Kvalitet på dekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
SirE
Posts: 30
Joined: 30 Sep 2006 16:18
MC: Suzuki GSX600F, 1999.
Location: Oslo

Kvalitet på dekk?

Post by SirE »

Hei,
har en virago 750 med et DUNLOP D401F framdekk, Harely Davidson- merket. I sesongen som var gikk jeg i bakken da det var vått føre. Selv ved lav bremsing begynner framdekket mitt å dra til siden. Det var nytt av året, så mønsterdybde og gummi burde være i topp tilstand. Jeg kjørte innom en anerkjent dekk- og dele- forhandler i Oslo sentrum, og han sa han aldri ville ha kjørt på et slikt dekk på norske våte veier, og at det kunne være livsfarlig. Dekket var ment for amerikanske tørre landeveier.
Det jeg lurer på er om det er noe i det han sier og at jeg vil finne bedre veigrep på vått føre med en annen dekktype? På nettsøk finner jeg at dekket skal gi optimale veigrep både på tørt og vått føre...

Takk for svar!!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Det han sier er helt latterlig. At du vil finne bedre dekk til vått føre så er svaret JA. MEN, det dekket du har er et touring dekk. Ikke uvanlig at de holder 20.000 km. Kommer ann på kjørestilen din. Er du sikker på at bakdekket ditt er i linje med sykkelen, siden du sier at det drar til siden. Har vanskelig for å tro at det er framhjulet ditt. Isåfall er det noe feil med det. :roll:
User avatar
SirE
Posts: 30
Joined: 30 Sep 2006 16:18
MC: Suzuki GSX600F, 1999.
Location: Oslo

Post by SirE »

Fikk skiftet bakdekket på verksted i mai i fjor, og regner med at det også blir justert på linje..? Klarer ikke noen rå kjørestil med en virago, så jeg tør påstå det ikke har noe med saken å gjøre.. Lurer på hvor lett det egentlig er å gå på tryne på vått føre når man kjører sakte og bremser litt i en svak sving? Kjenner at jeg får litt noia for kjøring på vått føre etter den velten, selv om verken jeg eller sykkelen tok noen skade. Noen råd til kjøring på vått føre? Både kjøreskole og annen teori oppgir lite info om hvordan man skal te seg på vått føre og hvor faremomentene ligger..
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Hvorvidt er dekk er "bra" eller "dårlig" kommer helt an på hva slags sykkel det står på.

Vi hadde Metzelerdekk (husker ikke type nå, men) på V-Maxen. Den var helt j**lig å kjøre, spesielt i lav fart ville den ned, ned, ned. Måtte wrestle med styret og det var rett og slett slitsomt. Byttet merke, og plutselig var det morro å kjøre V-Max også i lav fart! Og når jeg fortalte dette til en fornøyd Metzeler-bruker, var det nummeret før jeg fikk grisebank :roll:

Vet ikke hvordan feks styrevinkelen er på Virago VS Sportster jeg, men det kan ha noe å si. Og at et MC-merke leveres med en viss type dekk, betyr ikke at det nødvendigvis er det dekket som gir de beste egenskapene på en sykkel?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Vanligvis kan man kjøre raskere enn man tror på vått føre. Det er ingen spesielle triks - det er mindre friksjon mot asfalten, du må kjøre roligere og ta hensyn til forholdene slik du gjør ellers. Noen faremomenter er; støv og skitt som kan gjøre veien ekstra glatt ved regn etter lengre tørkeperioder, epoxymalingen som brukes i fotgjengerfelt etc kan være ganske glatt, kumlokk er glatte, vått løv og lignende er glatte, dieselsøl kan være litt vanskeligere å se og glattere enn når det er tørr vei. Dersom du vil teste friksjonen kan du prøve litt med bakdekket når du ikke har biler bak deg.

Dersom man har hatt en uheldig episode i regn har det lett for å sette seg litt i kroppen slik at man ikke er like trygg og myk når man kjører i regnet, men det er bare å trene litt forsiktig, gjerne på bane dersom det er en mulighet. Pass på at frykten ikke gjør at du blir stiv i kroppen, glemmer forankring og overfører kraft til styret ved bremsing for eksempel, du risikerer at frykten for regn lager like mye eller mer problemer enn regnet selv.

Hvilket Metzelerdekk Den Røde Fare har dårlig erfaring med er ganske vesentlig. Da Motorrad testet sportsdekk på vått føre var Metzeler M3 på tredjeplass bak Michelin Pilot Power og Pilot Power 2CT, og Metzeler fikk skryt for god tilbakemelding når det nærmet seg grensen for grep, mens Michelin hadde litt bedre grep. Siden alle dekkprodusentene har ulike modeller for ulike bruksområder er det vanskelig å trekke generelle konklusjoner om et merke basert på erfaringer med en bestemt modell på en bestemt sykkel.

Og det er selvsagt ikke slik at et MC-merke alltid leveres med dekket som gir de beste egenskapene på en sykkel. De kan ta hensyn til forventet kjørelengde for dekket, politikk (opprinnelsesland på sykkel og dekk f.eks), økonomi og kvantumsrabatter, eksklusivitetsavtaler, og man kan ha lokale avtaler i hvert enkelt land. Ducati Monster S4R har f.eks alltid fått tyn i tester når syklene har blitt levert med sportsdekk fra Continental i stedet for Michelin.
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Kvalitet på dekk

Post by moppen »

Bhrsrk har vel essensen i sitt innlegg. Særlig er det jo fare for dieselsøl fra fulltankede, store kjøretøyer i svinger og slam på vegen som gjør kjørebanen glatt. Og din sykkel gjør det ikke lettere, når du bremser i sving. Jeg regner med at alle på forumet kjenner denne siden: http://www.nmcu.org/kompetanse/strategisk/index.html Unnskyld, hvis du synes det er vel mye basiskunnskaper, men pga sprsm ditt tar jeg sjansen. Jeg er ingen ekspert sjøl.
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Det var ikke spesielt på vått føre jeg hadde problemer med Metzeler, det var uansett føre og underlag at de tok aldeles styringen over sykkelen i lav fart. Når det regnet, tok jeg heller bilen :wink: V-Maxen var noe brutal, og på våt vei skulle man være veeeeeldig forsiktig med bråe vridninger av gasshåndtaket ja :oops:
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Metzeler Z6 dekka vant testen i bike i fjor vår! Beste dekka til sporttouring :wink:

Jeg har kjørt en sesong på disse dekka og må si meg vedlig fornøyd, selv om jeg ikke kan sammenligne med noe. Siden jeg bare har kjørt Metzeler.

Mvh
-Shaft*-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Pollti

Post by Pollti »

Hadde Metzler på en Virago og de var OK på slitestyrke syntes jeg og også på våt vei var de OK. Men griitifysen hvor de var fæle ved kryssing av den gule stripa ! En forbikjøring eller filbytte ble særs godt planlagt. Var sikker på jeg skulle tryne hver gang jeg.
Det ble et annet liv når den ble skodd med Bridgestone.
JurgenFan
Posts: 47
Joined: 24 Jan 2007 20:29

Post by JurgenFan »

det harley merka dunlop dekket er akkurat det samme som tilsvarende dunlop uten merket på dekk. Eneste forskjellen er at det står harley på det. Bestillte til en på jobben, og harley dekket kostet overraskende nok noen kroner mer.
1997 GSXR 750 SRAD on the run
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Kjøpte et Dunlop D404F framdekk i dag jeg også. Denne typen ble brukt på trafikkskolen der jeg kjøpte dekket.
Kan ikke skjønne kjørelærerne bruker noe som er farlig...?

Lufttrykk er rett?
Og bremsene virker som de skal?
Og dekket er satt på i riktig retning?

Ellers kan det vel kanskje foregå feilproduksjon?
Vet ikke om hvert enkelt dekk blir sjekka før det går i salg.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

LordShaft wrote:Metzeler Z6 dekka vant testen i bike i fjor vår! Beste dekka til sporttouring :wink:

Jeg har kjørt en sesong på disse dekka og må si meg vedlig fornøyd, selv om jeg ikke kan sammenligne med noe. Siden jeg bare har kjørt Metzeler.

Mvh
-Shaft*-
Jeg hadde tenkt å kjøpe Z6 til sykkelen min, men ble bekymra da flere andre med samme sykkel oppdaget at dekket sprekker på siden.

Image

Er det noen andre som har hørt om dette med Z6 dekkene?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
SirE
Posts: 30
Joined: 30 Sep 2006 16:18
MC: Suzuki GSX600F, 1999.
Location: Oslo

Post by SirE »

Tekumseh wrote:Kjøpte et Dunlop D404F framdekk i dag jeg også. Denne typen ble brukt på trafikkskolen der jeg kjøpte dekket.
Kan ikke skjønne kjørelærerne bruker noe som er farlig...?

Lufttrykk er rett?
Og bremsene virker som de skal?
Og dekket er satt på i riktig retning?

Ellers kan det vel kanskje foregå feilproduksjon?
Vet ikke om hvert enkelt dekk blir sjekka før det går i salg.
Lufttrykk og bremser og retning på dekket er i orden..
Det jeg heller setter spørsmålstegn ved er at en dekk- og dele- selger i Oslo fraråder meg å kjøre på dette dekket, og sier han aldri ville ha kjørt på dette selv... Da begynner jeg å lure hvorfor de i det hele tatt produserer et slikt dekk, og om noen i Oslo- området har peiling på dekk, så jeg kan få forhørt meg litt..
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Smaken er som baken er det noe som heter. Jeg syntes Metzeler var grusomt og vil aldri kikke på et slikt dekk igjen pga mine opplevelser med V-maxen, mens andre synes mine Bridgestone, som funker helt greit til mitt bruk og kjørestil, er det verste rælet ever ;)

Spør man fem forskjellige forhandlere om hva som er det beste dekket, får man helt sikkert fem forskjellige svar :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
JurgenFan
Posts: 47
Joined: 24 Jan 2007 20:29

Post by JurgenFan »

Jobben i dekkbransjen og vært borti mye personbildekk med samme type skade. Dersom dekkene ikke er for gamle er dette en reklamasjonsak, og vi har fått nye dekk kostnadsfritt.

Dette er stort sett opp til importøren og ikke butikken, men har aldri vært noe problem å få erstattet.

Kan også si at jeg har hørt mye dritt om den typen dekk, men det går på kjøreegenskaper og veigrep og ikke skader.
1997 GSXR 750 SRAD on the run
Post Reply