Page 12 of 14

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 11:51
by jeey
Ambro wrote: 23 Apr 2021 11:43
Kan kun sammenligne 1200DVT/1260 motorene med ashland sin 1.gen XR, og -19 mod som jeg prøvekjørte hos MC Oslo.
På lavt turtall er rekkemotoren snillere, og kan presses lavere i turtall. Har dog sett eksempler fra reviews på V4 at denne kan brukes ned mot 2.000-2.500 rpm. 1260 fungerer greit fra 3.500 og oppover, ned mot 3.000 om du er snill.
Begge våkner som du selv sier, ved ca 4.000, og her reklamerte jo Ducati i sin tid med 1260 motoren at denne hadde 80% av maks dreimoment tilgjengelig fra 3.500 og oppover. Dette merkes. På 1200DVT måtte jeg gire ned om jeg ville ta en forbikjøring i 5. eller 6. gir. Det er ikke nødvendig på 1260, den trekker som en diesel.
Må kanskje ta meg en ny tur å prøve nyeste XR for å se om det er noe fremgang på den motoren. Ellers driver jeg selv og vurderer KTM 1290GT på nytt, om jeg får plass... (Har for lange ben for alt opp til mod -19 i alle fall.)
Anbefaler i allefall å teste XR'en, fikk helt ny opplevelse av dagens motor sammenlignet med gen1.
Var inne på KTM 1290GT rundt ~2016/2017 men forhandleren var ganske ærlig og hintet at videresalg av disse syklene var vanskelig når man en gang blir lei av de.
Samt at beinplassering av litt problematisk.

Men nå innrømme at jeg heller litt mot Ducati for tiden, bare litt usikker om det er 2020 eller 2021 som skiller seg ut.

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 11:57
by Ambro
Prøvekjør begge :)

Dog, kan være vanskelig å få prøvekjørt V4 om dagen om jeg har skjønt forhandlerne rett, når Løvaas sliter med å få til en demosykkel, så lover det jo dårlig.

En annen ting med Ducati. Originalveskene, er som på XRen, sidematet, og laget av plast. Hadde de på -15 modellen min, de fikk en recall etter at ett av plastfestene knakk. Visstnok løst med at nye vesker var forsterket med no metall inni plaststøpen. Måtte til med formsydde innerbagger for å få lasta de fornuftig, så på -18 modellen kjøpte jeg et fullt sett fra SW-Motech alukasser. Natt og dag forskjell. (Dog, må til med litt custom arbeid på toppboksen for å få festa den skikkelig.) Går ikke tilbake til annet enn toppmata kasser fra nå av, selv om det ikke ser like pent ut.

Edit: Om du ikke har sett denne vil jeg også anbefale denne reviewen, kommer fra 3 perspektiver, der en av dem er en GS eier.

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 12:04
by jeey
Ambro wrote: 23 Apr 2021 11:57 Prøvekjør begge :)

Dog, kan være vanskelig å få prøvekjørt V4 om dagen om jeg har skjønt forhandlerne rett, når Løvaas sliter med å få til en demosykkel, så lover det jo dårlig.

En annen ting med Ducati. Originalveskene, er som på XRen, sidematet, og laget av plast. Hadde de på -15 modellen min, de fikk en recall etter at ett av plastfestene knakk. Visstnok løst med at nye vesker var forsterket med no metall inni plaststøpen. Måtte til med formsydde innerbagger for å få lasta de fornuftig, så på -18 modellen kjøpte jeg et fullt sett fra SW-Motech alukasser. Natt og dag forskjell. (Dog, må til med litt custom arbeid på toppboksen for å få festa den skikkelig.) Går ikke tilbake til annet enn toppmata kasser fra nå av, selv om det ikke ser like pent ut.
Fikk inntrykket at v4 ikke blir tatt inn av Eberg i allefall, men v4s er på vei.
Samt at demo sykkel v4s var klar, det må bare slutte å snø ](*,)

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 12:08
by Ambro
Ja nei, glemte å nevne det tidligere. I verden så selges det vel 90% S modeller, og i norge, 100% S modeller mener jeg det var. Ingen som gidder å la være å betale for S, da det er hele elektronikk pakka. Om en ikke vil ha Skyhook fjører, så kommer det en PikesPeak versjon med Öhlins senere.
Personlig synes jeg elektronisk styrt demper/rebound foran, og demper/rebound/preload bak er genialt.

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 12:10
by jeey
Ambro wrote: 23 Apr 2021 11:57 Edit: Om du ikke har sett denne vil jeg også anbefale denne reviewen, kommer fra 3 perspektiver, der en av dem er en GS eier.
Denne videoen er litt av det som solgte meg også, GS eieren er BaronVonGrumble om jeg ikke tar helt feil og han har vært GS frelst lenge.
Litt av grunnen til at jeg vil bytte sykkel er at jeg savner "morroa" jeg hadde på KTM ADV 1190, GS er litt for rund i kantene og trenger litt mer gnist i kjørestilen igjen (les akselerasjon).

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 13:50
by hakhap

Re: Jeey bloggen

Posted: 23 Apr 2021 19:27
by ashland
jeey wrote: 23 Apr 2021 09:50

Hvilken sal benytter du ?
ojda wrote: 23 Apr 2021 09:20 En ting å være obs på, er ryktet om ett ganske formidabelt drivstofforbruk på Ducatien :shock:
Det meldes vel om forbruk straks under 0,7 per mil.
Dette tilsier ca 10 mil mindre en en vanlig GS på tanken [-X

Noe ihvertfall jeg ville vært mindre fornøyd med :evil:

Ellers er det en drittøff sykkel \:D/
Yes denne går igjen en del, men det gjør det også på XR begge to er vel rammet av v4 problemet :(
Testene jeg har sett tilsier rundt 27-30mil på Ducati, som er 3-6 mil mindre enn gs'en, som ikke trenger å være krise i seg selv.
Ifølge selgeren var den salen jeg satt på ca 1 1/2cm høyere enn den originale, om jeg ikke husker helt feil :-k

Når det kommer til bensin forbruk på min gen.1 "målte" jeg og @ojda litt i Pyreneene. Vi tanket samtidig og kjørte samme tempo. Jeg lå javnt på 1 til 2 liter ekstra for hver tank vi fylte. Når vi kom ut på autobahn på returen snudde det tvert om og jeg lå 1 - 1 1/2liter under ojda sin GS

Hva min XR ligger på i forbruk er jeg ikke helt sikker på, men rundt 0,6-ish

Re: Jeey bloggen

Posted: 26 Apr 2021 15:00
by ojda
ashland wrote: 23 Apr 2021 19:27

Når det kommer til bensin forbruk på min gen.1 "målte" jeg og @ojda litt i Pyreneene. Vi tanket samtidig og kjørte samme tempo. Jeg lå javnt på 1 til 2 liter ekstra for hver tank vi fylte. Når vi kom ut på autobahn på returen snudde det tvert om og jeg lå 1 - 1 1/2liter under ojda sin GS

Hva min XR ligger på i forbruk er jeg ikke helt sikker på, men rundt 0,6-ish

For å legge noe mere tall inn i brøken, ligger GSǹ stortsett på 5,3 - 5,5 (oppgitt fra kjørecomputer) på kjøring uten autobahn :thumleft

Re: Jeey bloggen

Posted: 27 Apr 2021 18:07
by jeey
Kan nå oppdatere litt her.

Har endelig fått prøvekjørt Multistrada V4S, og fy det er en farlig og gøy sykkel.
Kan ikke helt sammenlignes med S1000XR da den stiller i litt annen liga, men er også en oppgradering av KTM ADV 1190 jeg hadde før

Selv om sykkelen er mye større enn S1000XR så føles den samtidig mindre når man kjører aktivt, føler jeg måtte jobbe mer men XR´en.

XR´en får mye pes for vibrasjoner, men akkurat nå føler jeg at Multistradaen nesten hadde mer.
Høyre fothviler får vibrasjoner i en bestemt rpm.
Speilene har tendenser til vibrasjoner som gjør det vanskelig å se etter taklys :roll:

Må innrømme at jeg heller litt mot Multistrada da det passer både kroppen og kjørestilen min bedre.

Forslaget til forhandler for å få XR´en tilpasset meg havner på 10 000 - 15 000 avhenger av hvilke deler man velger (lavere fothvilere og høyt sete)

Er det noen som vet om Ducati begrenser motoren under innkjørings perioden? Demo sykkelen hadde bare 20 mil på seg når jeg prøvekjørte.

Re: Jeey bloggen

Posted: 27 Apr 2021 19:42
by Ambro
Har ikke vært begrensninger på motor på tidligere modeller nei, regner med at du tenker på RPM sperra som BMW har. Står bare i manualen hold deg under X rpm i innkjøringsperioden, og så stoler en på det.
Merk dog at (med mindre de har endret dette), så er det 3 nivåer på motor, om en ikke endrer modusene, så er Sport "high", touring "medium" og enduro "low", husker ikke hva urban pleier å stå til, tipper low.

Forskjellen på disse er at low gir en eksponensiell kurve på gassen og redusert effekt, medium er bare eksponensiell kurve på gassen ellers full effekt, og high er linjær gass og full effekt, personlig har jeg endret touring modus til å ha "high" effekt, da jeg missliker eksponesiellt gass pådrag.
Om du da kun prøvekjørte i touring modus, kan det være noe sånt som har lurt deg, om du synes den var litt "snill" på lite gasspådrag.

Spennende at du opplever vibrasjoner, må kjenne etter det når jeg får sjangsen til å prøvekjøre selv.

Re: Jeey bloggen

Posted: 27 Apr 2021 20:06
by jeey
Ambro wrote: 27 Apr 2021 19:42 Har ikke vært begrensninger på motor på tidligere modeller nei, regner med at du tenker på RPM sperra som BMW har. Står bare i manualen hold deg under X rpm i innkjøringsperioden, og så stoler en på det.
Merk dog at (med mindre de har endret dette), så er det 3 nivåer på motor, om en ikke endrer modusene, så er Sport "high", touring "medium" og enduro "low", husker ikke hva urban pleier å stå til, tipper low.

Forskjellen på disse er at low gir en eksponensiell kurve på gassen og redusert effekt, medium er bare eksponensiell kurve på gassen ellers full effekt, og high er linjær gass og full effekt, personlig har jeg endret touring modus til å ha "high" effekt, da jeg missliker eksponesiellt gass pådrag.
Om du da kun prøvekjørte i touring modus, kan det være noe sånt som har lurt deg, om du synes den var litt "snill" på lite gasspådrag.

Spennende at du opplever vibrasjoner, må kjenne etter det når jeg får sjangsen til å prøvekjøre selv.
90% av kjøreturen ble vel kjørt i Sportsmodus, så denne er vel grei.

Grunnen til at jeg lurte litt på begrensninger er at jeg følte det var et lite døfelt i sportsmodusen, du måtte føle etter det men kunne finne det en plass mellom 6500 og 6800 hvor du kunne oppleve et lite rykk.

Ellers så merker jeg at ting jeg tar for gitt slik som TPS sensorer er tilvalg, samt at jeg trudde SOS knapp var påkrevd nå.
(SOS knappen er vel ikke noe tap) men TPS blir nok trolig lagt på om det blir Ducati

Re: Jeey bloggen

Posted: 27 Apr 2021 20:45
by Ambro
Tipper det er turtallet de måler støy på i California. Derav stedet Ducati struper eksosen med eksosventilen for å dempe støyen akkurat rundt måle området. (70mph 6. gir mener jeg å huske, hva nå enn det blir for turtall på V4S)

Tidligere modeller har lignende problemer, var virkelig merkbart på min -15 modell, -18 modellen er det knapt merkbart.
Ventilen er visstnok enkel å fjerne, og om en ikke vil ha "check engine light" så finnes det fine plugger på e-bay for en liten smule som sier ifra til systemet at ventilen fremdeles er der og opererer fint (også vanlig workaround der ventilen faktisk kiler seg fast).

TPS er gull, har det på min, var ekstrautstyr per dekk... Så om du vil, kan du få TPMS bare bak :D
håper de har tatt seg sammen på dette området...

Re: Jeey bloggen

Posted: 28 Apr 2021 19:55
by jeey
Har sett litt mer på KTM de siste dagene, denne er jo 50-60 lapper billigere enn Multistradaen når man legger på alt man ønsker.
Og tilbyr mer moment men litt mindre hester.

Ulempen her mangelen på forhandlere jeg ønsker å bruke, er ikke fan av de i Trøndelag så da blir det Motorspeed på Lillehammer som er nærmest, noe jeg merker er litt langt unna i en travel hverdag.

Har jo også sverget å aldri eie første gen KTM igjen.

Re: Jeey bloggen

Posted: 28 Apr 2021 20:59
by kvase

Re: Jeey bloggen

Posted: 25 May 2021 19:41
by jeey
For 2 ukers tid siden ble det ny sykkel, valget falt på KTM igjen.
Føler det sto mellom denne og Ducatien men KTM gav meg mer glede og er ca 50-60 lapper billigere (likt speccet), så win win.
IMG_0383.jpg
Blir tur nedover til Lillehammer på Lørdag for førstegangsservice, og tenker jeg skal bruke et par dager å kjøre hjem til Trondheim.

Noen som har kreative forslag til ruter?
Har tatt både Valdresflya og Tindevegen i fjor, men vurderer å kjøre samme løpet igjen i år.