3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kult :thumleft

Jeg ser jo nå at jeg har en del å lære når det kommer til 3D design :lol:
JoeHugin
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Det har jeg og :redface blir aldri utlært 😅

Loft-funksjonen er ganske gøy da, har brukt den til å lage Y-stykker f.eks.

Loft med angitt bane
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Noen forskjellige produkter med Loft-funksjonen. Prøvd å tenke litt luftmotstand/massefløde også.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Tøft :)

Merker jeg blir bitt av basillen... :D

Hvor er det beste stedet for å laste ned 3D modeller av diverse ting? Feks. Mobiltelefoner, mikrokontrollere og mye annet? Jeg vet det finnes mange slike sider, men hvilken av dem har det beste utvalget?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

https://www.thingiverse.com/
https://www.myminifactory.com/
Er vel de to største. Krever ikke innlogging for nedlasting.
https://cults3d.com/en
https://thangs.com/?sort=likes&range=month
Krever innlogg (gratis) for nedlasting. Noen modeller må betales for.
https://www.yeggi.com/
Er en søkemotor ala google for 3D-modeller. Henter søkeresultater fra "alle" kjente og ukjente modell-sider.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 13 Aug 2023 01:24 De fleste slicere idag orienterer bra selv. Har hatt god erfaring med Lychee sin autofunksjon, faktisk så god at jeg sjelden gidder orientere selv 🙂
Jeg bruker Fusion 360 og Cura slicer (versjon tilpasset min printer).
Når jeg sender over et objekt fra Fusion til Slicer virker det som om de overførte objektet blir orientert slik at objektets X-Y aksen blir liggende mot byggeplata.
Ikke noe problem å forandre, men jeg har ikke inntrykk av at nevnte kombinasjon gjør en helhetsvurdering utover å analysere X - Y akse.

@Bjerknes: Når man printer en boks eller annet hvor deler av konstruksjonen ikke blir bygget i hele høyden (slik som bunn i kasse/topp på lokk trenges der støtte.
La oss si du printer et lokk med toppen opp. Omtrent som å mure en betong vegg med betongplate på toppen. Om den flytende betongen ikke blir forskalet under der veggen slutter gir resultatet seg selv, Og forskalingen må støttes opp fra golvplan..

Samme prinsipp med 3D printing. Så dersom man orienterer boksen slik at topp/bunn blir liggende mot byggeplate og lar veggene stige opp derifra så sparer man materiale ved at det ikke trengs noen forskaling(Støttemateriale), og for en FDM printer vil man spare tid. Resinprinter vil ikke spare tid, men forbruket av resin vil jo selvsagt minke siden det ikke trengs støtte..
Resin printer skriver opp/ned i forhold til FDM, men samme type utfordring og løsning.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Det er mye jeg kommer på når jeg tenker på hva jeg kunne teste å printe når jeg omsider får 3D printeren.

Her har jeg laget en snusboks som er litt større en den orginale. Mest for å leke meg litt i Fusion og forberede meg litt :)
1.png
2.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 13 Aug 2023 11:22
JoeHugin wrote: 13 Aug 2023 01:24 De fleste slicere idag orienterer bra selv. Har hatt god erfaring med Lychee sin autofunksjon, faktisk så god at jeg sjelden gidder orientere selv 🙂
Når jeg sender over et objekt fra Fusion til Slicer virker det som om de overførte objektet blir orientert slik at objektets X-Y aksen blir liggende mot byggeplata.
Ikke noe problem å forandre, men jeg har ikke inntrykk av at nevnte kombinasjon gjør en helhetsvurdering utover å analysere X - Y akse.

@Bjerknes: Når man printer en boks eller annet hvor deler av konstruksjonen ikke blir bygget i hele høyden (slik som bunn i kasse/topp på lokk trenges der støtte.
La oss si du printer et lokk med toppen opp. Omtrent som å mure en betong vegg med betongplate på toppen. Om den flytende betongen ikke blir forskalet under der veggen slutter gir resultatet seg selv, Og forskalingen må støttes opp fra golvplan..

Samme prinsipp med 3D printing. Så dersom man orienterer boksen slik at topp/bunn blir liggende mot byggeplate og lar veggene stige opp derifra så sparer man materiale ved at det ikke trengs noen forskaling(Støttemateriale), og for en FDM printer vil man spare tid. Resinprinter vil ikke spare tid, men forbruket av resin vil jo selvsagt minke siden det ikke trengs støtte..
Resin printer skriver opp/ned i forhold til FDM, men samme type utfordring og løsning.
Ja, såpass har jeg skjønt....tror jeg.

Det jeg mener er at noen velger og la oss si printe en helt firkantet massiv terning ved å printe den med støtte ved å sette den på høykant istedenfor å bare sette den med flata rett på plata (hei.. det rimet..). Det sies at ved enkelte tillfeller at dette kan gi penere prints....?
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

For FDM finnes ingen slik funksjon såvidt jeg vet, Lychee er slicer for DLP 🙂
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 13 Aug 2023 13:12
...........
For FDM finnes ingen slik funksjon såvidt jeg vet, Lychee er slicer for DLP 🙂
Googla deres webside. Om jeg tolker riktig så støtter de der også FDM,( i en Beta versjon, så kanskje relativt nytt) . De hevder også å tilby 'Auto Arrange' i alle sine utgaver,...

For en amatør vil det uansett ikke utgjøre en stor forskjell, da det er fort gjort å plassere modellen som man vil. og den tiden har man...
Noe helt annet om man driver kommersielt, hvor man ønsker å drive mest mulig rasjonelt. :D
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Som luftet her.
Modellen plasseres gjerne etter hvordan den er konstruert.
Selv vet jeg ikke hva jeg "gjør feil" men absolutt alle modeller jeg lager i F360 blir plassert med modellsenter i nedre venstre hjørne på plata i Cura. Jeg har satt opp både i F360 og i Cura at "senter" skal være midt på plata. Nå eksporterer jo jeg utelukkende i .3mf fra F360 og de andre programmene, unntatt OpenSCAD, som ikke har denne i lista, men der bruker jeg .amf.
Jeg har tidligere argumentert mot .stl og står fortsatt hardnakket på at jeg *IKKE* bruker det på egne modeller. Mulig det ligger der, siden de langt mer avanserte og moderne oppdaterte .3amf og .amf filene inneholder både posisjonsdata og eventuelt flere materialtyper (for f.eks tofargeprint).
Uansett, det tar meg ca 0,8s å høyreklikke modellen og velge "center part".
Legger jeg inn flere modeller, så havner de oppå hverandre i nevnte hjørne, men da bruker jeg 1,6s på å ctrl+a og høyreklikke igjen og velge "arrange models".
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Har sittet en del å puslet med Fusion 360 nå og merker at det ikke skal så mye til å komme litt mer inn i det. Bakdelen med Fusion 360 slik jeg ser det er to ting.

1. det er alt for dyrt! 6.000 kroner i året!
2. Gratisversjonen støtter kun 10 stk. design totalt. Så ikke mulig å lagre flere design enn det. Litt kjipt hvis man vil lage et slags online kartotek over ting man lager for bruk senere.

Ellers liker jeg Fusion 360 veldig godt. Solidworks vet jeg ingenting om, å det er mulig det er bedre, men så har jeg erfart sdet samme her som med motorsykkel. Man kommer ikke langt hvis man ikke faktisk klarer å mestre redskapen man bruker.

Derfor sitter det langt inne for meg å konvertere til Solidworks nå som jeg endelig begynner å få litt taket på Fusion....
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

@Bjerknez neida du kan ha "hundretusen" prosjeker og filer, men bare 10 aktivt redigerbare. De modellene du er "ferdig" med, kan du jlikke på de tre prikkene oppe til høyre og merke som "ikke redigerbare". Da frigir du plass til aktivt redigerbare modeller. Har selv 30-40 modeller, men for øyeblikket bare 7 aktive. Du kan også "avaltivere" modeller og "reaktivere" tidligere lagrede modeller. Trenger ikke å slette de.

Du kan jo prøve den SolidWorks lenken til 100 amerikapemger i året, eller se etpar sider tilbake i tråden å plukke lenken jeg la ut til Solid Edge. Det er relativt likt som F360.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 17:50 @Bjerknez neida du kan ha "hundretusen" prosjeker og filer, men bare 10 aktivt redigerbare. De modellene du er "ferdig" med, kan du jlikke på de tre prikkene oppe til høyre og merke som "ikke redigerbare". Da frigir du plass til aktivt redigerbare modeller. Har selv 30-40 modeller, men for øyeblikket bare 7 aktive. Du kan også "avaltivere" modeller og "reaktivere" tidligere lagrede modeller. Trenger ikke å slette de.

Du kan jo prøve den SolidWorks lenken til 100 amerikapemger i året, eller se etpar sider tilbake i tråden å plukke lenken jeg la ut til Solid Edge. Det er relativt likt som F360.
Ahaa... da har jeg missforstått. Da blir det nok til at jeg bruker Fusion 360 ja :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 13 Aug 2023 17:52 Ahaa... da har jeg missforstått. Da blir det nok til at jeg bruker Fusion 360 ja :)
Miss America, miss Sweden og miss Forstått 🙃
Neida, jeg disser deg ikke, bare klarte ikke å dy meg 🤣
(Misforstått med én "s") /Grammar police out/ :D
Post Reply