3D-print-tråden
-
- MC: 1997 Suzuki Bandit 1200
X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS
Re: 3D-print-tråden
Resin kan ikke erstatte FDM, da FDM har noen kvaliteter resin aldri kan oppnå. F.eks store print er utfordrende med resin, i tillegg til at vekten blir større. Langt dyrere er det også.
For eksempel fleksibelt filament (TPU) i FDM har såvidt meg bekjent ingen erstatning i DLP.
For eksempel fleksibelt filament (TPU) i FDM har såvidt meg bekjent ingen erstatning i DLP.
Joda, jeg er klar over det... tror jeg.
Jeg kommer uansett ikke til å printe store ting, så jeg snakker for egen del her altså.
Jeg kommer uansett ikke til å printe store ting, så jeg snakker for egen del her altså.

-
X - 2000 Suzuki TS
Skulle jo poste noen bilder.
FDM vs MJF, har brukt Fiberlogy Impact PLA i FDM, nylon i MJF.
Den grove/rufsete overflaten i FDM er med vilje, da det er ned mot byggeplata. Har både flat og teksturert byggeflate, og glass, men ønsket altså teksturen.
FDM vs MJF, har brukt Fiberlogy Impact PLA i FDM, nylon i MJF.
Den grove/rufsete overflaten i FDM er med vilje, da det er ned mot byggeplata. Har både flat og teksturert byggeflate, og glass, men ønsket altså teksturen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
X - 2000 Suzuki TS
Resinprint
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Resin printene så litt smoothere ut ja 

Hadde vært kult om jeg kunne sendt en 3D fil til en av dere hvor dere printet den ut i beste mulige kvalitet og sendte den i retur, mot at jeg betaler frakten selvsagt.
Så kan evt. jeg gjøre det samme hvis det er noe interesse for det...
Så kan evt. jeg gjøre det samme hvis det er noe interesse for det...
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
"Beste mulige kvalitet" på FDM er det nok ingen som gidder. Selv kjører jeg 0,2 og 0,3mm layer height. Printeren kan printe 0,05mm, men det tar votter og år og enda litt lengere tid. Jeg solgte mine 0.2mm og 0,3mm dyser, ubrukt, da jeg skjønte at jeg aldri kom til å gidde et 6 timers print som normalt tar 12 minutter
Jeg har nå 0,4mm og 0,6mm dyser. Blir nok aldri noe mindre, her i huset
Skjønner. Hadde uansett vært artig å sett hvordan et av mine egne 3D design hadde sett ut på en FDM printer i grei kvalitet. Så kunne jeg sammenlignet med min egen når jeg får den...Bikeridr wrote: ↑15 Aug 2023 14:49"Beste mulige kvalitet" på FDM er det nok ingen som gidder. Selv kjører jeg 0,2 og 0,3mm layer height. Printeren kan printe 0,05mm, men det tar votter og år og enda litt lengere tid. Jeg solgte mine 0.2mm og 0,3mm dyser, ubrukt, da jeg skjønte at jeg aldri kom til å gidde et 6 timers print som normalt tar 12 minutter
Jeg har nå 0,4mm og 0,6mm dyser. Blir nok aldri noe mindre, her i huset![]()

Ingen tvil om at Resin har jevnere overflater.
Men hvordan er det med mekanisk styrke? Siden resin blir herdet med UV-lys, hva skjer om man printer noe som skal stå utendørs? Vil herdeprosessen stoppe opp når herdingen er fullført, eller vil UV påvirkningen fortsette, med potensielt mulighet for spør-het og tap av styrke over tid.
Ser at enkelte på nett nevner dette som en sak, men er det et reelt problem?
Men hvordan er det med mekanisk styrke? Siden resin blir herdet med UV-lys, hva skjer om man printer noe som skal stå utendørs? Vil herdeprosessen stoppe opp når herdingen er fullført, eller vil UV påvirkningen fortsette, med potensielt mulighet for spør-het og tap av styrke over tid.
Ser at enkelte på nett nevner dette som en sak, men er det et reelt problem?
-
X - 2000 Suzuki TS
Disse jeg printer bruker jeg noe ekstremt sterkt konstruksjonsresin, det er så stivt og seigt samtidig at jeg nesten ikke klarer å ødelegge delene.
Men over tid utendørs så kan det bli sprøtt. Det gjelder stortsett all 3d print, både FDM og resin. Anbefales å ha et beskyttende lag utenpå.
Men over tid utendørs så kan det bli sprøtt. Det gjelder stortsett all 3d print, både FDM og resin. Anbefales å ha et beskyttende lag utenpå.
Jeg tenker at til mitt bruk hvor jeg stort sett skal lage såkalte custom bokser til elektronikk så vil en typisk standard resin funke til det aller meste.
Derimot KAN det være en mulighet for at jeg kommer til å printe noe med såkalt elastisk resin. Ser for meg små "pakninger" for vannbeskyttelse av bokser etc.
Men først må jeg tross alt få denne printeren i hus for å se om jeg klarer å spytte ut noe som helst
Derimot KAN det være en mulighet for at jeg kommer til å printe noe med såkalt elastisk resin. Ser for meg små "pakninger" for vannbeskyttelse av bokser etc.
Men først må jeg tross alt få denne printeren i hus for å se om jeg klarer å spytte ut noe som helst

Driver forøvrig stadig å trykker litt i Fusion. Her har jeg designet nok en snusboks (begynte fra scratch) med tre deler. Boksen, hovedlokket og det lille lokket øverst.
Var litt jobb og få til dette skikkelig med tanke på at det faktisk skal funke også i praksis. Dog har jeg ikke tatt høyde for krymp etc.
Var litt jobb og få til dette skikkelig med tanke på at det faktisk skal funke også i praksis. Dog har jeg ikke tatt høyde for krymp etc.
-
X - 2000 Suzuki TS
Har aldri prøvd "gummiresin" som kan brukes til pakninger, spent på hvordan det blir 
Må designe en brakett til dashen på sykkelen min, så tenker jeg FDM-printe den, skal bare duge ut sesongen, bytter nok dash i vinter.
Må designe en brakett til dashen på sykkelen min, så tenker jeg FDM-printe den, skal bare duge ut sesongen, bytter nok dash i vinter.
-
X - 2000 Suzuki TS
Så får vi se hvordan dette går da..