Jeg ser jo nå at jeg har en del å lære når det kommer til 3D design

Jeg bruker Fusion 360 og Cura slicer (versjon tilpasset min printer).
Ja, såpass har jeg skjønt....tror jeg.knutk wrote: ↑13 Aug 2023 11:22Jeg bruker Fusion 360 og Cura slicer (versjon tilpasset min printer).
Når jeg sender over et objekt fra Fusion til Slicer virker det som om de overførte objektet blir orientert slik at objektets X-Y aksen blir liggende mot byggeplata.
Ikke noe problem å forandre, men jeg har ikke inntrykk av at nevnte kombinasjon gjør en helhetsvurdering utover å analysere X - Y akse.
@Bjerknes: Når man printer en boks eller annet hvor deler av konstruksjonen ikke blir bygget i hele høyden (slik som bunn i kasse/topp på lokk trenges der støtte.
La oss si du printer et lokk med toppen opp. Omtrent som å mure en betong vegg med betongplate på toppen. Om den flytende betongen ikke blir forskalet under der veggen slutter gir resultatet seg selv, Og forskalingen må støttes opp fra golvplan..
Samme prinsipp med 3D printing. Så dersom man orienterer boksen slik at topp/bunn blir liggende mot byggeplate og lar veggene stige opp derifra så sparer man materiale ved at det ikke trengs noen forskaling(Støttemateriale), og for en FDM printer vil man spare tid. Resinprinter vil ikke spare tid, men forbruket av resin vil jo selvsagt minke siden det ikke trengs støtte..
Resin printer skriver opp/ned i forhold til FDM, men samme type utfordring og løsning.
For FDM finnes ingen slik funksjon såvidt jeg vet, Lychee er slicer for DLPknutk wrote: ↑13 Aug 2023 11:22Jeg bruker Fusion 360 og Cura slicer (versjon tilpasset min printer).
Når jeg sender over et objekt fra Fusion til Slicer virker det som om de overførte objektet blir orientert slik at objektets X-Y aksen blir liggende mot byggeplata.
Ikke noe problem å forandre, men jeg har ikke inntrykk av at nevnte kombinasjon gjør en helhetsvurdering utover å analysere X - Y akse.
@Bjerknes: Når man printer en boks eller annet hvor deler av konstruksjonen ikke blir bygget i hele høyden (slik som bunn i kasse/topp på lokk trenges der støtte.
La oss si du printer et lokk med toppen opp. Omtrent som å mure en betong vegg med betongplate på toppen. Om den flytende betongen ikke blir forskalet under der veggen slutter gir resultatet seg selv, Og forskalingen må støttes opp fra golvplan..
Samme prinsipp med 3D printing. Så dersom man orienterer boksen slik at topp/bunn blir liggende mot byggeplate og lar veggene stige opp derifra så sparer man materiale ved at det ikke trengs noen forskaling(Støttemateriale), og for en FDM printer vil man spare tid. Resinprinter vil ikke spare tid, men forbruket av resin vil jo selvsagt minke siden det ikke trengs støtte..
Resin printer skriver opp/ned i forhold til FDM, men samme type utfordring og løsning.
Googla deres webside. Om jeg tolker riktig så støtter de der også FDM,( i en Beta versjon, så kanskje relativt nytt) . De hevder også å tilby 'Auto Arrange' i alle sine utgaver,...
Ahaa... da har jeg missforstått. Da blir det nok til at jeg bruker Fusion 360 jaBikeridr wrote: ↑13 Aug 2023 17:50 @Bjerknez neida du kan ha "hundretusen" prosjeker og filer, men bare 10 aktivt redigerbare. De modellene du er "ferdig" med, kan du jlikke på de tre prikkene oppe til høyre og merke som "ikke redigerbare". Da frigir du plass til aktivt redigerbare modeller. Har selv 30-40 modeller, men for øyeblikket bare 7 aktive. Du kan også "avaltivere" modeller og "reaktivere" tidligere lagrede modeller. Trenger ikke å slette de.
Du kan jo prøve den SolidWorks lenken til 100 amerikapemger i året, eller se etpar sider tilbake i tråden å plukke lenken jeg la ut til Solid Edge. Det er relativt likt som F360.
Miss America, miss Sweden og miss Forstått