Racingdress vs vanlig dress

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Racingdress vs vanlig dress

Post by gbruaset »

Heisann.
Er mest fan av de racinginspirerte skinndressene. Noen som har noe formening om det ser teit ut på en vanlig sykkel, som f.eks. på min suzuki sv 650 ?
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Knepuckene får man isåfall plukke av ;)

Men hva er en "vanlig dress"? Bukse og jakke som matcher, i mer løstsittende snitt?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Post by gbruaset »

ja, f.eks, men den kan også være hel. men jeg tenker at de racing inspirert har ofte litt mer stash på , i form av "speed hump" litt mer beskyttelse her og der , og kanskje også litt stylen på dressen, er redd for at det ser corny ut på en ikke-racing sykkel
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Jeg mener det er kult uansett sykkel, du bør kanskje gå får en supermotard dress istede for, ganske lik, bare uten kul på ryggen, og bygd for litt mer oppreist stilling.
Du vil merke det ganske fort om du kjøper en racing skinndress å skal sitte oppreist på sykkel.. Den er lagd for og ligge fremover ;)

Mye kult å finne bla. Alpinestars sin SM dress.. Jeg stoler mer må skinn en goretex når the shit goes down.
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Du kan jo kjøpe en racingdress som ikke er så veldig racing da... Altså at du kjøper en todelt, kanskje ikke den aller dyreste og mest "fancy". Disse har ofte en annen passform enn de hele dyreste racingdressene som gjerne er sydd i "rompa opp og hode ned"-fasong. Alpinestars GPU f. eks? (Fant ikke link, bare en en pdf-ting)

EDIT:
Alle kjøreklærne i Ridekatalogen
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

to delt.. god beskyttelse..og deilig å kunne slenge av seg jakka ved evt stod.. slippe den posen som henger nedover bena om du tar av overdelene når du har heldress. + at du kan bruke bukse og en "armour" på varme sommerdager...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg har brukt uttallige timer på å sette meg inn i dette med skinndress og hva som er greit å skaffe seg.

Hadde meg en grei prat med en som heter Leira. En som har kjørt aktivt en del år. Han har vært sponsa av litt forskjellig og har prøvd en del dresser både i velt og annet.

2-delt dress er som regel mye mindre lufting i enn en hel dress. Den er tykkere og "stivere" og er mye bedre egnet til Norske forhold der vi risikrer sesonger uten at tempraturen stiger over 20 grader. Men en heldress er mye bedre egnet til banekjøring i ekstremt høye hastigheter.
Har du heldress med mye lufting kan det fort bli kaldt når tempraturen er nede på 15 grader.

Racingdresser (hel eller 2-delt) ser MYE bedre ut enn tekstil. Tja, det kan hende det ser litt harry ut på enkelte sykkler.
Hadde du kommet rullende på en HD eller lignende så tar det seg ikke helt ut. Men de fleste "plast" sykkler ser det helt greit ut.

Ser mange som kjører touring sykkler med racingdresser og dette ser mye kulere ut enn tekstil <-----synes jeg!

Jeg kjøpte meg tekstildress i fjor. Godt fornøyd med dressen, men etter å ha prøvd skinndress er jeg ikke tvil om hva som er best. Det er en helt annen følesle å kjøre med skinndress. du blir mer i ett med sykkelen. å de dagene der regner som hverst lar jeg sykkelen stå.

Skulle du være uheldig å møte på regn når du er ute å "turer" så funker faktisk regndress mye bedre enn jeg hadde trodd.

Men smaken er som baken ;)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Are Leira? Hadde det ikke vært for han hadde apriliaen ligget i deler enda. Kjærnekar som har GOD greie på mc. Enig med Shaft.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

stemmer det inunf. den karen vet hva han prater om :wink:

Han vurdere å ta debutant kurs igjen til våren nå. Lisensen hans er gått ut og han er sugen på å ta opp igjen litt kjøring 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Det finnes dårlige skinndresser også. I fjor års nummeret av Bike så var det en test av tekstil og skinndresser. I et par tilfeller så var den beste tekstilen bedre enn den dårligste skinndressen...bare vær obs på det.

Kjøp et anerkjent merke og hold deg til to-delt og den behøver ikke koste skjorta. Min forrige Daineese kosta 5 tusen og har overlevd to bane-velt.
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Racingdress vs vanlig dress

Post by quantumduck »

gbruaset wrote:Heisann.
Er mest fan av de racinginspirerte skinndressene. Noen som har noe formening om det ser teit ut på en vanlig sykkel, som f.eks. på min suzuki sv 650 ?
Jeg synes nå speed-bump ser litt teit ut uansett sykkel da. Men er det en SV650S du har sitter du jo ganske foroverlent og kan sikkert slippe unna med en racing-dress.

Skal du kjøre rundt med uskrapte pucker er det bedre å gjøre det på en SV enn en R :-)
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Re: Racingdress vs vanlig dress

Post by Doofy »

quantumduck wrote:
gbruaset wrote:Heisann.
Er mest fan av de racinginspirerte skinndressene. Noen som har noe formening om det ser teit ut på en vanlig sykkel, som f.eks. på min suzuki sv 650 ?
Jeg synes nå speed-bump ser litt teit ut uansett sykkel da. Men er det en SV650S du har sitter du jo ganske foroverlent og kan sikkert slippe unna med en racing-dress.

Skal du kjøre rundt med uskrapte pucker er det bedre å gjøre det på en SV enn en R :-)
Jeg har en spidi dress med en liten speed bump jeg da..ikke slik stor pukkel rygg... jeg er da ikke ringeren av nottre dame heller.. :wink:
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
Post Reply