Bestille hjelm på nett...Trygt

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
OC
Posts: 18
Joined: 27 Feb 2007 20:22
Location: Fredrikstad

Bestille hjelm på nett...Trygt

Post by OC »

Hei
Er det noen her som har erfaring med å bestille hjelm på internett fra England eller USA eller no?

Er mye billigere å kjøpe hjelm vis jeg bestiller fra England.
Men hva vis den ikke passer?

Har prøvd en Arai hjelm og da måtte jeg ha XL ( :shock: ) men når jeg prøvde pappa sin Shoei (åpningshjelm) så måtte jeg bare ha str M.

Er det sånn at på åpningshjelmer trenger man ikke så stor str eller er bare hodet mitt så rart (fysisik) at jeg trenger XL på Arai og M på Shoei :?

Det vil være dumt av meg å bestille hjelm på nett vis det er så stor forskjell på str kansje?
Eller kan jeg bestille en M Shoei (ikke åpning) på nettet å gå ut i fra at den kommer til å passe meg?
Samme med Arai, kan jeg bestille XL på nettet å gå ut i fra at den passer meg? :?

Hjelp
Janitor.: You will not ruin my Christmas. Not again. Not this year.
J.D.: But I've only worked here for three months.


-07 RS125 FP =D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Velkommen til forumet :D

Det kan variere litt mellom de 2 merkene ja, men helt fra M til XL syns jeg høres litt merkelig ut.

No skal det sies at en hjelm skal sitte godt når den er ny. Det skal klemme godt på tjakene, slik at du ikke klarer å tygge tyggis. og når du rister på hodet skal den sitte godt.

Jeg vil anbefale deg å prøve den hjelmen du vil ha, også bestille fra nettet. Ikke ta utgangspunkt i en brukt hjelm, den har som regel gått seg litt til.

Dra til forhandler å prøv. sitt med hjelmen på hodet ei stund, kjenn etter om det presser eller finnes ett snev av ubehag. Vi har alle forskjellige hoder. Ikke alle hjelmer passer like godt.

En hjelm skal du kunne ha på deg i 10 timer uten at det skal være ubehag!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
OC
Posts: 18
Joined: 27 Feb 2007 20:22
Location: Fredrikstad

Post by OC »

Ok, takker for svar.

Er jo halv pris vis man handler via England :lol:
Janitor.: You will not ruin my Christmas. Not again. Not this year.
J.D.: But I've only worked here for three months.


-07 RS125 FP =D
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

USA kan også ha andre regler for hvor mye hjelmen skal tåle, og det kan føre til at hjelmen er mer usikker (fordi reglene er for strenge!).

AtW
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Om hjelmen skal sendes, så husk at postvesenet i avsenderlandet skal ha sitt. tollvesenet her hjemme 25% moms og kanskje noe toll også?

Det er ikke alltid det lønner seg å handle i utlandet, og da spesielt om du ikke tar det med deg hjem i kofferten.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
OC
Posts: 18
Joined: 27 Feb 2007 20:22
Location: Fredrikstad

Post by OC »

Er vel ikke noe farlig vis det er et kjent merke som har hjelmen?
Arai, Shoei, AGV ++ er vel ganske trygt.

Vis det er halv pris på en hjelm til NOK 4500,- så er vel ikke toll så mye at det ikke lønner seg?

Frakt koster ingenting siden hjelmen koster mer en 100£ eller no.
Janitor.: You will not ruin my Christmas. Not again. Not this year.
J.D.: But I've only worked here for three months.


-07 RS125 FP =D
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Som Shaft sier så skal hjelmen sitte godt. En hjelm utvider seg ganske mye under bruk og dette er også grunnen for at man aldri skal skaffe brukt hjelm, da denne "gått til" på et annet hode som sikkert har en annen form / størrelse enn ditt. Derfor vil nok også far dins hjelm være stor i forhold til hva den var da den var ny.

En ting ved bestilling via nettet. Noen butikker selger ikke hjelm via postordre. Argumentasjonen er at den kan få seg en kakk under transport og dermed ikke vil være sikker ved et uhell. Dette er ikke nødvendigvis noe du vil kunne se og du vil derfor bruke hjelmen i god tro. Sannsynligheten for at dette skal skje vil jeg vel ikke gjette for mye på men akkurat hjelmen kan det være greit å kjøpe i butikk.

Jeg kjøpte en forholdsvis dyr hjelm i fjor våres. Kikket mye runt, både på nette og hos forhandlere. Endte opp med å få den til ca 1000 kr i avslag her hjemme og var da fortsatt 5-800 over hva jeg kunne regnet med å betale via nettet. Men så har jeg da også hatt reklamasjon på den og det var mye lettere når den var kjøpt her...
User avatar
OC
Posts: 18
Joined: 27 Feb 2007 20:22
Location: Fredrikstad

Post by OC »

Hmm, tankevekker. Litt kjipt med sprekker i hjelmen ja.

Jeg får ta å søke/ringe litt rundt til forskjellige butikker, er jo forskjell på de også.
En butikk kan vel ha den billigere en den andre så.

Vi får se :)

Takker for hjelpen :D
Janitor.: You will not ruin my Christmas. Not again. Not this year.
J.D.: But I've only worked here for three months.


-07 RS125 FP =D
Post Reply