Råd angående mc lappen

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jepp, det har du faktisk rett i! Han har førerett på Moped. Jeg som tenkte på større sykkel :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Råd angående mc lappen

Post by Galilee »

ATWindsor wrote:
LordShaft wrote:
Galilee wrote:Lån en moped (hvis du ikke har selv) og øv på lukket område. Spesielt i lav hastighet, og 'slalomløype'. Alt hjelper.
La meg bare si at dette ikke er lov! Blir du tatt for dette kan du vinke bye bye til lappen med det første :wink:

Men du har lov hvis godkjent kjørelærer er i nærheten. Hvis ikke må du øvelseskjøre! Altså ha en bakpå som har hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og være over 25 år.
Inntil for ganske kort tid siden så kunne man kjøpe moped på billappen, og/eller om man var over 20. Iogmed at han har hatt billappen i 15 år, så var begge kravene oppfylt for han før dette ble endret (2 år siden eller noe?), nå er det mulig førerkortet må oppdateres om han ikke har gjort det nylig, men han har førerett for moped.

AtW
Hmmm, det ser ut til at det råder forvirring når det gjelder kjøring på vei, avstengt område, og skille på inn-/utmark. og hva som gjelder av registreringsplikt og krav til førerkort på de forskjellige.
Jeg har blitt fortalt at det er lov å kjøre på avstengt område (ikke utmark) uten krav til registrering av kjøretøy, eller til førerkort.
Så langt har jeg IKKE funnet noen forskrifter som sier at dette ER lov...


For å være helt sikker kan man jo melde seg inn i en klubb tilsluttet http://www.motorsportforbundet.no og få en rektrutteringslisens. Da kan man fra fylte 5 år kjøre (i regi av klubben) i ett kalenderår. Leie av sykkel er sikkert billigere pr. time enn kjøretimer.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
erikperik
Posts: 32
Joined: 06 Jan 2007 21:04

Post by erikperik »

dette betyr at skal man småøve litt med mc så må man ha med "verge" som har lappen, alternativt gamble på et avlukket område.

har ikke gjort noen oppdateringer av førerkortet, betyr det igjen at jeg heller ikke kan kjøre moped.
User avatar
shinobi
Posts: 86
Joined: 11 Aug 2006 08:29
MC: 2007 Yamaha FZ6-S
Location: Jessheim

Post by shinobi »

HEI! :smt026

NÅ er det kjempelurt å begynne med teori. Bestill i dag så er du klar til sesongstart.
Anbefaler Lundes kjøreskole. Kjempe ålreite folk altså! =D>

Dem har kjempestor kjørepark, hele Valle Hovin stadion. 14000Kv.m.

Sjekk: http://www.lundes-kjoreskole.no/
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

Jeg skal ta lappen selv snart, og i den forbindelse har jeg hørt at det er lov og øvelses kjøre på egen sykkel og en på en annen sykkel bak deg, hvis den man har med seg en som har hatt lappen i over 5 år, er over en viss alder og man har (tråløs nødvendigvis) kommunikasjon. Bra nyhet for min del, men kan noen bekrefte dette...?
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

TelefonicaMovi wrote:Jeg skal ta lappen selv snart, og i den forbindelse har jeg hørt at det er lov og øvelses kjøre på egen sykkel og en på en annen sykkel bak deg, hvis den man har med seg en som har hatt lappen i over 5 år, er over en viss alder og man har (tråløs nødvendigvis) kommunikasjon. Bra nyhet for min del, men kan noen bekrefte dette...?
Det blir i hvertfall praktisert på kjøreskolene,men om det kan praktiseres av hvem som helst er jeg heller usikker på.Jeg hadde i hvertfall flere sånn kjøretimer på kjøreskolen.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
thtessem
Posts: 60
Joined: 21 May 2005 23:41
Location: Stavanger
Contact:

Post by thtessem »

heia,

Når jeg tok mc lappen for snart 3 år siden. Så fikk jeg vite at jeg kunne øvelses kjøre alene på mc. Men OBS! bare vis det ikke var plass til en til bakpå. Uten og ha noen bakpå. Høres egentlig litt merkelig synes jeg. Og personen bak må være over 25år og hatt lappen i 5 år. I samme klasse.
Og personen bak kan sitte i bil. Men det er påbudt med tråløs kommunikasjon.

Men det enkelste er og ta kontakt med politiet i område. Og spørre de. For i et annet forum så viste det seg at det praktiseres på forkjellige måter i enkelte områder. Og det er jo helt sykt.

Men heldig vis har jeg lappen. Og slipper den sinsyke avgifts økningen på lappen.
Mvh
Tor Harald Tessem
http://www.thtessem.net
Savner mcen sin :-(
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

hører med snuten jeg, sikkert enklest. Gidder ikke risikere noe! Men vet dere reglene, eller hvor jeg kan finne ut om forskrifter om plassering av skilt på sykkelen? har tenkt og ta den skrått inne i hjulbuen, men kanskje ikke så populært...? Hørte engang at kravet var man måtte kunne se skiltet på 12 meters avstand...
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Det går ikke, skal kunne se's fra siden og med visse grader fra alle vinkler
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

hmmm... kjipt... aner du hvor jeg finner reglene for dette? boten er vel rundt 500 kr? nesten verdt et forsøk synes jeg... :wink: man får se, får se...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er vel maks 30 graders vinkling også, fra rett ned altså.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Man har bare lov til å øvelseskjøre med en som kjører bak dersom motorsykkelen bare er registrert for en person.
V4 fun
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Registrert for 1

Post by TelefonicaMovi »

Kanskje mulig og omgå den, hvis jeg bytter ut baksetet med en eller annen form for "hard top" kanskje? :lol:
Ditto
Posts: 70
Joined: 28 Apr 2005 04:29

Post by Ditto »

Dersom du uansett maa ha en person med gyldig (minst 5aarig) forerkort folgende etter, er det kanskje like greit aa ha personen sittende bakpaa sykkelen. Det hores ut som mye jobb aa bygge om sykkelen bare for aa kunne kjore alene? :wink:

Aa ta teorien saa fort som mulig er ingen dum ide nei. Det er vel hvert eneste aar lang ventetid paa det meste som har med forerkort aa gjore.

Lykke til!
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Registrert for 1

Post by inunf »

TelefonicaMovi wrote:Kanskje mulig og omgå den, hvis jeg bytter ut baksetet med en eller annen form for "hard top" kanskje? :lol:
Nja, det står jo fortsatt i vognkortet ditt at den er reg. for to, og det er vel det som gjelder. Hva er problemet med å ha noen bakpå da?
Post Reply