MC-drakt: skinn eller tekstil

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Høyere friksjon må da være bra, man vil jo stoppe så fort som mulig. Du skal da vel opp i en hysterisk fart hvis det skal brenne hull i tekstildressen? Og da er antagelig ikke det det største problemet man har.....
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Nja.. nå er det vel en fordel å ha knotter på skinnhanskene pga at man vil at de skal skli - dvs de sklir ikke nok fra før.
Uansett... får jeg en skikkelig tur i asfalten bryr jeg meg ikke om dressen, så lenge mannen inni er like hel!
Kjører selv med tekstildress med tanke på vær; er det ikke helt trygt, må regndress med og den må på i tide. Våt dress er ikke noe morsomt, den tørker ikke på en evighet hvis den ikke er på kroppen. Så det er mitt valg...
Håper du velger skinn likevel da, Ulvinnen - for vår skyld ;-)

Nå er jeg egentlig mest interessert i at importøren skal få nappa ut fingeren og få nysykkelen min hit!!
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Post by FZ1 »

lassie wrote:Høyere friksjon må da være bra, man vil jo stoppe så fort som mulig. Du skal da vel opp i en hysterisk fart hvis det skal brenne hull i tekstildressen? Og da er antagelig ikke det det største problemet man har.....
På bane så har man jo god plass pga sandfeller og avkjøringssoner så da går det greit å skli litt :shock:

På landeveien blir det selvfølgelig anderledes, da vil man definitivt ikke skli for langt, enig der. Men greia er vel at friksjonen på en tekstildress får en (kanskje) til å rulle og da stopper man kanskje ikke så fort likevel?

Om det blir kortest stopplengde av å rulle med tekstildress eller skli på skinndress tør ikke jeg si. Og man er selvfølgelig ikke garantert å ikke rulle med skinndress. Og kanskje man ikke begynner å rulle med tekstil.

Så man kan nok ikke uten videre si at skinndress ALLTID er best i ALLE tenkelige situasjoner. Men de fleste som mener å ha greie på det sier at skinn er sikrest.

Selv har jeg aldri vært over ende (bank i bordet) hverken med skinn eller tekstil, så egentlig vet jeg ikke hva jeg prater om. Sies at det er 2 typer motorsyklister: De som har vært over ende og de som enda ikke har vært over ende...

Kjørte forøvrig rett bak en Bandit 1200 som bremset seg over ende på enden av langsletta på Rudskogen i over 150 km/t. Han rulla godt bortover asfalten i tekstildressen sin! Og stoffet var smeltet flere steder og hadde "sveist" seg sammen med dressen pga varmen. Ville definitivt hatt skinn i det tilfelle. Men han klarte seg selv om han haltet fælt en stund :)
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Ulvinnen wrote:
Den Røde Fare wrote:Jeg har både skinn og tekstil. Skinnet blir mest brukt, men jeg foretrekker også å kjøre i oppholdvær 8) Også er det mindre klamt om man beveger seg noen meter unna sykkelen. Også ser det kulere ut ;)
Mindre klamt med skinn? Har du mye klær under?
Nei, egentlig ikke. Om formålet er kun motorsykling, har jeg treningsbukse/stillongs/tights under, det er mest behagelig.

Men ser litt dumt ut om kjørebuksa må av, så jeg har plass til jeans under. Men det blir noe klumpete. Tekstilbuksen tror jeg ikke det er plass til noe annet enn noe tynt og tettsittende under? Kjøpte ny Dainese i høst og hadde noen svært mørke, våte og kalde morgener på vei til jobb før jeg ble sur og kjøpte meg bil som brukte litt mindre enn 1.5 l på milen (blir litt dyrt når jeg kjørte 7 mil for dagen)

Tekstilklærne ble helst brukt om det var grisekaldt eller regnet. Men siden jeg nå har bil som bruker ca det samme på milen som MCen, bruker jeg heller den, og er altså blitt finværsMCist på mine eldre dager ;) (Bil har sine fordeler når man ikke orker spise frokost før man går hjemmefra :p)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Thomas
Posts: 166
Joined: 29 Oct 2006 08:16
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250
Location: Sandefjord

Post by Thomas »

lassie wrote:Høyere friksjon må da være bra, man vil jo stoppe så fort som mulig. Du skal da vel opp i en hysterisk fart hvis det skal brenne hull i tekstildressen? Og da er antagelig ikke det det største problemet man har.....
Tekstil tåler nok ikke like høy friksjon som skinn. Heng en skinndress og en tekstildress etter en bil med en murkloss oppå. Tekstil smelter/revner fortere, selv om det nok er god kvalitet på tekstil også. Jeg tror det er andre krefter som avgjør hvor langt du sklir enn akkurat materialet du har på deg, selv om det sikkert har en innvirkning det også. Skulle likt å sett noen tester eller undersøkelser.

Litt offtopic, har ikke så mye med diskusjonen å gjøre, men jeg har prøvd å skli i både olabukser og vanlige dongeribukser på bar asfalt i 30 og 40 in the good old moped days. Gremmes over hva høyere hastigheter kan føre til når jeg ser mc førere uten skikkelig utstyr.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Ja, tester har ikke jeg sett heller. Nå tror jeg også skinn tåler mer, og i høy fart på bane er nok skinn best. I normal fart på vei holder nok tekstil greit , men det er vel her som med alt annet, kvalitet er å foretrekke.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Lølle wrote:Nja.. nå er det vel en fordel å ha knotter på skinnhanskene pga at man vil at de skal skli - dvs de sklir ikke nok fra før.
Skinnhanskene til svigermor (har nevnt dem lenger oppe i tråden) hadde ikke knotter, så det kan være en forklaring på at det gikk så hardt utover dem.
Lølle wrote: Uansett... får jeg en skikkelig tur i asfalten bryr jeg meg ikke om dressen, så lenge mannen inni er like hel!
Selvsagt, det er min sikkerhet jeg er opptatt av, ikke om hvordan drakten er etterpå, bare den har beskyttet meg.
Lølle wrote: Kjører selv med tekstildress med tanke på vær; er det ikke helt trygt, må regndress med og den må på i tide. Våt dress er ikke noe morsomt, den tørker ikke på en evighet hvis den ikke er på kroppen. Så det er mitt valg...
Jeg har ikke regndress i tillegg til tekstildressen - den har holdt meg tørr alene. Jeg syns tekstildressen min tørker fort også.
Lølle wrote: Håper du velger skinn likevel da, Ulvinnen - for vår skyld ;-)
:smt023 Den dagen jeg ender opp med ny skinndress, så kommer jeg selvsagt med bilder :smt002
Lølle wrote: Nå er jeg egentlig mest interessert i at importøren skal få nappa ut fingeren og få nysykkelen min hit!!
Ikke rart at du er utolmodig! Hva slags MC er det?
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Den Røde Fare wrote: Tekstilbuksen tror jeg ikke det er plass til noe annet enn noe tynt og tettsittende under?
Det er plass til vanlige klær under tekstildrakta mi, og tidligere brukte jeg alltid dongeribukse under. Men etter tips fra en leverandør, så bruker jeg nå bare ullstilongsunder på lengre turer, siden det er mer behagelig. Tekstildrakta mi har løst innerfor som jeg tar ut når det er varmt. Det er heldigvis veldig lettvint å ta av og på.
Den Røde Fare wrote: Tekstilklærne ble helst brukt om det var grisekaldt eller regnet. Men siden jeg nå har bil som bruker ca det samme på milen som MCen, bruker jeg heller den, og er altså blitt finværsMCist på mine eldre dager ;) )
Er det tillatt å spørre damen om alderen?
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Tekstildrakta mi er av merket Rukka med Cordura som yttermateriale over trelags Gortex. På hjemmesidne til Rukka står det at dette materialet har samme slitestyrke som lær. Men det står ikke om det slitestyrke i form av bruk, eller motstandskraft mot friksjon. :smt017

Spennende dette, jeg må søke litt på nettet og se om jeg kan finne noen objektive tester som sammenligner lær og tekstil. Man må uansett gjøre et valg, men det er fint å vite hva man velger mellom. (Selv om man tilslutt velger f.eks skinn bare pga utseende :smt002 )
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Lølle wrote:Nja.. nå er det vel en fordel å ha knotter på skinnhanskene pga at man vil at de skal skli - dvs de sklir ikke nok fra før.
Uansett... får jeg en skikkelig tur i asfalten bryr jeg meg ikke om dressen, så lenge mannen inni er like hel!
Kjører selv med tekstildress med tanke på vær; er det ikke helt trygt, må regndress med og den må på i tide. Våt dress er ikke noe morsomt, den tørker ikke på en evighet hvis den ikke er på kroppen. Så det er mitt valg...
Håper du velger skinn likevel da, Ulvinnen - for vår skyld ;-)

Nå er jeg egentlig mest interessert i at importøren skal få nappa ut fingeren og få nysykkelen min hit!!
Det er vel mer for at hansker/hender ikke skal ta så mye av støyten? Hendene er utsatt for å havne under ting, og det er begrensa hvor klumpete hansker man orker å bruke.

AtW
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Det er mulig ATW. Jeg har hørt noe om knotter for å skli og bevare håndledd, men tar gjerne feil..jeg har ikke med knotter.
I tråd med mottoet "heller frisk rik enn fattig og syk" synes jeg vi skal holde oss på to hjul, tørre og glade.
Ulvinnen: Jeg uttrykte meg over middels klønete. Jeg har tekstildress - fordi MED SKINN må regndressen med osv.
Sykkelen som bør komme snart er en Honda XL 1000 V Varadero med ABS for å bevare pressen i kjøredressen.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Ulvinnen wrote:
Den Røde Fare wrote: Tekstilklærne ble helst brukt om det var grisekaldt eller regnet. Men siden jeg nå har bil som bruker ca det samme på milen som MCen, bruker jeg heller den, og er altså blitt finværsMCist på mine eldre dager ;) )
Er det tillatt å spørre damen om alderen?
Hun er -71 modell og kjøpte sin første MC i -92... Da var det Bullsonjakke i tekstil og snekkerbukse i skinn, evt skinnchaps fra hesteutstyrsbutikken ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Jeg skulle likt å sett et bilde av deg i det utstyret! :D

Men - "dine eldre dager"? Du er jo bare barnet! :smt002
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: MC-drakt: skinn eller tekstil

Post by quantumduck »

Ulvinnen wrote:
zod wrote:
Vil tro det ikke er uten grunn at ingen kjører roadracing o.l. i tekstildress.
Men kan ikke det ha like mye med luftmotstand å gjøre? Vinden tar vel mer i en løstsittende tekstildrakt enn en ettersittende skinndrakt? Jeg bare spør, for jeg aner ikke.
Joa, tråsykkelgutta sykler jo halvnakne med barberte legger pga luftmotstand. De er jo ikke noe vakkert syn når de har tryna ... men beintøffe er de, det skal de ha ...

Noe av grunnen til at skinn er bedre er også nettopp det at de sitter helt tett, det er viktig så du ikke får skulderbeskyttelsen under armen, eller knebeskyttelsen på høyre skinke, når du sklir bortover, slik det lett kan skje om du har en litt romslig tekstildress. (Og så heter det dress og ikke drakt, drakt er sånn som bare damer og astronauter valser rundt i :-)

Med tekstil holder du varmen bedre i drittvær, det er en sikkerhetsfaktor det også.

Men skinn er tøffest. QED.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Jeg tror jeg har vekslet mellom å skrive drakt og dress. Men takk for korreksen, jeg skal ta den til etterretning :D

Og så er jeg enig i at skinn er tøffest :smt023
Post Reply