47)69187573
Regards From The Vulcanrider

Il get all the sleep I need when I`m dead
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Råd angående mc lappen

Post by Galilee »

The Vulcanrider wrote:For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
.
.
<snipp>
.
.
Med andre ord. Har man billappen og planlegger å ta MC lappen, så sparer man kanskje noen kjøreskoletimer på å øve med moped.

Hadde det vært meg, så hadde jeg t.o.m. vurdert å kjøpe en moped for formålet.

En bør selvsagt vurdere sine egne ferdigheter før en begir seg ut i trafikken som nybegynner på tohjuling.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
The Vulcanrider
Posts: 22
Joined: 19 Nov 2006 21:31
MC: Mean & Green 1500 ccm
Location: Halden

Re: Råd angående mc lappen

Post by The Vulcanrider »

Galilee wrote:
The Vulcanrider wrote:For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Hadde det vært meg, så hadde jeg t.o.m. vurdert å kjøpe en moped for formålet.

En bør selvsagt vurdere sine egne ferdigheter før en begir seg ut i trafikken som nybegynner på tohjuling.
Det å øve med moped er ok, hvis man skal ta A1 lappen.

Hvis man aldri har kjørt tung mc før, vil det nok bli fler overraskelser å holde styr på, enn å huske det du lærte med en moped.

For oss som er litt eldre, å har hatt billappen i 15-20 år, vi har lagt oss til den vanen at " den luka er stor nok" da kjører vi. ooops. nå kjørte vi moped ja. vi trengte plutselig 3 ganger så stor luke før vi kunne kjøre.

Når du kommer opp på en øvesykel, har den 60- 70 hk.
Hvis du da glemmer deg bort, å tror at du kjører moped, da vil det skje ting som man ikke behøver å være spesielt intligent for å forstå at var meget dumt.

Siden fler av dere sier at det er lurt å øve med moped, er det kansje det.
Det er tre ting som skiller seg meget ut fra moped: Effekt/hk, Vekt, og farten. Dette er de mest elementære ting som utgjør det meste innen kjøreteknikk, disse tre delene må alltid balansere.
Dette får du ikke på en moped, Jo jo selfølgelig, men ikke i den grad man får det på en stor sykkel ( min veier 298 kg). Er man litt i ubalanse idet man skal akserere, er du " in deep schitt" 300 kg som ikke er på vei dit du tekte, det er skjeldent heldig.

Min mening er at moped ikke egner seg til øvelsesobjekt for stor sykkel.
Det blir nesten som øve med en cessna når du skal kjøre romfergen, ja det flyr, men er alikevel noe annerledes.
Regards From The Vulcanrider

Il get all the sleep I need when I`m dead
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Baron von Waffel wrote:Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.
At dere har lov til å kjøre lett MC betyr ikke at dere kan kjøre lett MC. ;)

Det kan være lurt å ta et par timer hos en kjørelærer for å få litt tips, øve litt på nødbrems etc.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Bhrsrk wrote:
Baron von Waffel wrote:Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.
At dere har lov til å kjøre lett MC betyr ikke at dere kan kjøre lett MC. ;)

Det kan være lurt å ta et par timer hos en kjørelærer for å få litt tips, øve litt på nødbrems etc.
Takk for meget vettug påminnelse.

All rusten kunnskap bør friskes opp før den anvendes. Og jeg har fått med meg at til og med habile MC-førere anbefales å ta det med ro til de har fått tilbake "feelingen". Klart dette gjelder oss som ikke har kjørt motorisert 2-hjuling på 25 år også, og at det gjelder i større grad.

Jeg har absolutt ikke lyst til å bli statistikk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Jeg fikk kjøre litt med min svoger (han kjører 500cc nakedbike) de siste par ukene før oppkjøring til tung sykkel. Han var da over 25 år og hadde hatt mc lappen i over 5 år. Vi visste at det strengt tatt ikke var lov å øvelseskjøre uten kommunikasjonsutstyr, men:

1) Så lenge man kjører pent og pyntelig er det liten risiko for å bli stoppet i kontroll

2) Hvis vi mot formodning hadde blitt stoppet i kontroll, tror jeg nok vi ville kommet langt med "Hva? Er det ikke lov å kjøre uten kommunikasjonsutstyr? Å, da beklager jeg virkelig. Trodde det var lov så lenge man hadde med seg noen som var over 25 år, og som hadde hatt lappen i minst 5 år"..

Såfremt dere ser ut som to streite karer, vil nok onkel blå bare forklare dere gjeldende regler, og be dere om å vennligtst bytte plass før ferden fortsetter.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

TelefonicaMovi wrote:Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:
Det er det sikkert. Like sikkert er kolosale telefonregninger i posten.. :lol:
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Flydude wrote:
TelefonicaMovi wrote:Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:
Det er det sikkert. Like sikkert er kolosale telefonregninger i posten.. :lol:
Ikkje om du har sånn familie opplegg! :lol:
Post Reply