Alas wrote:Den XB-70'en så jo nesten ut som om den hadde Scram-jet jo.
De som de tester med nå har jo en lignende form med en kasse under buken. Om, eller når, de får det til å virke kommer jo selv Blackbidren til å virke som en buss i forhold.....
Luftmotstand er rare greier. Den øker og øker opp til det vi kaller lydens hastighet (Mach 1), der den blir "borte". Da er det andre problemer som melder seg. Sjokkbølger som hindrer lufta å strømme slik den gjør under Mach 1, og større oppvarming av overflaten på fly p.g.a. luftas friksjon. Jetmotorer kan "lures" til å fungere i supersonisk hastighet. Dette gjøres ved at luftinntakene til motorene senker hastigheten på luftstrømmen der inne under Mach 1 med mange finurlige aerodynamiske løsninger. Dette er den løsningen som må brukes på alle supersoniske fly. "Kassen" med motorer under XB-70 var 50-åras
beste teknologi for å løse disse problemene. De hadde en annen finurlig aerodynamisk løsning på XB-70. De "fanget" sjokkbølgen fra fronten på motorenheten for å motvirke forskyvningen av vingenes løft i supersonisk hastighet med vingespissene som ble vinklet ned. Løftet flytter seg bakover i supersonisk hastighet, sammenlignet med i subsonisk.
Jeg vet om de "greiene der". NASA har fløyet X-43A med scramjet opp til Mach 9,6.
http://www.nasa.gov/missions/research/x43-main.html
Enda er det bare et forsøksfartøy som er på størrelse med en litt stor radiostyrt modell. Og den er heller ikke så enkel å starte med. Scramjet vil ikke fungere i annet enn supersonisk hastighet, enda! Derfor blir X-43A løftet opp i høyde av NASA's gamle, gode Boeing B-52 Stratofortress. Den sitter montert på en Pegasus rakett som akselrerer den opp i stor nok hastighet etter slipp fra B-52 til at scramjeten kan fungere.
Den svarte "dingsen" er X-43A.
B-52 take-off med X-43A.