tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by knetrom »

Ja, har kjørt båt hele livet selv og er ikke så fornøyd med båtførerbeviset, men samtidig så ser jeg at de av mine kamerater som faktisk har båt i dag har jo aldri kjørt tidligere og de har ikke peiliing på hva de driver med.. Så jeg ser nytten av det og, i verste fall kan det brukes til å skremme de mest sjanseløse fra å kjøre de raskeste båtene.. Men jeg ser at jeg må lære meg om seiling og navigasjon, det er jo ikke det jeg har tenkt å bruke båt til.. Du får forresten si i fra hvis du skal selge den gamle motoren, kommer nok til å snuse litt på motorer framover :)

Ang. clutchen min, så tror jeg at jeg har vært ute for en uheldig kombinasjon av at den clutchen som sto på ikke var riktig for sykkelen og mangel på erfaring fra min side. Har du en originalmontert clutch er jeg sikker på at du skal kunne skru den av og skru den på igjen i samme rekkefølge, noe som var vanskelig for min del pga 3 deler manglet og 1 del var ikke som den skulle :roll: I tillegg er jo platene mine uorginale, så det kan være noe feil med høyden på hele "stacken"..
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Lord Erik »

Har tenkt litt det samme som deg der Morten. Fikk min første båt når jeg var 10, og har så og si kjørt båt hele livet (enn dog som oftest om sommeren osv). Tok båtførerprøven når jeg var 16, altså lenge før det ble påbudt, og syntes det var mye der som den gjennomsnittlige båtfører gjerne ikke behøver å kunne. Likevel ser jeg jo at en god del av vennene mine ikke en gang kan operere en påhengsmotor. Tanken på at disse om få år, når de er ferdig utdannet og får en inntekt, plutselig kan finne på å kjøpe seg en større båt med kraftig motor er ikke spesielt betryggende. I liberalismens navn er jeg derimot nødt til å undre meg over hvor mange båtrelaterte ulykker som skjer hvert år på grunn av manglende "kjøretekniske kunnskaper", og om det virkelig er hjemmel (?) for et slikt påbud...

Begynner forøvrig å tenke at jeg sikkert kunne tatt clutchen selv ja, var kanskje litt rask på avtrekkeren når han ringte. Får håpe utgiftene i forbindelse med selve installasjonen ikke er så voldsomt høy. :-k

PS: Jeg er klar over at man seiler, ikke kjører, en båt. Men det høres alltid så kunstig ut når det likevel er snakk om relativt små motorbåter.
PPS: Var det korrekt bruk av ordet "hjemmel"?
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Onsløv »

Holder faktisk på med båtførerbeviset sjøl nå. Ikke fordi jeg kommer innunder de nye reglene, og ikke fordi jeg kommer til å putre rundt i hjeltefjorden i en 14fots robot, men fordi innad i sviger-/familien også har forholdsvis "store" båter, som det kan tenkes at jeg vil komme til å låne en dag, helg eller uke.
Evnt være med ombord i en båt, der vedkommende ikke har snøring på hva han gjør på.

-mvh-
Kristian
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by inunf »

Jeg synes det kravet om båtførerprøven lukter litt. Jeg er oppvokst 200 meter fra sjøen, var mye ute i båt i mine yngre dager og da jeg var 14 kjøpte jeg båt selv. Synes det blir for dumt at jeg "plutselig" ikke kan kjøre båt lenger. Ikke at det har blitt så mye båtkjøring de siste årene, men er jo greit å ha muligheten.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by knetrom »

Nå har ikke jeg tatt prøven enda, eller noen kurs for den del, men jeg sliter egentlig litt med å se at de feilene mine venner som ikke er båtvante gjør blir dekket av en teoriprøve. Som at det er bedre å ha fortøyningstauet oppi båten i stedet for å kaste det på sjøen når man legger fra kai, slik at man slipper å få det i propellen, eller å ikke skubbe båten midt oppi alle tauene rundt bryggen for så å starte opp og legge i gir, eller å ikke vente med å bakke til man faktisk har måkt båten i bryggen ;) Men det nevnes faktisk at man må ha med seg bensin, kanskje de hadde sluppet å gå tom midtfjords om de hadde lest den regelen (hvis det var det det var). Det meste av dette skjedde på en tur de var på, resten og mer til på den andre :P
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Lord Erik »

Enig der, men da igjen er det nok en eller to som hadde hatt godt av å f.eks kunne lese staker. Mener bestemt jeg kan huske ihvertfall to eller tre saker fra Bergen ila det siste året hvor folk har kjørt kraftig på skjær, med ganske alvorlige resultater. På den andre siden har det her som oftest også vært alkohol involvert. Vanskelig å si om kurset hadde hatt noen effekt da.

(Jeg hadde nok vært mer negativ til kurset dersom jeg ikke hadde hatt beviset for lenge siden)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by tshansen »

Å det utrolig hvordan prisene hopper i været med en gang det blir snakk om påbud!!
Å ta båtfører lappen var snakk om 500,- spenn for ett par år siden. Nå skal de vel 2500 for akkurat samme kurset! Ikke bare det, men de holder ikke akkurat kurs hver helg heller. Neida! To i sesongen slik jeg forstod det!
:roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Ola M »

Pønsket litt på ekstrautstyr til Dukatti. Her er idéene så langt:

- Halstbånd i rødt, hvitt og svart med "Corse" logoen. Forresten "Korse" var jo tjenestekatten i Reve-enka...så Corse må jo være et jæskla bra kattenavn, sånn til en annen katt.
- Matskål i karbonfiber.
- Klorestolpe med bilde av Valentino Rossi.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Alas »

God dagen mister.

Long time no see. Nå er endelig biken kommet på veien og klar for en ny sesong.

Ser det er skjedd en god del på din kant i det siste, er vel sånn livet er tenker jeg.

Og angående båt, det er mange på fjorden med mer penger enn vett, det er nå helt sikkert.

Ellers regner jeg med du blir å finne på torget sånn av og til framover?

Aller ærbødigst.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by tshansen »

Ola M wrote:Pønsket litt på ekstrautstyr til Dukatti. Her er idéene så langt:

- Halstbånd i rødt, hvitt og svart med "Corse" logoen. Forresten "Korse" var jo tjenestekatten i Reve-enka...så Corse må jo være et jæskla bra kattenavn, sånn til en annen katt.
- Matskål i karbonfiber.
- Klorestolpe med bilde av Valentino Rossi.
Jeg får ikke katta til å gå med halsbånd, pluss at hun er så fæl å klatre i trær, at det fort kan ta ett par liv!
Matskål i Karbonfiber ingen dum ide, men den siste der er uten tvil den aller beste ;-) hahahaa
Alas wrote:God dagen mister.

Long time no see. Nå er endelig biken kommet på veien og klar for en ny sesong.

Ser det er skjedd en god del på din kant i det siste, er vel sånn livet er tenker jeg.

Og angående båt, det er mange på fjorden med mer penger enn vett, det er nå helt sikkert.

Ellers regner jeg med du blir å finne på torget sånn av og til framover?

Aller ærbødigst.
Det var jaggu lenge siden ;-) Ja her har det skjedd en del. Men slik er livet. Bare å se framover å gjøre det beste ut av ting.
Hva styrer du med for tiden?
Ja jeg blir nok å finne ofte på torget. For ikke å snakke om på to hjul over hele byen ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Lord Erik »

Snakket med han mekanikeren på Løvaas angående styrelager. Han sa at om det først var begynt å nykke burde man få det fikset ganske raskt, og ikke vente slik jeg gjorde. Om det var så at ditt var begynt å bli litt løst, så er det gjerne greit å få det sett på fort mao. Da slipper du kanskje å legge ut for et nytt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by tshansen »

På tide å bruke mere tid her inne igjen ;-)

Har vært veldig opptatt med trening og jobb siste tiden! Sykkelen står fortsatt i garasjen, drevsett og kjede er bestillt, så satser på at det dukker opp mellom nordsjøturene mine nå! Er ikke blitt bestillt før, pga pengemangel! Alt koster jo i dag, og ville ikke bruke penger jeg ikke hadde. I å med at jeg ikke har hatt så mye tid til å kjøre sykkelen så har det gått greit.
Selv om det verker i hele kroppen etter å kjøre igjen.

Men pga sinnsykt med trening siste månedene, er skinndressen blitt for liten! Så må vel satse på at litt av skattepengene går med til kjøp av ny dress;-) Får jo noen slanter ekstra i posen nå som det er så mye offshore arbeid på gang ;-)

Skal bli flinkere å henge her inne.
Stay tuned....
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Lord Erik »

Var på tide. Har vært lite aktivitet på denne kanten av forumet i det siste syntes jeg. ;-) Siden du sier mellom skiftene dine i nordsjøen antar jeg at du har tenkt deg ut igjen nå? Hvor lenge blir det da?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by tshansen »

Ja faen jeg har bare hatt ti tusen andre ting å styre med :shock:

Jeg skal ut igjen nå på torsdag... så da blir jeg i 10 dager regner jeg med, også er det hjem ei uke før ny tur igjen! Er mye å gjør kan du si ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: LordShaft - *Gleder seg til ny sesong*

Post by Lord Erik »

Ah, men det var ikke så gale da. Så for meg at du dro vekk i 3-4 uker, da hadde kanskje mye av godværet gått deg forbi mens du var på sjøen. ;-) Erfaringen min tilsier ihvertfall at andre halvdelen av sommerferien pleier å gå med på å vente på sol som aldri kommer!
Locked