Page 140 of 150

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 31 Oct 2021 21:45
by ashland
Fyda, hadde jeg ikke vist bedre ville jeg tippe det hadde gått fort for seg [-X Men slikt driver da ikke en ansvarlig person som deg med ;-)

Da er det bra noe slikt skjer på tampen av sesongen og du slipper stresse med nye felger

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 31 Oct 2021 21:50
by Kant1
ashland wrote: 31 Oct 2021 21:45 Fyda, hadde jeg ikke vist bedre ville jeg tippe det hadde gått fort for seg [-X Men slikt driver da ikke en ansvarlig person som deg med ;-)

Da er det bra noe slikt skjer på tampen av sesongen og du slipper stresse med nye felger
Aktpågivende og hensynsfullt. Det er jo stikkordet i alle henseende når jeg ferdes på to hjul. :plystre 8) :plystre

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 31 Oct 2021 22:04
by ashland
Kant1 wrote: 31 Oct 2021 21:50
ashland wrote: 31 Oct 2021 21:45 Fyda, hadde jeg ikke vist bedre ville jeg tippe det hadde gått fort for seg [-X Men slikt driver da ikke en ansvarlig person som deg med ;-)

Da er det bra noe slikt skjer på tampen av sesongen og du slipper stresse med nye felger
Aktpågivende og hensynsfullt. Det er jo stikkordet i alle henseende når jeg ferdes på to hjul. :plystre 8) :plystre
Selvfølgelig, alt annet ville vært direkte rystende [-X

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 09:28
by knutk
Med hensyn til liten sprekk i felgen, finnes der en mulighet for å sveise den?

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 09:59
by Kant1
knutk wrote: 01 Nov 2021 09:28 Med hensyn til liten sprekk i felgen, finnes der en mulighet for å sveise den?
Kanskje det er mulig å sveise den lille sprekken, men slik det ser ut, er den ikke gjennomgående.. enda.
Men denslags strekker seg et stykke forbi min sveisekompetanse. Men tenkte å spørre meg til råds før jeg evt "hiver" den felgen.

En annen utfordring blir jo å få den rund igjen... dæskerten så juling de tåler. :lol: :lol:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 10:30
by knutk
Kant1 wrote: 01 Nov 2021 09:59
knutk wrote: 01 Nov 2021 09:28 Med hensyn til liten sprekk i felgen, finnes der en mulighet for å sveise den?
Kanskje det er mulig å sveise den lille sprekken, men slik det ser ut, er den ikke gjennomgående.. enda.
Men denslags strekker seg et stykke forbi min sveisekompetanse. Men tenkte å spørre meg til råds før jeg evt "hiver" den felgen.

En annen utfordring blir jo å få den rund igjen... dæskerten så juling de tåler. :lol: :lol:
Jeg har lite erfaring med sveising, men i olje-miljøet tipper jeg at der finnes kompetente mennesker som kan hjelpe.

Det eneste jeg vet om slikt er at sprekker må stoppes med å drille et lite hull hvor sprekken stopper. Og at dette hullet kan tettes ved sveising.

Med hensyn til å rette felgen gjøres det best ved å bruke en hydraulisk presse. Sag til en trekloss som passer på innsiden av felgen (mothold) og deretter begynner man pent og pyntelig å presse ut bulken fra kantene og jobber seg inn imot midten. Felgen må ikke varmes. (Siden bremseskivene gjør det krøkkete å få pressa til å trøkke direkte på felgen benytter jeg en plastbelagt underdel fra en gammel skrutvinge. og bruker denne som en vippearm for ventiler i motor

Om dette var mitt problem ville jeg begynt med å drille et hull (1,5mm?) som stopper sprekken. rettet felgen og fått den sveiset til slutt.
Sprekken befinner seg i preferien på felgen slik at finpussing etter reparasjon burde gå greit.

Med hensyn til hva eikefelger tåler, BMW er beskyldt for å lage myke felger, og 'Hardcore' gutta bytter til felger av gjevere type.
Det finnes helt sikkert bedre felger. men her i sommer kom jeg kjørende med F850, og ut av det blå traff jeg et hull i veien. Det small og slo slik i sykkelen at jeg følte for å stoppe for en status på fyllingene i gebisset. I mitt stille indre tenkte jeg at : Ja ja, det var det hjulet...
Greide ikke å se antydning til skade på felgen (og berga tenna) Så ja, der finnes helt sikkert gjevere saker, men at originalfelgene også tåler en trøkk kan jeg bekrefte...

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 14:05
by pelsen
Hvis målet er å tette sprekken og få felgen like pen igjen så kan den sikkert sveises. Det er en side av sveisbarhet. En annen side er om man spør om hvilke egenskaper det sveiste området får i forhold til resten av felgen, sprøere eller mykere, like bra styrke som før? Jeg vet ikke svaret, men det er noe som er lurt å undersøke før man starter jobben.

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 14:59
by mekkern
Sveisestedet vil ved bruk av korrekt tilsats bli bra styrkemessig etter en liten tid da dette « selvherder» til en viss grad over litt tid.
Ville nok varmet bulken litt når den rettes for å få ut spenningene og hindret nye sprekker i å oppstå.

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 15:28
by Jonta
knutk wrote: 01 Nov 2021 10:30
Kant1 wrote: 01 Nov 2021 09:59
knutk wrote: 01 Nov 2021 09:28 Med hensyn til liten sprekk i felgen, finnes der en mulighet for å sveise den?
. (Siden bremseskivene gjør det krøkkete å få pressa til å trøkke direkte på felgen benytter jeg en plastbelagt underdel fra en gammel skrutvinge. og bruker denne som en vippearm for ventiler i motor
Går vel ann å skru av bremseskivene?

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Følgeskader fra AdventureDays 2021

Posted: 01 Nov 2021 23:14
by knutk
Jonta wrote: 01 Nov 2021 15:28
knutk wrote: 01 Nov 2021 10:30
Kant1 wrote: 01 Nov 2021 09:59
. (Siden bremseskivene gjør det krøkkete å få pressa til å trøkke direkte på felgen benytter jeg en plastbelagt underdel fra en gammel skrutvinge. og bruker denne som en vippearm for ventiler i motor
Går vel ann å skru av bremseskivene?
Ja, men det er ikke bryet verdt.
Man må uansett legge felgen litt på skrå, så anlegget må skråskjæres. I tillegg ønsker man ikke å kjøre pressas stempel direkte på felgen, man ønsker en kontaktflate som er lett avrundet, lett polstret og kanskje bare 2-3 cm bred.

Med hensyn til retting varmt/kaldt, så skal man ha rimelig god peil og kontroll på temperatur for ikke å fjerne herdingen fra felgen og ødelegge den permanent. Ser i all dokumentasjon hvor oppvarming er involvert at man ikke bør overstige 100 grader (helt sikkert tatt litt høyde for sikkerhetsmargin). 100 grader hjelper ytterst lite på mykheten.

Man kan rette aluminium kaldt, men man må unngå verktøy med skarpe kanter, herdingen holdes da intakt. Uten sammenligning forøvrig. Flypropeller rettes bestandig kaldt, og de ansees som fullverdige etter reparasjon.

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Ny hverdag venter

Posted: 15 Apr 2022 14:46
by Kant1
Sitter offshore i påska i år.

Men jeg hadde såå mange fine solskinnsdager de siste to ukene før utreise, at det går bra. En og annen sjokolade og marsipanbit blir det på oss også. Heldige oss.

Men.. dette er mest sannsynlig siste offshoretur på en (god) stund, da jeg har fått en mulighet til å være med på utbyggingen av zinkverket i Odda. (Boliden)
Du vet, fabrikken som ligger ved rundkjøringen inn til Folgefonntunnellen.

Så fram til siste halvdel av 2024 blir jeg å finne der i normalarbeidstiden, men satser på å få jobbet inn fri til noen ovale weekender i forb. med diverse mc-treff og sånn.

Begynner allerede den 25.april, så langfriens tid er forbi.
:-k [-X :-#

Ellers har nå GSAngela fått rullet litt i vår, noen fine turer langs fjordene har det blitt, og her en lørdag for noen få uker siden fikk jeg og en kompisgjeng oss en fin tur fra Ølve og opp fjorden til Nordheimsund, over Hardangerbroa, og via Odda til Etne og så Skånevik. Retur til Ølve via Kvinnherad.

Knalltur i finaværet :thumleft
20220326_220302.jpg
Litt mat må man jo ha, så BMWilly og undertegnede svingte kokkekniv og stekespader.
Salmatartar til forrett, Andebryst i løk/eplesaus med tilbehør, og tilslørte bondebiker til dessert. Helt innafor
20220326_191735.jpg
20220326_172833.jpg
20220326_151503.jpg
Pause på hytta i Skare (mange av dere har jo vært der)
20220326_125329.jpg
Over Hardangerbrua

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Ny hverdag venter

Posted: 16 Apr 2022 00:08
by Borg
Kant1 wrote: 15 Apr 2022 14:46 .. her en lørdag for noen få uker siden fikk jeg og en kompisgjeng oss en fin tur fra Ølve....
Dette ligner jo på et «GS Norge» treff :-P Triumph’en min får jo nesten prestasjonsangst for å ta turen til Rosendal i slutten av mai :roll:

.. Men kjekt å se kjentfolk kose seg på tur :thumleft

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Ny hverdag venter

Posted: 16 Apr 2022 08:38
by ashland
Hyggelig å se folk kommer seg utpå turer igjen :thumleft sitter midt i innspurten på klargjøring av hytte salg, så til uka, da starter sesongen skikkelig Østfold også \:D/

Selv om nok mange fordeler forsvinner ved å jobbe på land, så mins jeg ett og annet tur referat hvor turer forkortes etter jobbtelefon med påfølgende helikopter tur :-k

Lykke til med ny jobb :thumleft

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Ny hverdag venter

Posted: 16 Apr 2022 11:51
by biker7
Kant1 wrote: 15 Apr 2022 14:46
Ellers har nå GSAngela fått rullet litt i vår, noen fine turer langs fjordene har det blitt, og her en lørdag for noen få uker siden fikk jeg og en kompisgjeng oss en fin tur fra Ølve og opp fjorden til Nordheimsund, over Hardangerbroa, og via Odda til Etne og så Skånevik. Retur til Ølve via Kvinnherad.

Knalltur i finaværet :thumleft

Bildene tatt i betrakning, så ser det ut som GS virkelig er i vinden i Hardanger om dagen ;-) :thumleft

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Ny hverdag venter

Posted: 16 Apr 2022 15:03
by Kant1
ashland wrote: 16 Apr 2022 08:38

Selv om nok mange fordeler forsvinner ved å jobbe på land, så mins jeg ett og annet tur referat hvor turer forkortes etter jobbtelefon med påfølgende helikopter tur :-k

Lykke til med ny jobb :thumleft
Ja, jeg har avbrudt flere turer og treff i all hast, for å kunne reise ut på kort varsel.
Dengang jeg jobba i Saipem med ROV, var det mer ordnede forhold, men de siste årene har det vært både travelt og frustrerende.

Nå får jeg EN oppdragsgiver som leier meg inn, så får jeg kjenne på hvordan det blir :plystre kan jo hende det funker bedre enn jeg tror :-k