GÃ¥r lett-mc til mellom-tung osv?
GÃ¥r lett-mc til mellom-tung osv?
Heisann.. jeg er 15, 16 til neste år, og lurer veldig på om det er lurt å ta lett mc lappen.. Går den over til mellom mc oxo til tung av sg selv da? ellr er det blitt kutta ut med sånt? Håper på svar så fort som mulig.. skjønner ikke noe av systemet, så hadde vert greit om en grei pers kunne hjulpet mg med det hele.. MVH
- mr.president
- Posts: 92
- Joined: 06 Jul 2006 20:23
- MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
- Location: Sandefjord
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Jo, det har i sin tid gått rett over. Hvis man tok lett sykkel-lappen før 1.7.1977 fikk man automatisk tung-sykkel-lappen når man ble 18. Man kunne da bare ta lett-sykkel-lappen før man fylte 18 år.Gixxerman wrote:Har vel aldri gått rett over nei. Det blir så og si som om du skal ta en ny lapp, og det er jo hva det er.
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Er ikke bare å ta det som du sier. Du må så og si ta alt fra A1(Lett-MC) til A(mellomtung) Er ikke mange fordelene du har lenger ved å ha hatt lett-MC lappen når du skal ta mellomtung.
Men når du er 18år kan du ta mellomtung lappen. Altså en sykkel som ikke har mer en 34HK og ikke har en effekt over 25 kW. Kubikk har ingen ting å
si.
Når du har hatt mellomtung lappen i 2år går lappen automatisk over til tung.
Da kan du kjøre så mange hester og kW du ønsker.
Når du er 21år og ikke har hatt noe melloklasse kan du går direkte på Tung-MC.
Håper det hjalp! Lykke til med lappen.
Men når du er 18år kan du ta mellomtung lappen. Altså en sykkel som ikke har mer en 34HK og ikke har en effekt over 25 kW. Kubikk har ingen ting å
si.
Når du har hatt mellomtung lappen i 2år går lappen automatisk over til tung.
Da kan du kjøre så mange hester og kW du ønsker.
Når du er 21år og ikke har hatt noe melloklasse kan du går direkte på Tung-MC.
Håper det hjalp! Lykke til med lappen.
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Hk og kW er to sider av samme sak, begge er mål på effekt. 1kW er ca 1,36Hk. En annen sak som er viktig er at sykkelen ikke må ha mer enn 0,16kW/kg.
Ellers stemmer det du sier Mathias, men om en tar mellomklasse når en er 19 1/2 så får man likevel tung når man fyller 21. Det hva som kommer først som teller, enten hatt lappen i to år eller blir 21.
Ellers stemmer det du sier Mathias, men om en tar mellomklasse når en er 19 1/2 så får man likevel tung når man fyller 21. Det hva som kommer først som teller, enten hatt lappen i to år eller blir 21.
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Kan ikke forstå at de kjøreskolene jeg har vært i kontakt med tar så feil..mathiazz wrote:Er ikke bare å ta det som du sier. Du må så og si ta alt fra A1(Lett-MC) til A(mellomtung) Er ikke mange fordelene du har lenger ved å ha hatt lett-MC lappen når du skal ta mellomtung.
Eller snakket du kanskje til trådstarter?Obligatorisk ved utvidelse fra A1 til A:
Sikkerhetskurs på bane – presis kjøreteknikk: 4 timer hvorav 3 er kjøring
Obligatorisk sikkerhetskurs på veg med 8 timer hvorav 4 t er kjøring og 4 t er teori
Avlegge praktisk prøve på tung sykkel