Skal hjem en tur i kveld for å levere tilbake banesykkelen jeg lånte i helga. Skal prøve å få skrudd en del, har ikke mye tid fremover til å bruke på feilsøking :/
Jeg tenker at ECU får feil input fra en eller flere sensorer. Det er rikelig med sensorer, skal gå over disse i kveld:
-Atmospheric Pressure sensor
-Crankshaft Position Sensor
-Intake Air Pressure Sensor
-Intake Air Temperature Sensor
-Throttle Position Sensor
-Secondary Throttle Position Sensor
Mulig jeg også må se nærmere på bensintrykket. Jeg testet bare på tomgang. I følge manualen trenger man ikke starte motoren engang, bare skru på nøkkelen og lese av trykket når bensinpumpa starter. Hvis jeg har forstått riktig så er bensintrykksregulatoren bare en fjærbelastet ventil som åpner ved et visst trykk. Siden pumpa leverer rikelig med bensin og trykket er riktig på tomgang, vil vel trykket være riktig også på full gass og maks turtall?
Kan også melde om at RSV'en ble solgt på fredag. Kom en kar fra Bergen og hentet den. Han hadde egentlig prutet den ned, men det ringte en fra Sarpsborg som ville komme på mandag (i går) og betale full pris. Da han fra Bergen fikk høre det matchet han prisen. Synes egentlig den var billig nok. Litt vemodig, har hatt denne sykkelen i 7 år og kjørt ca. 30 000 km med den. I det siste har den blitt så lite brukt at det er egentlig bare greit å slippe forsikring og årsavgift. Vi får se utover sommeren hvor mye jeg savner den. Nå har jeg ingen sykler med skilt på :/
Må også fortelle litt om helga. Jeg meldte meg på en treningshelg med Bikeport på Karlskoga. Siden opplegget på ACR i sommer ble utsolgt før jul, tenkte jeg at det kom til å bli rift om plassene her også, og var ganske tidlig ute med å melde meg på. Angret som en hund siste uka, det var meldt 5 grader og regn, gixxeren går ikke og det er dritlangt dit. Ingen refusjon, greit nok. Fikk låne R6'en til onkelen/søskenbarnet mitt, mot at jeg lovte å holde meg på hjula. De skal ta lisenskurs med den på Rudskogen denne helga. Allierte meg med en kompis med stor bil og campingvogn, og dro nedover tidlig på fredag.
Lånesykkelen, en 2002 R6. Standard motor, Öhlins bakdemper, styredemper og innmat i gaffelen. Satt opp for en tidligere eier som sikkert er 25-30 kg tyngre enn meg.
Kom frem i grei tid på fredagskvelden, da var det opplett og tørt. Fikk sykkelen gjennom teknisk kontroll med bare noen mindre anmerkninger på låsetråd. Lånte låsetrådstang og fikk et lite innføringskurs i jernbinding, da ble alt på stell.
Han jeg dro sammen med har kjørt i Rookie 600 i flere år. Kjører vel egentlig fort nok til å rykke opp, men problemet hans er at han tryner litt for ofte til å få nok gode plasseringer og dermed nok poeng til å kvalifisere seg til NM-klassene. Han har ting på stell, og lånte ut depottelt med gulv. Selv hadde han leid plass i en pitboks så han fikk stå under tak.
Lørdag våknet vi til surt vær og våt asfalt. Styra litt med å bytte hjulsett på uvant sykkel, så jeg rakk ikke første passet. Planen min var å få kjørt flest mulig runder for å lære banen. Hadde ikke kjørt på Karlskoga før, det var første gang med 600 og 3. gang på regn. På en sykkel med regndekk fra 2005, som jeg hadde lovet å levere tilbake like hel. Begynte rolig, altså.
Opplegget var veldig bra. Det var delt inn i tre grupper. A for A-førerene, de som kjører NM-klassene Superbike og Superstock 600. B for B-førerene som typisk kjører Rookie 1000, Rookie 600, Nasjonal 1000, Nasjonal 600 og ymse nyere classic racing. C var for mosjonister og de med litt særere sykler. Passene var en halvtime per gruppe, 6 pass per dag. Rikelig med kjøring altså. Når noen dro av (og det var MYE tryning), ble det rødflagget mens plukkebilen rykket ut og hentet den uheldige, og kostet banen. Tidsskjemaet var konstant, så vi mistet mye av et pass på lørdag og et på søndag pga. tryning. Det røk nok plastikk for noen titusener, men heldigvis var det ingen skader.
Det tørket opp litt utover dagen, og før det siste passet byttet jeg tilbake til slicks. Da fikk jeg opp farten litt, beste rundetid ble 1:25.960. Ikke kjempebra, men langt i fra dårligst i gruppe B.
Oversikt over rundetidene på lørdag. Ved nærmere ettersyn har de i gruppe B som hadde dårligere rundetider enn meg også kjørt vesentlig færre runder. Dvs. de har sikkert vært blant de som tryna på regn. Altså var jeg nok den treigeste i B på lørdag :/
Oppdaget en oljelekkasje fra venstre side av motoren på lørdagskvelden. Hadde litt problemer med at venstre fotpinne var glatt tidligere på dagen, men tenkte ikke noe mer over det. Måtte lete litt etter lekkasjen, for det var mye olje men vanskelig å se hvor den kom fra. Pga. støybegrensnigner var det ikke lov å starte syklene etter det siste passet, det gjorde det litt vanskeligere. Kom til at det måtte være det nye statordekselet. Demonterte, renset etter beste evne og hadde på flytende pakning på begge sider av pakningen.
Fikset?
Søndag var det igjen vått men opplett. Var tidlig oppe og fikk lagt på regnhjula igjen, slik at jeg var klar til første pass. Igjen ble det mange runder og lav fart. Etter det første passet så jeg at det fortsatt ikke var tett. Siden jeg kunne starte opp sykkelen og faktisk SE hvor det kom fra, var det mye lettere å lokalisere. Lekkasjen var den øverste bolten på statordekselet. Skrudde den ut og fylte på med flytende pakning. Det holdt tett resten av dagen.
Fikset.
Det tørket opp etterhvert, og jeg la om til slicks igjen. Må være ubalanse i et hjul eller noe, for med en gang slicksa kom på begynte den å wobble i høy fart. Det var ikke veldig alvorlig, men ikke spesielt gøy. Faktisk ble det så ille at den ene av de to boltene som holder styredemperen ble revet ut. Oppdaget det omtrent samtidig med et nytt rødflagg, så da kjørte jeg inn i depotet igjen og parkerte. Rødflagget var kompisen min som hadde trynet.
Før tryning, mens det tørket opp.
Etter tryning.
Det gikk bra med han, og sykkelen kom greit fra det, men han prioriterte ikke å stresse med å komme seg utpå igjen. Tror han angret på det når han så hvor lite det faktisk var snakk om, og at hvis han hadde skyntet seg så hadde han rukket det nest siste passet.
Han hadde med masse verktøy, deriblant løsgjenger. Fikk låne verktøy og satte inn nye gjenger for festet
Tok ikke av tanken, bare boret og gjenget slik.
Hadde ikke gjengebakke, måtte improvisere. det er 1/4'' bitsholder "opp-ned" på gjengetappen, 7 mm umbrakobits inn i en 7 mm 1/4'' pipe og overgang fra 1/4'' til 3/8'' på skralla
Fikset!
Det var en time pause mellom passene (mens de to andre gruppene kjørte sine pass), og i denne pausen rakk jeg både å spise lunsj og sette inn nye gjenger. Da var jeg fornøyd med egen effektivitet!
Det nest siste passet funket alt (wobblet fortsatt, men men), og jeg fikk opp farta. Persen ble 1:22.084, og med flere i B-gruppa bak meg. Disse vet jeg også kjørte på tørt, så søndag var jeg ikke treigest
Oversikt over rundetidene på søndag. Begynte å regne igjen helt på slutten av det passet, så da bare pakket vi sammen og dro hjem. Kjørte derfra rundt halv seks, var fremme hos kompisen min og lastet om ca. fire på natta. Jeg kjørte videre, tok to ferger og stemplet inn på jobb kl. 08.21. Litt rød i øynene, men veldig fornøyd med helga