Page 2 of 2

Posted: 02 Jun 2005 20:53
by La0
Lyn er et sinssykt stilig fenomen.. Blir også plutselig 100 ganger mer spennende når man setter seg litt inn i hva som faktisk skjer.. Noe av det sykeste jeg har sett er et kulelyn rulle ned en åsside :shock: Det ser bare helt surrealistisk ut..

Posted: 02 Jun 2005 22:59
by Gixxerman
Muttern har fløyet i over 30år nå, og hun har opplevd kulelyn ned midtgangen, inn døra i front og ut på andre siden pluss en del til. Tror du det er spess der du står og serverer folk og det plutselig kommer en sak tatt ut fra en sci-fi film eller :P

Posted: 03 Jun 2005 18:38
by Lupo
og her har vi jammen en kar som dauet av lyn på sykkel: http://www.wavy.com/Global/story.asp?s=3387272

Posted: 03 Jun 2005 19:10
by Dominator
Griffin wrote:Egentlig så er det mistforstått at lynet slår ned...for det slår i realiteten opp fra bakken, gjennom det punktet som er nærmest skyen...

Så for at lynet skal slå ned i en motorsykkel, så må det i tilfelle først gå gjennom dekka...og strøm gjennom gummi... Det vet vi er dødfødt...
Lyn som slår opp fra bakken?? Tror det er du som har misforstått litt.
Her kan man lese mer om lyn og torden:

http://met.no/met/met_lex/q_u/torden.html

Posted: 03 Jun 2005 19:12
by Gixxerman
:shock: Trodde man ikke var lynleder når man kjører med gummi jeg... ? Kan jo være at lynnedslaget ikke var direkte i han, men rimelig nære og at dette forårsaket ulykken. :?

EDIT: Til deg Dominator så kan jeg si følgende: Lyn går fra bakken og opp til skyene og så ned igjen. Det skjer bare så fort at man ikke registrerer det. Da er det altså snakk om de lynnedslag som altså treffer bakken. En god del av de går bare fra sky til sky.

Posted: 03 Jun 2005 19:23
by Banditbiker
.

Posted: 03 Jun 2005 19:40
by Ragnhild
Gixxere er kanskje ekstra sikkerhetsbevisste :?: :roll:

Posted: 03 Jun 2005 19:59
by Banditbiker
.

Posted: 03 Jun 2005 20:29
by Ragnhild
Ja, Nøkken eller no lignende :wink:

Posted: 03 Jun 2005 20:46
by Dominator
Gixxerman wrote::shock: Trodde man ikke var lynleder når man kjører med gummi jeg... ? Kan jo være at lynnedslaget ikke var direkte i han, men rimelig nære og at dette forårsaket ulykken. :?

EDIT: Til deg Dominator så kan jeg si følgende: Lyn går fra bakken og opp til skyene og så ned igjen. Det skjer bare så fort at man ikke registrerer det. Da er det altså snakk om de lynnedslag som altså treffer bakken. En god del av de går bare fra sky til sky.
No way. =; Lyn går ikke fra bakken til skyene.

Dette er det som skjer:

Lyn og torden oppstår oftest i forbindelse med cumulunimbus-skyer. Dette er skyer som har utviklet seg fra vanlige cumulusskyer. Cumulusskyer oppstår når varm, fuktig luft stiger til værs. (Termikk) Etterhvert avkjøles denne luften og luftfuktigheten kondenserer til vanndråper. Vips så er en sky født.

Det som skjer i en cumulunimbus er at positive og negative ladninger skilles ved dannelsen av nedbørspartikler. Den negative ladningen befinner seg vanligvis nederst i skyen, den positive øverst. Når spenningsforskjellen mellom skyen og bakken (eller en annen sky) blir stor nok utløses spenningen i form av et lyn. Dette skjer som oftest på ettermiddagen om sommeren etter en lang dag med soloppvarming. Comprende? :smt028

Posted: 03 Jun 2005 21:11
by Gixxerman
Ok, ingen av oss har rett. Det starter fra topp og møtes, la oss si halvveis, for så og bli en sluttet enhet. Link til PDF dokument

Ved hjelp av rask seriefotografering har en etter hvert fått et ganske godt bilde av hva
som skjer ved et lynnedslag. Disse kraftige utladningene mellom skyen og bakken
skjer for det aller meste mellom de positive ladningene i bakken og de negative i
skyen. Et typisk lynnedslag kan foregå slik:
I det kraftige elektriske feltet nær den negative delen av skyen kan plutselig
et skred av elektroner bryte ut i retning nedover mot den positive bakken.
Dette elektronskredet etterlater seg en kanal av ionisert luft, se figuren nedenfor,
som flere elektroner fra skyen følger etter i. Konsentrasjonen av negative ladninger
i den nedre delen av kanalen skaper et så kraftig elektrisk felt at prosessen drives
videre nedover mot bakken. Som regel skapes det også sidegreiner til
hovedkanalen, slik de fleste fotografier av lyn viser oss. Elektronskredkanalen har
en radius på typisk 5 m, men bare den sentrale delen er ganske svakt synlig. Det
enorme lysglimtet som vi kaller et lyn, inntreffer litt seinere.
Seriefotograferinger har vist at skredkanalen farer nedover mot bakken i
atskilte faser. Hvert skritt er på typisk 50 m med en pause på 50 ps mellom. Når
tuppen av kanalen er ganske nær bakken, oppstår det en tilsvarende ladningskanal
som starter ved bakken og beveger seg oppover. Når så de to kanalene møtes 40–
100 m over bakken, er det etablert en sluttet, ledende kanal mellom skyen og
bakken med svært liten resistans.
Nå starter den virkelig store utladningen med
strømmer på opp til 20 000 A, som varer i typisk 100 lis. I et lynnedslag skjer det
vanligvis 3–4 slike kraftige strømstøt i rask rekkefølge med om lag 40 ms
mellomrom. De store strømmene går i en sentral del av skredkanalen med en radius
på et par centimeter. Her varmes lufta så kraftig opp at den produserer lysglimtet vi
ser som lyn.

Posted: 03 Jun 2005 21:21
by Dominator
Konklusjonen må bli at motorsyklister som blir truffet av lynet vil få JÆVLIG vondt :wink: :smt120

Posted: 03 Jun 2005 23:26
by Gixxerman
Ok hehe... Gidder ikke ta en langdryg diskusjon, så enig der :lol:

Posted: 04 Jun 2005 10:49
by SoloTwin
Da fikk jeg bekreftet det jeg mente å ha hørt:
At lynet starter i "himmelen", fortsetter nedover og blir møtt av et "lyn" som går fra bakken og oppover.
Det går derfor begge veier - fra hver sin kant, og møtes. ;)

(Vet ikke om JEG klarte å forklare det lettere men... :lol:)
God sommer i regnet!!!