Ryggskinne.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Det er bare å hive på deg dressen det og legge deg på rygg. Da vil du med en gang merke at ryggraden ikke akkurat ligger gunstig til. Lander du slik med en enorm kraft og fart så kan du jo tenke deg til hva som skjer med ryggraden.
Den GuttaBoys på Euro Sport freser rundt i består av noe helt annet, har en annen oppbygning og sist men ikke minst, den har en svak forlegning nedover til å støtte ryggen som ikke synes, i tillegg til diverse beskyttelsesplater som vi ikke ser. Den nakkebeskyttelsen både Daineese og BMW selger, stammer fra proffene som har brukt de i mange år.

Ikke glem at den dressen de bruker koster mer en det sykkelen din gjør :wink:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:Det er bare å hive på deg dressen det og legge deg på rygg. Da vil du med en gang merke at ryggraden ikke akkurat ligger gunstig til. Lander du slik med en enorm kraft og fart så kan du jo tenke deg til hva som skjer med ryggraden.
Den GuttaBoys på Euro Sport freser rundt i består av noe helt annet, har en annen oppbygning og sist men ikke minst, den har en svak forlegning nedover til å støtte ryggen som ikke synes, i tillegg til diverse beskyttelsesplater som vi ikke ser. Den nakkebeskyttelsen både Daineese og BMW selger, stammer fra proffene som har brukt de i mange år.

Ikke glem at den dressen de bruker koster mer en det sykkelen din gjør :wink:
Kraften er ikke så enormt mye større om man flyr langt igjennom lufta, sålenge man fortsetter å gli, så er den i prinsippet ikke nevneverdig større en om man faller like langt ned fra stillestående. (det er nettopp det som gjør at hjelmer stort sett er for stive for de typer kollisjoner man som oftest opplever).

Og mener du at de har brukt en sånn nakkebeskytter i motoGP?

AtW
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

He he....jeg har flydd over en kassebil og svevd i nærmere 60 meter (ifølge øyevitner) før jeg klasket. Landet riktignok på pannen, men den smellen der hadde tatt knekken på ryggen hadde jeg landet andre vei med en stor pukkel øverst.
Det er en kraft du ikke kan forestille deg i din villeste fantasi!

Overlevde takket være Gud og skikkelig utstyr!

Førerene i MotoGP har brukt nakkebeskytelse i mange år.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:He he....jeg har flydd over en kassebil og svevd i nærmere 60 meter (ifølge øyevitner) før jeg klasket. Landet riktignok på pannen, men den smellen der hadde tatt knekken på ryggen hadde jeg landet andre vei med en stor pukkel øverst.
Det er en kraft du ikke kan forestille deg i din villeste fantasi!

Overlevde takket være Gud og skikkelig utstyr!

Førerene i MotoGP har brukt nakkebeskytelse i mange år.
Hvordan tror du det er å falle langflat fra en kassebil rett i asfalten da? Det er lett noe man kan dø av, å lande fra en vis høyde uheldig på asfalt er forjævelig uansett. De som forsker på dette har visst at kraften til vanlig ikke er spesielt mye større enn om man falt ned fra stillestående. (dette er snakk om selve landingen).

http://www.webbikeworld.com/Motorcycle- ... ection.htm

Det er en sånn du tenker på eller?

AtW
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Noen som har prøvd Halvarson ryggskinne? Mulig det blir sånn en i dag... bare lurte på om noen hadde erfaring med den... 998,- for den... finner den ikke på nettet ihvertfall... :?

Edit: Fant en test nå... var test vinner for 3 år siden i følge den... var ikke så tykk og behagelig å ha på seg under dress/jakke... minuset var at den ble veldig varm... vi får se etterpå...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Om du handler en slik en må du gi tilbakemelding på passform osv. Har lest litt om den selv og vurderer den sterkt.

Sånn jeg forstod det skulle de som var litt myke være bedre enn de harde, intuitivt virker det feil på meg, men det var noe med hvordan de fordelte kreftene utover flaten. Er ikke helt sikker da men.

Mvh
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Det ble en slik en ja... prøvde small og large der... men måtte ha medium så da skulle dem sende til meg i posten. Fikk ikke prøvd den så mye liksom, men prøvde med jakker og div over og vil si den var veldig behagelig. Og ja, det var noe sånn at det delte kreftene utover flaten ja. Prøvde en annen dem hadde der og, og det kunne ikke sammenlignes... Var jo billigere og... ble du noe klokere? :wink:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

MacPlaya wrote: Edit: Fant en test nå... var test vinner for 3 år siden i følge den... var ikke så tykk og behagelig å ha på seg under dress/jakke... minuset var at den ble veldig varm... vi får se etterpå...
Jeg har en slik og er veldig fornøyd. Den bygger lite under skinndressen, ligger godt inntil kroppen og er i det hele tatt god å kjøre med. Luftingen kunne vært bedre, men det er ikke så stort problem at jeg vil bytte den.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Min Komodo Racing Armor GP Scales

Image


Var dyrt for å være over dammen, men jeg kjøpte den likevel, og den koster 105 dollar. Syntes den er helt fin jeg :)
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Gixxerman wrote:Min Komodo Racing Armor GP Scales
Er den EN1621-2 level 1 eller level 2?
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Ser ut som level 2 i følge dette...

http://www.komodogear.com/product.php?p ... t=5&page=1
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

meets CE EN1621-2 level spec rating
http://www.komodogear.com/product.php?productid=24

Hva er forskjellen ? :)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Vet du ikke det? :wink:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei det er derfor jeg ikke spurte :wink:
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Gixxerman wrote:Nei det er derfor jeg ikke spurte :wink:
Hehe... derfor jeg ikke svarte ironisk :lol:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply