Trim til Cbr125 R

Prat om lett MC.
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Du skulle bare visst hvor mye produsentene lyver når de oppgir effekten på kjøretøyene sine.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

2takter wrote:Du skulle bare visst hvor mye produsentene lyver når de oppgir effekten på kjøretøyene sine.
Må i såfall være skrytehester da, elles ville ikke Varadero blitt godkjent for salg i Norge. Er det tilfellet så står jo jeg sterkere i min sak.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Så lenge sykkelen er typegodkjent så ser nok ikke Honda noe problem i å stille tenningen ol. slik at sykkelen går like godt/bedre enn konkurrentene.
- Skyt her -
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Eike_Oak wrote:Så lenge sykkelen er typegodkjent så ser nok ikke Honda noe problem i å stille tenningen ol. slik at sykkelen går like godt/bedre enn konkurrentene.
Så du antyder at Honda leverer ulovlige lettsykler i Norge?
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

EN 4 TAKTER SKAL HA MINST MULIG MOTSTAND I EKSOS OG BEST MULIG LUFT INN I MOTOREN FOR Å GÅ BEST MULIG. Punktum. Beklager Eike_Oak men i denne diskusjonen er jeg redd meg og varastreet, 4 takts folket har riktig. Takk for meg, jeg legger meg :wink:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

VaraStreet wrote:
Eike_Oak wrote:Så lenge sykkelen er typegodkjent så ser nok ikke Honda noe problem i å stille tenningen ol. slik at sykkelen går like godt/bedre enn konkurrentene.
Så du antyder at Honda leverer ulovlige lettsykler i Norge?
De tøyer grensene litt, men har du noensinne vært borti en original moped som ikke hat gått i mer enn 45 originalt?
- Skyt her -
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Pille wrote:EN 4 TAKTER SKAL HA MINST MULIG MOTSTAND I EKSOS OG BEST MULIG LUFT INN I MOTOREN FOR Å GÅ BEST MULIG. Punktum. Beklager Eike_Oak men i denne diskusjonen er jeg redd meg og varastreet, 4 takts folket har riktig. Takk for meg, jeg legger meg :wink:
Kilde/årsak?

Som jeg har sagt tidligere, ved riktig eksosannlegg (da tenker jeg spesielt på diameteren) genereres det ett vakum ved eksosporten(e) rett før de skal åpnes.

Setter du på det som "gir minst mulig motstand" mister/reduserer du dette vakuumet, og mister effekt deretter.
- Skyt her -
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

De tøyer grensene litt, men har du noensinne vært borti en original moped som ikke hat gått i mer enn 45 originalt?
Vel, har også vært borti endel som har gått dårligere...
Kilde/årsak?

Som jeg har sagt tidligere, ved riktig eksosannlegg (da tenker jeg spesielt på diameteren) genereres det ett vakum ved eksosporten(e) rett før de skal åpnes.

Setter du på det som "gir minst mulig motstand" mister/reduserer du dette vakuumet, og mister effekt deretter.
Hvorfor har da dragbiler/sykler minimalt med eskosanlegg?
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

2-taktere må ha et visst mottrykk for at motoren skal yte best mulig uten å skjære seg.
4-taktere skal ha minst mulig motstand for eksosen.
Spør de litt eldere karene på forumet selv eller sjekk på howstuffworks.com eller noe hvis du ikke stoler på oss.
Det er ikke noe vi har funnet på, det er bare sånn...
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

Æ'ndalitten wrote:2-taktere må ha et visst mottrykk for at motoren skal yte best mulig uten å skjære seg.
4-taktere skal ha minst mulig motstand for eksosen.
Spør de litt eldere karene på forumet selv eller sjekk på howstuffworks.com eller noe hvis du ikke stoler på oss.
Det er ikke noe vi har funnet på, det er bare sånn...
akkurat det eg har sakt heile tid :? :roll:
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

VaraStreet wrote:Hvorfor har da dragbiler/sykler minimalt med eskosanlegg?
De har lite. Men de har ikke intet. Det lille som trengs er rake rør av en viss lengde avhengig av diameteren. Dette må selvfølgelig beregnes for den enkelte motor. Alt mer eller mindre enn det optimale reduserer effekten.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

tok av potta på cbren og tok en tur her om dagen, gikk bedre fra 2-8rpm og litt dårligere på toppen
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Baron von Waffel wrote:
VaraStreet wrote:Hvorfor har da dragbiler/sykler minimalt med eskosanlegg?
De har lite. Men de har ikke intet. Det lille som trengs er rake rør av en viss lengde avhengig av diameteren. Dette må selvfølgelig beregnes for den enkelte motor. Alt mer eller mindre enn det optimale reduserer effekten.
Som det så fint ble sagt i en artikkel jeg har link til:

"Any technician with any dyno experience will tell you that the best mufflers are no mufflers at all!"

http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneo ... theory.htm

Men pga. at varmen og eskosen må ledes bort så har man et eksosanlegg. Samtidig er eksosanlegget med på å bestemme effektkurven på kjøretøyet.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Muffler er ikke røret, muffler er lyddemperen. ;)

Er du i tvil kan du søke opp ordet i google - bilder.
Hei
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

rakerør.. rør med lydemperen tatt av ikke direkte eksos port..
Post Reply