Re: Førerutvikling Vålerbanen
Posted: 17 May 2022 01:22
Flott referat! Vålerbanene er vel en av de trangeste/kjipeste banene i landet, men kjenner jeg savner banekjøringen når jeg ser bildene dine. Det er jo på sett og vis hjemmebane for meg, bare 5 timer unna i varebil
Ser dere bruker en annen konfigurasjon på banen enn det som blir brukt i roadracing. Ser ut som at dere tar opp til høyre før tribunen, og dermed slipper sjikanen foran tribunen og kafésvingen. Der kan det fort bli interessant på regn eller ved kald asfalt. Langstrekken er, som du skriver, det enkleste, men det krever sin mann å vente lenge nok før man går på bremsen. På bildene i det forrige innlegget ser det ut som at det er parkering på indre bane, og at man bruker nord/østre del. Der har jeg aldri kjørt. Den sløyfen som kjøres i RR kan være skummel ved lave temperaturer/regn, da det kun er to venstresvinger. Man får grei varme i høyresiden av dekket, men man kan få en liten overraskelse når man kommer til venstresvingene. Det er da i slutten av langstrekket (ved siden av der syklenen er parkert i bildet i første innlegg) og ut av sjikanen ved tribunen.
Å flytte kroppen i stedet for å legge sykkelen over er en treningssak, typisk hviler man knehasen mot setet og henger over så langt det går - og det er langt! Ellers er det å bruke hele banen, kjøre fra kurbs til kurbs, holde blikket høyt og mot utgangen av svingen, holde trykk på ytre fothviler (vanskelig når du henger langt over) og være "smooth". Gass på, gass av, brems på, brems av, jevnt og fint uten brå bevegelser. Klart, det er forskjell på hvilken MC man kjører, men man kommer langt med god teknikk.
Her er noen filmklipp for den som måtte være interessert:
Dette klippet er fra da jeg kjørte en 2010 superstock-trimmet CBR600RR i Rookie 600 i 2016. Først prøvestart, sighting lap, så start med litt forviklinger. Kom sist i det løpet. Trøblet litt med quickshifteren, hadde to bomgiringer og det er to for mye. Ikke at det var quickshifteren sin feil at jeg kom sist
Her er fra Nasjonal 600 i 2019. Klippet begynner i depotet, så er det sighting lap, selve løpet begynner ved ca. 5 min. Her kjører jeg en 2006 GSX-R 600 som var litt mindre trimmet, men som jeg var litt mer komfortabel med. Litt flere skraper på skinndressen og litt bedre linjevalg. Ble til slutt nr. 6. Selve løpet varte bare ca. 10 min. Da var jeg så sliten at jeg sleit med å se banen.
Må nok ha en banesykkel igjen ja...
PS: Hvordan setter man inn filmklipp fra youtube?
Ser dere bruker en annen konfigurasjon på banen enn det som blir brukt i roadracing. Ser ut som at dere tar opp til høyre før tribunen, og dermed slipper sjikanen foran tribunen og kafésvingen. Der kan det fort bli interessant på regn eller ved kald asfalt. Langstrekken er, som du skriver, det enkleste, men det krever sin mann å vente lenge nok før man går på bremsen. På bildene i det forrige innlegget ser det ut som at det er parkering på indre bane, og at man bruker nord/østre del. Der har jeg aldri kjørt. Den sløyfen som kjøres i RR kan være skummel ved lave temperaturer/regn, da det kun er to venstresvinger. Man får grei varme i høyresiden av dekket, men man kan få en liten overraskelse når man kommer til venstresvingene. Det er da i slutten av langstrekket (ved siden av der syklenen er parkert i bildet i første innlegg) og ut av sjikanen ved tribunen.
Å flytte kroppen i stedet for å legge sykkelen over er en treningssak, typisk hviler man knehasen mot setet og henger over så langt det går - og det er langt! Ellers er det å bruke hele banen, kjøre fra kurbs til kurbs, holde blikket høyt og mot utgangen av svingen, holde trykk på ytre fothviler (vanskelig når du henger langt over) og være "smooth". Gass på, gass av, brems på, brems av, jevnt og fint uten brå bevegelser. Klart, det er forskjell på hvilken MC man kjører, men man kommer langt med god teknikk.
Her er noen filmklipp for den som måtte være interessert:
Dette klippet er fra da jeg kjørte en 2010 superstock-trimmet CBR600RR i Rookie 600 i 2016. Først prøvestart, sighting lap, så start med litt forviklinger. Kom sist i det løpet. Trøblet litt med quickshifteren, hadde to bomgiringer og det er to for mye. Ikke at det var quickshifteren sin feil at jeg kom sist
Her er fra Nasjonal 600 i 2019. Klippet begynner i depotet, så er det sighting lap, selve løpet begynner ved ca. 5 min. Her kjører jeg en 2006 GSX-R 600 som var litt mindre trimmet, men som jeg var litt mer komfortabel med. Litt flere skraper på skinndressen og litt bedre linjevalg. Ble til slutt nr. 6. Selve løpet varte bare ca. 10 min. Da var jeg så sliten at jeg sleit med å se banen.
Må nok ha en banesykkel igjen ja...
PS: Hvordan setter man inn filmklipp fra youtube?