Har hatt problem med at RD’en slurer på høyt turtall. Clutchen er nesten helt ny, byttet den i 2019 men har ikke kjørt plagsomt mye siden den gang. 1000 km maks. Byttet til stivere fjører også. Altså skulle det ikke være noe problem med clutchen. Søkte litt rundt på nettet, og fant ut at clutchen har en justeringsmekanisme i senter av clutchplantene som må stilles riktig etter at man bytter clutchen. Det var nytt for meg, så da er det rimelig å anta at jeg ikke hadde justert riktig da jeg byttet clutchen.
Håper var å berge pakningen på clutchdekselet. Giroljen byttet jeg i fjor, så den ville jeg også bruke opp igjen. Kjølevæsken var fra 2019, så den bestemte jeg meg for å bytte uansett.
IMG_6058.jpeg
Tappet kjølevæsken av radiatoren.
IMG_6059.jpeg
Dekselet av, justeringsmekanismen kan sees i midten av clutchen. Satte en plankebit under ene benet på midtstøtta for å motoren litt på siden i håp om å beholde mer girolje og kjølevæske i motoren.
IMG_6060.jpeg
Riktig justert.
IMG_6061.jpeg
Montert sammen igjen. Styret noe fryktelig med å få dekselet på plass igjen. Først var problemet å få drevene til vannpumpa og oljepumpa til å passe, mens jeg styret med det datt akslingen til kickstarteren ut. Var på og av med dekselet flere ganger for å finne riktig stilling på den, til slutt fant jeg ut av det. Haynesmanualen var fullstendig ubrukelig.
Fylte på ca. 5 dL kjølevæske og oljen som jeg tappet av pluss ca. 2 dL ekstra. Tok en prøvetur, sluringen er borte!
IMG_6062.jpeg
Stoler ikke helt på pakningen, med en ny hvit fille bør jeg få klart svar på om det lekker.
I morgen skal jeg kjøre til Kristiansund for å møte kona og guttungen, de dro oppover i dag. Meldt møkkavær, men returen på søndag kan bli ok i følge yr. Lader opp varmevest og varmehansker, så holder jeg forhåpentligvis varmen.
IMG_6063.jpeg
Begynte å jobbe på koblingene til den nye ECUen til 250’en.
IMG_6064.jpeg
Forsøker å dele det opp slik at det blir maks to av hver størrelse av koblingene, en han og en hun. Da blir det lett å huske hva som går hvor senere.
IMG_6065.jpeg
Koblingsskjemaet til ECUen spesifiserer at to ledninger skal kombineres. Det kunne vel produsenten like gjerne ha fikset før de sendte den fra seg, men greit nok, da fikk jeg en anledning til å fyre opp loddebolten.
IMG_6066.jpeg
Det ble to koblinger i dag.
IMG_6022.jpeg
Huset kommer seg også. Ferdig i februar/mars neste år, sier de.