3D-print-tråden
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4853
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
Må si jeg begynner virkelig å like min CR-X. Dog, "Random seam" trengs nok å ordnes med..
Dette er en kopp/skål ø50mm, h30mm og tekst 6mm. Printet uten support, så bokstavene er mer eller mindre printet "i løse lufta".
For de som kanskje er interessert: Azurefilm PLA, Nozzle 210°C, Bed 55°C, intet festemateriale på Creality Silicon Carbon Glass Bed.
Dette er en kopp/skål ø50mm, h30mm og tekst 6mm. Printet uten support, så bokstavene er mer eller mindre printet "i løse lufta".
For de som kanskje er interessert: Azurefilm PLA, Nozzle 210°C, Bed 55°C, intet festemateriale på Creality Silicon Carbon Glass Bed.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 572
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: 3D-print-tråden
Sjølveste sjefen over de gode grusveiene på Finnskogen har etterspurt forslag til Holder for sin tablett på den nyervervede grusmaskinen sin.
Siden jeg koser meg med å sitte i Fusion og leke meg tok jeg utfordringen på strak arm. Har ikke fått målt 100% på tabletten da jeg ikke har fått den i hende enda, men har tegnet ut i fra tegninger og mål oppgitt av eier.
Legger ved noen bilder av foreløpig utkast bare for å holde litt liv i forumet.
Holderen vil i sin tid bli printet i Karbonforsterket Nylon.
Siden jeg koser meg med å sitte i Fusion og leke meg tok jeg utfordringen på strak arm. Har ikke fått målt 100% på tabletten da jeg ikke har fått den i hende enda, men har tegnet ut i fra tegninger og mål oppgitt av eier.
Legger ved noen bilder av foreløpig utkast bare for å holde litt liv i forumet.
Holderen vil i sin tid bli printet i Karbonforsterket Nylon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: 3D-print-tråden
ser jo bra ut



- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 572
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: 3D-print-tråden
Måtte legge til en liten detalj 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Palma
- Posts: 4835
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
Dette blir bare sååå spennende å se resultatet av. Det gledes stort! 

- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 572
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: 3D-print-tråden
Regner med du la merke til posisjonen på kartet
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Palma
- Posts: 4835
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
Hahaha, nydelig. Du har sansen for detaljer. Bra!
- kvase
- Posts: 4341
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: 3D-print-tråden
Morttjernberget

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Palma
- Posts: 4835
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
Da er det utprøving av prototype her.
Det blir noen små justeringer på @Roargutten, men det tar'n på strak arm
Det blir noen små justeringer på @Roargutten, men det tar'n på strak arm


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: 3D-print-tråden
Kult! Kan man printe Karbonforsterket Nylon med en "vanlig" 3D-printer?
Jeg fikk broren min til å printe pepperkakeformer i jula, var en liten motorsykkelinteressert 3-åring som gikk helt bananas da
Jeg fikk broren min til å printe pepperkakeformer i jula, var en liten motorsykkelinteressert 3-åring som gikk helt bananas da

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4853
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
Karbonforsterket nylon krever noe høyere temperatur, samt at det eter dyser.
Må gjerne ha en forsterket dyse som man kan sette på en "vanlig" printer.
Creality-printerne kan printe til 260 grader som standard og det er i grenselandet kjølig.
Mange printere kan oppgraderes til å printe ved 300 grader, men da må en også opgradere firmware på printeren.
Stilige kakeformer, og ingenting er vel mer koselig enn å glede et lite barnehjerte

- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 572
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: 3D-print-tråden
supermons wrote: ↑18 Jan 2022 08:20 Kult! Kan man printe Karbonforsterket Nylon med en "vanlig" 3D-printer?
Ja og nei.
Det krever temperatur på 280grader, så om du har Bowdentube (teflontube mellom matemotor og dyse) Så går ikke dette. Det er rett og slett fordi denne teflontuben smelter ved disse temperaturene.
Min printer har jeg bygget om slik at det er såkalt DirectDrive. Da monterer man matemotoren direkte ovenfor dysa slik at denne tuben kan fjernes.
Ulempen er at da må man printe saktere siden man får mye mere vekt på dysehodet som jo beveger seg hele tiden.
Man får selvsagt printere som kommer slik originalt, men da snakker vi andre innkjøpspriser på maskineriet.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4853
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: 3D-print-tråden
@Roargutten at du ikke kan bruke Bowden med høy temperatur er en sannhet med modifikasjoner. Ja, den hvite "standard" teflontuben liker ikke høy temp, men du kan bytte ut (som jeg har gjort) denne med Capricorn tube som tåler 350 grader.
Det kommer også på "heat break" på "hotend" og hvordan den er konstruert. Hos meg, på CR-X med to extrudere (matere) og én dyse, er "heat break" så lang at selv ved 260 grader print temp blir ikke enden av teflontuben varmere enn rundt 35 grader. "Hot end" hos meg har ikke teflontube som går helt ned til dysa.
Det kommer også på "heat break" på "hotend" og hvordan den er konstruert. Hos meg, på CR-X med to extrudere (matere) og én dyse, er "heat break" så lang at selv ved 260 grader print temp blir ikke enden av teflontuben varmere enn rundt 35 grader. "Hot end" hos meg har ikke teflontube som går helt ned til dysa.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 572
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: 3D-print-tråden
Det samme har jeg, men her også hadde ikke dette gått med original hotend. Jeg har byttet til Allmetal hotend.Bikeridr wrote: ↑18 Jan 2022 08:52 @Roargutten at du ikke kan bruke Bowden med høy temperatur er en sannhet med modifikasjoner. Ja, den hvite "standard" teflontuben liker ikke høy temp, men du kan bytte ut (som jeg har gjort) denne med Capricorn tube som tåler 350 grader.
Det kommer også på "heat break" på "hotend" og hvordan den er konstruert. Hos meg, på CR-X med to extrudere (matere) og én dyse, er "heat break" så lang at selv ved 260 grader print temp blir ikke enden av teflontuben varmere enn rundt 35 grader. "Hot end" hos meg har ikke teflontube som går helt ned til dysa.
En annen årsak til at jeg bygget om til direct drive er for å gjøre dette lettere med fleksible filament også. Og jeg ble dritt lei av at bowdentuben over tid ble slarkete i koblingene.
Har selv brukt capricorntube helt frem til jeg bygget om.
Kjører nå eget oppsett med direct drive, all metal hotend og herdet ståldyse for å bedre tåle CF filamentet.
Printer nå de aller fleste materialer uten store problemer. Har også byttet ut den fleksible magnetplata med glass.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Re: 3D-print-tråden
3D printing på "old school" måten
