Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
MC: Ymse

Re: Inunf - Trenger teknisk hjelp!

Post by inunf »

JK95 wrote:Finner noe smått på nettet om et filter inni injektorne, om de kan være tette? :-s Og eventuelt sjekket tenninga? Coiler, plugger, pluggledninger?
Skal sjekke opp filter i injektorene, takk for tipset!

Tror ikke det er tenningsrelatert. Det kjennes ut som et bensinproblem (men kan være jeg kjenner feil). Den lar seg ruse til turtallssperra i fri, og kutter ved forskjellig turtall under pådrag. Den klarer mer i 2. gir hvis jeg er forsiktig i 1. Gir jeg mer gass i 1., kutter den tidligere i 2. Derfor tenker jeg bensintilførsel.

Sykkelen har stått siden forrige eier krasjet den i midten av 2013. Vet ikke om han hadde i fang motoren etter det. Han har ihvertfall ikke kjørt den, den var ikke kjørbar. Vet ikke om injektorene kan tette seg hvis sykkelen blir stående for lenge?
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Kjedelig med problem nå, har dessverre ikke noe fornuftig å komme med i feilsøkingen, skal heller komme med litt skryt etter å ha sett den på messe i dag[emoji106]

Sent from my iPad using Tapatalk
inunf

Post by inunf »

Først et lite bilde av standen vår på messa i Korsatunnelen. Vi hadde en del nysgjerrige folk innom, og fikk delt ut en del flyere. Ingen av de jeg snakket med var klar over at det var muligheter for banekjøring så nært. Vi har en liten jobb å gjøre med markedsføring, men dette tror jeg var en god start.

Image

Så over til problemene. Jeg hadde en liten åpenbaring i dusjen på lørdags morgen. "Det må jo være tanklokket jeg byttet som tetter for luftingen slik at det blir vakuum på tanken". Klødde i fingrene hele lørdagen etter å få testet ut teorien min. Da messa var ferdig på søndag var det rett hjem og teste med åpent tanklokk. Det utgjorde ingen forskjell. Denne gangen syntes jeg det kjentes mer som en sperre enn for lite bensin. Det er jo lett å teste, sykkelen lar seg ruse mens den står i fri. Hvordan blir det om den står i gir med clutchen inne? Prøvde det, og joda, den sperret på ca. 8 000 rpm da også. Koblet bort reléet jeg hadde montert for å styre clutchbryteren og prøvde med to ledningsbiter. Koblet dem sammen for å få start, ruset i gir med clutchen inne og den sperret på ca. 8k rpm. Holdt ledningsbitene fra hverandre og prøvde, da var det ingen sperre. Jippi! Koblet om og monterte tilbake bryteren som hadde vært brukt til dette før.

Image

Image

Testet igjen. Denne gangen gikk den bedre, men fortsatt ikke skikkelig. Klarte ikke mer enn 12k rpm i 2. gir. En stor forbedring, men det mangler jo fortsatt 4k til sperren på 16k. Ja, og så hang frambremsen seg. Skjønner ikke helt hvorfor.

Image

Tom for idéer og temmelig desperat prøvde jeg å tømme tanken for gammel bensin og explosafe.

Image

Explosafen har gått litt i oppløsning. Hadde opp pumpen og sjekket at filteret var rent og monterte sammen igjen. Fylte på ny bensin og testet pumpen igjen. Den virker fortsatt veldig bra. Blandet litt rensestoff i tanken og prøvde igjen. Det kan være ønsketenkning, men det kjentes litt bedre ut. Kanskje det går seg til etterhvert? Jeg begynner å gå tom for idéer nå :(
inunf

Post by inunf »

Var hjemme en tur i går for å fortsette feilsøkingen. Mistenkte bensintrykksregulatoren, så etter tips fra Knutk på BAN koblet jeg et manometer på en bensinslange.

Image

Image

Bensintrykket var nokså stabilt, og over 3 bar. Manualen sier 3 bar, så vidt jeg kan forstå er dette i skjønneste orden.

Image

Neste skritt var å demontere dysene for å verifisere at de virker som de skal.

Image

Har dessverre ingen bilder av selve testinga, hadde ikke nok hender til å holde kamera også. Jeg kjørte bensinpumpa og koblet på strøm på en og en dyse. Sprutet bensinen ned i en beholder. Det var ingen forskjell mellom dysene, og ingen tegn på at de leverer for lite.

En liten oppsummering:
-Bensinmengden er ok
-Bensintrykket er ok
-Dysene er ok

Konklusjon: Bensintilførselen er ok.

Da er det vel enten tenningen eller styringen av bensintilførselen som er feil?

Koblet av quickshifteren for å være sikker på at det ikke var den som skapte trøbbel. Mens jeg allikevel hadde koblet fra coilene tok skrudde jeg ut pluggene for å se.

Image

Nr. 1 fra venstre.

Image

Nr. 2 fra venstre.

Image

Nr. 3 fra venstre.

Image

Nr. 4 fra venstre.

Det ser ut for meg som at pluggene er i lyseste laget, og at det tyder på at den går for tynt.

Dette leder meg til å tro at det er noe som får ECU til å gi for lite bensin på høyt turtall. Er det noen som har innspill på hva det kan være? Luftmengdemåler og TPS er to ting jeg kommer på. Fortsatt ingen feilmeldinger.

Jeg testet igjen etter å ha demontert quickshifteren. Kjentes ut som at den gikk litt bedre, men fortsatt et godt stykke unna å gå skikkelig. Vanskelig å sammenligne resultater med rumpedyno :?

Jeg ler litt av meg selv som solgte 2xRS250 banesykler og kjøpte japansk 600 fordi jeg ville ha noe som "bare virket" :lol:
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hehe ja bare virket blir litt fjernt når en ser hvor mye du har jobbet og feilsøkt på denne biken! Men fy faen så lærerikt det har vært for oss som følger deg [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
DrGreve
Moderator
MC: Honda VFR800 ABS 2005

Post by DrGreve »

Pluggene, slik jeg vurderer det, indikerer at den går for magert..
JK95
MC: Uvisst pr dd

Post by JK95 »

Ikke laveffektshjerne på denne vet jeg? :-s
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

synes pluggene ser ok ut.

Bensina du fyller heter nå E10.
den er fortsatt på 95 oktan.

Det er ikke mulig å lese plugger som tidligere grunnet etanolen i E10 bensina vi bruker nå.

Denne bensina brenner "varmere og magrere" og pluggene blir nesten hvite selv med korrekt blanding.

I USA kalles denne "oxygenated fuel"

Hvis du skal teste å avlese plugger må du bruke "race-bensin" uten etanol/metanol men disse gir også en "fetere" blanding da de har høyere btu (brennverdi).

SÅÅÅÅ. en A/F- bredbånd lamdamåler er det rette verktøyet.

Air/Fuel (A/F) Ratios of Common Fuels
Fuel A/F Lambda (λ)
Pure Gasoline Stoichiometric 14.7 1.000
Pure Gasoline Max Power Rich 12.5 0.8503
Pure Gasoline Max Power Lean 13.23 0.900
E10 Stoichiometric 14.08 1.000
E10 Max Power Rich 12.0 0.8523
E10 Max Power Lean 12.7008 0.9020
E15 Stoichiometric 13.79 1.000
E15 Max Power Rich 11.75 0.8521
E15 Max Power Lean 12.4362 0.9018
E85 Stoichiometric 9.765 1.000
E85 Max Power Rich 6.975 0.7143
E85 Max Power Lean 8.469 0.8673
Ethanol Stoichiometric 9.0078 1.000
Ethanol Max Power Rich 6.429 0.7137
Ethanol Max Power Lean 7.8 0.8659
Methanol Stoichiometric 6.45 1.000
Methanol Max Power Rich 4.0 0.620
Propane Stoichiometric 15.7 1.000
Propane Max Power Rich 13.18 0.8395

Dette viser at med E10 trenger motoren mer fuel for å ikke gå magert.
DrGreve
Moderator
MC: Honda VFR800 ABS 2005

Post by DrGreve »

mekkern wrote:synes pluggene ser ok ut.

Bensina du fyller heter nå E10.
den er fortsatt på 95 oktan.

Det er ikke mulig å lese plugger som tidligere grunnet etanolen i E10 bensina vi bruker nå.

Denne bensina brenner "varmere og magrere" og pluggene blir nesten hvite selv med korrekt blanding.

I USA kalles denne "oxygenated fuel"

Hvis du skal teste å avlese plugger må du bruke "race-bensin" uten etanol/metanol men disse gir også en "fetere" blanding da de har høyere btu (brennverdi).

SÅÅÅÅ. en A/F- bredbånd lamdamåler er det rette verktøyet.

Air/Fuel (A/F) Ratios of Common Fuels
Fuel A/F Lambda (λ)
Pure Gasoline Stoichiometric 14.7 1.000
Pure Gasoline Max Power Rich 12.5 0.8503
Pure Gasoline Max Power Lean 13.23 0.900
E10 Stoichiometric 14.08 1.000
E10 Max Power Rich 12.0 0.8523
E10 Max Power Lean 12.7008 0.9020
E15 Stoichiometric 13.79 1.000
E15 Max Power Rich 11.75 0.8521
E15 Max Power Lean 12.4362 0.9018
E85 Stoichiometric 9.765 1.000
E85 Max Power Rich 6.975 0.7143
E85 Max Power Lean 8.469 0.8673
Ethanol Stoichiometric 9.0078 1.000
Ethanol Max Power Rich 6.429 0.7137
Ethanol Max Power Lean 7.8 0.8659
Methanol Stoichiometric 6.45 1.000
Methanol Max Power Rich 4.0 0.620
Propane Stoichiometric 15.7 1.000
Propane Max Power Rich 13.18 0.8395

Dette viser at med E10 trenger motoren mer fuel for å ikke gå magert.
Artig med fagfolk :thumleft
Og en påminnelse om at gamle jernhester er enkle å ha med å gjøre :)
inunf

Post by inunf »

JK95 wrote:Ikke laveffektshjerne på denne vet jeg? :-s
Nei, forrige eier kjørte løp med denne, han hadde ikke problemer med effekten. ECU skal være ok, men det er vel en teoretisk mulighet for at den kan ha fått seg en smell i krasjen som forrige eier hadde.

Mekkern svarte jeg på BAN, nok en gang takk for hjelpen! :)
inunf

Inunf - Trenger teknisk hjelp!

Post by inunf »

Skal hjem en tur i kveld for å levere tilbake banesykkelen jeg lånte i helga. Skal prøve å få skrudd en del, har ikke mye tid fremover til å bruke på feilsøking :/

Jeg tenker at ECU får feil input fra en eller flere sensorer. Det er rikelig med sensorer, skal gå over disse i kveld:
-Atmospheric Pressure sensor
-Crankshaft Position Sensor
-Intake Air Pressure Sensor
-Intake Air Temperature Sensor
-Throttle Position Sensor
-Secondary Throttle Position Sensor

Mulig jeg også må se nærmere på bensintrykket. Jeg testet bare på tomgang. I følge manualen trenger man ikke starte motoren engang, bare skru på nøkkelen og lese av trykket når bensinpumpa starter. Hvis jeg har forstått riktig så er bensintrykksregulatoren bare en fjærbelastet ventil som åpner ved et visst trykk. Siden pumpa leverer rikelig med bensin og trykket er riktig på tomgang, vil vel trykket være riktig også på full gass og maks turtall?

Kan også melde om at RSV'en ble solgt på fredag. Kom en kar fra Bergen og hentet den. Han hadde egentlig prutet den ned, men det ringte en fra Sarpsborg som ville komme på mandag (i går) og betale full pris. Da han fra Bergen fikk høre det matchet han prisen. Synes egentlig den var billig nok. Litt vemodig, har hatt denne sykkelen i 7 år og kjørt ca. 30 000 km med den. I det siste har den blitt så lite brukt at det er egentlig bare greit å slippe forsikring og årsavgift. Vi får se utover sommeren hvor mye jeg savner den. Nå har jeg ingen sykler med skilt på :/

Image

Må også fortelle litt om helga. Jeg meldte meg på en treningshelg med Bikeport på Karlskoga. Siden opplegget på ACR i sommer ble utsolgt før jul, tenkte jeg at det kom til å bli rift om plassene her også, og var ganske tidlig ute med å melde meg på. Angret som en hund siste uka, det var meldt 5 grader og regn, gixxeren går ikke og det er dritlangt dit. Ingen refusjon, greit nok. Fikk låne R6'en til onkelen/søskenbarnet mitt, mot at jeg lovte å holde meg på hjula. De skal ta lisenskurs med den på Rudskogen denne helga. Allierte meg med en kompis med stor bil og campingvogn, og dro nedover tidlig på fredag.

Image

Image

Lånesykkelen, en 2002 R6. Standard motor, Öhlins bakdemper, styredemper og innmat i gaffelen. Satt opp for en tidligere eier som sikkert er 25-30 kg tyngre enn meg.

Kom frem i grei tid på fredagskvelden, da var det opplett og tørt. Fikk sykkelen gjennom teknisk kontroll med bare noen mindre anmerkninger på låsetråd. Lånte låsetrådstang og fikk et lite innføringskurs i jernbinding, da ble alt på stell.

Image

Image

Han jeg dro sammen med har kjørt i Rookie 600 i flere år. Kjører vel egentlig fort nok til å rykke opp, men problemet hans er at han tryner litt for ofte til å få nok gode plasseringer og dermed nok poeng til å kvalifisere seg til NM-klassene. Han har ting på stell, og lånte ut depottelt med gulv. Selv hadde han leid plass i en pitboks så han fikk stå under tak.

Lørdag våknet vi til surt vær og våt asfalt. Styra litt med å bytte hjulsett på uvant sykkel, så jeg rakk ikke første passet. Planen min var å få kjørt flest mulig runder for å lære banen. Hadde ikke kjørt på Karlskoga før, det var første gang med 600 og 3. gang på regn. På en sykkel med regndekk fra 2005, som jeg hadde lovet å levere tilbake like hel. Begynte rolig, altså.

Opplegget var veldig bra. Det var delt inn i tre grupper. A for A-førerene, de som kjører NM-klassene Superbike og Superstock 600. B for B-førerene som typisk kjører Rookie 1000, Rookie 600, Nasjonal 1000, Nasjonal 600 og ymse nyere classic racing. C var for mosjonister og de med litt særere sykler. Passene var en halvtime per gruppe, 6 pass per dag. Rikelig med kjøring altså. Når noen dro av (og det var MYE tryning), ble det rødflagget mens plukkebilen rykket ut og hentet den uheldige, og kostet banen. Tidsskjemaet var konstant, så vi mistet mye av et pass på lørdag og et på søndag pga. tryning. Det røk nok plastikk for noen titusener, men heldigvis var det ingen skader.

Det tørket opp litt utover dagen, og før det siste passet byttet jeg tilbake til slicks. Da fikk jeg opp farten litt, beste rundetid ble 1:25.960. Ikke kjempebra, men langt i fra dårligst i gruppe B. Oversikt over rundetidene på lørdag. Ved nærmere ettersyn har de i gruppe B som hadde dårligere rundetider enn meg også kjørt vesentlig færre runder. Dvs. de har sikkert vært blant de som tryna på regn. Altså var jeg nok den treigeste i B på lørdag :/

Oppdaget en oljelekkasje fra venstre side av motoren på lørdagskvelden. Hadde litt problemer med at venstre fotpinne var glatt tidligere på dagen, men tenkte ikke noe mer over det. Måtte lete litt etter lekkasjen, for det var mye olje men vanskelig å se hvor den kom fra. Pga. støybegrensnigner var det ikke lov å starte syklene etter det siste passet, det gjorde det litt vanskeligere. Kom til at det måtte være det nye statordekselet. Demonterte, renset etter beste evne og hadde på flytende pakning på begge sider av pakningen.

Image

Fikset?

Søndag var det igjen vått men opplett. Var tidlig oppe og fikk lagt på regnhjula igjen, slik at jeg var klar til første pass. Igjen ble det mange runder og lav fart. Etter det første passet så jeg at det fortsatt ikke var tett. Siden jeg kunne starte opp sykkelen og faktisk SE hvor det kom fra, var det mye lettere å lokalisere. Lekkasjen var den øverste bolten på statordekselet. Skrudde den ut og fylte på med flytende pakning. Det holdt tett resten av dagen.

Image

Fikset.

Det tørket opp etterhvert, og jeg la om til slicks igjen. Må være ubalanse i et hjul eller noe, for med en gang slicksa kom på begynte den å wobble i høy fart. Det var ikke veldig alvorlig, men ikke spesielt gøy. Faktisk ble det så ille at den ene av de to boltene som holder styredemperen ble revet ut. Oppdaget det omtrent samtidig med et nytt rødflagg, så da kjørte jeg inn i depotet igjen og parkerte. Rødflagget var kompisen min som hadde trynet.

Image

Før tryning, mens det tørket opp.

Image

Etter tryning.

Det gikk bra med han, og sykkelen kom greit fra det, men han prioriterte ikke å stresse med å komme seg utpå igjen. Tror han angret på det når han så hvor lite det faktisk var snakk om, og at hvis han hadde skyntet seg så hadde han rukket det nest siste passet.

Han hadde med masse verktøy, deriblant løsgjenger. Fikk låne verktøy og satte inn nye gjenger for festet

Image

Tok ikke av tanken, bare boret og gjenget slik.

Image

Hadde ikke gjengebakke, måtte improvisere. det er 1/4'' bitsholder "opp-ned" på gjengetappen, 7 mm umbrakobits inn i en 7 mm 1/4'' pipe og overgang fra 1/4'' til 3/8'' på skralla

Image

Fikset!

Det var en time pause mellom passene (mens de to andre gruppene kjørte sine pass), og i denne pausen rakk jeg både å spise lunsj og sette inn nye gjenger. Da var jeg fornøyd med egen effektivitet! :lol:

Det nest siste passet funket alt (wobblet fortsatt, men men), og jeg fikk opp farta. Persen ble 1:22.084, og med flere i B-gruppa bak meg. Disse vet jeg også kjørte på tørt, så søndag var jeg ikke treigest :D Oversikt over rundetidene på søndag. Begynte å regne igjen helt på slutten av det passet, så da bare pakket vi sammen og dro hjem. Kjørte derfra rundt halv seks, var fremme hos kompisen min og lastet om ca. fire på natta. Jeg kjørte videre, tok to ferger og stemplet inn på jobb kl. 08.21. Litt rød i øynene, men veldig fornøyd med helga :D
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Høres ut som en kul helg, selv om det ikke er så gøy å kjøre i regnet!

Grattis med salg, tipper kjøper er fornøyd med flott sykkel.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Høres ut som du har hatt en morsom helg, blir spennende å følge med videre :D
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Dette var virkelig fornøyelig lesning Inunf \:D/ hver gang jeg leser om slike banedager osv, har jeg inntrykk av at det er et jævlig stress :lol: :lol:

Blir spennende å følge med deg denne sesongen. Så mye tid du bruker på bane, har du strengt talt tid til å kjøre noe på vei? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf

Post by inunf »

Det var gøy når jeg begynte å få flyten ja :D

Tror kjøperen ble fornøyd, han ga iallefall uttrykk for det etter å ha kjørt tilbake til Bergen.

Det er ikke så mye stress hvis det er stabilt vær og man har en sykkel i bra stand. Det er litt styr med å bytte hjulsett, men det går ganske kjapt når man blir vant til det. Problemet er egentlig å følge med på klokka. Man har hverken klokke eller mobil på seg, så da er det ikke godt å vite alltid. Flere bruker å ha ei stor klokke som de henger opp i depotet.

Kunne egentlig tenkt meg en Multistrada 1200, en Monster eller sykler i en av de kategoriene, men det blir neppe brukt. Ikke har jeg råd heller, så da er det jo greit. Har fortsatt RD'en og 250'en, men de gjenstår det litt arbeid på før de er klare for veien. RD'en skal ha en liten motoroverhaling med nye stempel, kanskje jeg får den på veien sent i sesongen? Kommer an på hvor mye jeg krasjer banesykkelen :p Jeg er faktisk nede i 3 sykler nå, laveste antall på to år :shock: Frister litt å få tak i et nytt gatesykkelprosjekt (er jo tross alt skrotnisse), men nå skal jeg være streng med meg selv. Ingen nye gatesykler før RD'en og 250'en er ferdige!
Post Reply