Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?
Posted: 15 Nov 2018 20:11
Jeg kunne skrevet mye om dette, men er redd det blir som å kaste perler for svin:-) Nå er jo dette et motorsykkel-forum, så er vel ikke bedre å vente.
Men kan jo dele noen tanker, bare for å briljere Skal ikke konkludere angående skyldspørsmål, som isolert sett kan virke innlysende.
Utifra det som er fremkommet i media, anser jeg lydloggen med AIS og ARPA plott som VG la ut som mest matnyttig og troverdig for en hobby-synser som foretrekker å tenke selv. Mye av det andre som er kommet frem i media kan ikke stoles skikkelig på, da det inneholder mye "fakta" fra journalister med tvilsom ekspertise på sånt, Skogsmatroser.
Det første som slår meg når jeg hører lydloggen, er at Fedje VTS har sviktet totalt oppi dette. Lenge før katastrofen var et faktum, da HI rapporterte seg inn i VTS-sonen, burde de selvfølgelig blitt plottet på deres ARPA sånn at de kunne fulgt med dens seilas nedover Hjeltefjorden. Istedet er de ute av stand til å fortelle Tankbåten hvilken båt det er som kommer i godt driv mot dem. De kaster bort 2 verdifulle minutter på å komme frem til at det "muligens" er Helge Ingstad som kommer. Garantert kommer Fedje VTS til å måtte svare for seg om dette. Deres oppgave i området er å overvåke trafikken, samt informere alle båter om bevegelser i området som kan være til hjelp for seilasen. De visste at Tankbåt var på vei fra kai på Sture, og dens seilingsplan, dette skulle de ha informert fregatten om på et mye tidligere tidspunkt.
Så har du gjenget ombord på fregatten, kommer susende nedover et rimelig trafikkert farvann, midt i svarteste natta. Ikke ei lanterne hadde de på, ei heller AIS. Tror ikke jeg skal si så mye om dem, da risikerer jeg at de tar fra meg den hemmelige sikkerhetsklareringen min. Men det hørtes ikke ut som om de forstod alvoret i situasjonen. Jeg er sikkert forutinntatt, men med en gang jeg hørte dialekten og den gladkristne stemmen, så tenkte jeg" Jaja, dette går veien". Noe som egentlig var lett å tenke, jeg visste det jo allerede:-)
Kanskje si noen ord om tankbåten også, og dens bevegelser. Den lå til kai med baugen sørover, og avgikk dermed i en stor babord tørn fra kai, til de kom på kurs nordover fjorden, parallellt med annen nordgående trafikk. Der var plenty plass for den gladkristne å passere mellom den og land. Men vi skal ikke se bort ifra at fregatten har bommet litt med plottingen av tankbåten, hvis de i det hele tatt var klar over den, tankbåt øker nemlig farten fra null sakte men sikkert oppover til 7 knop. Dette vil gi ustabile og stadig endrede data for fregattens plot og cpa(closest point of approach).
Men kan jo dele noen tanker, bare for å briljere Skal ikke konkludere angående skyldspørsmål, som isolert sett kan virke innlysende.
Utifra det som er fremkommet i media, anser jeg lydloggen med AIS og ARPA plott som VG la ut som mest matnyttig og troverdig for en hobby-synser som foretrekker å tenke selv. Mye av det andre som er kommet frem i media kan ikke stoles skikkelig på, da det inneholder mye "fakta" fra journalister med tvilsom ekspertise på sånt, Skogsmatroser.
Det første som slår meg når jeg hører lydloggen, er at Fedje VTS har sviktet totalt oppi dette. Lenge før katastrofen var et faktum, da HI rapporterte seg inn i VTS-sonen, burde de selvfølgelig blitt plottet på deres ARPA sånn at de kunne fulgt med dens seilas nedover Hjeltefjorden. Istedet er de ute av stand til å fortelle Tankbåten hvilken båt det er som kommer i godt driv mot dem. De kaster bort 2 verdifulle minutter på å komme frem til at det "muligens" er Helge Ingstad som kommer. Garantert kommer Fedje VTS til å måtte svare for seg om dette. Deres oppgave i området er å overvåke trafikken, samt informere alle båter om bevegelser i området som kan være til hjelp for seilasen. De visste at Tankbåt var på vei fra kai på Sture, og dens seilingsplan, dette skulle de ha informert fregatten om på et mye tidligere tidspunkt.
Så har du gjenget ombord på fregatten, kommer susende nedover et rimelig trafikkert farvann, midt i svarteste natta. Ikke ei lanterne hadde de på, ei heller AIS. Tror ikke jeg skal si så mye om dem, da risikerer jeg at de tar fra meg den hemmelige sikkerhetsklareringen min. Men det hørtes ikke ut som om de forstod alvoret i situasjonen. Jeg er sikkert forutinntatt, men med en gang jeg hørte dialekten og den gladkristne stemmen, så tenkte jeg" Jaja, dette går veien". Noe som egentlig var lett å tenke, jeg visste det jo allerede:-)
Kanskje si noen ord om tankbåten også, og dens bevegelser. Den lå til kai med baugen sørover, og avgikk dermed i en stor babord tørn fra kai, til de kom på kurs nordover fjorden, parallellt med annen nordgående trafikk. Der var plenty plass for den gladkristne å passere mellom den og land. Men vi skal ikke se bort ifra at fregatten har bommet litt med plottingen av tankbåten, hvis de i det hele tatt var klar over den, tankbåt øker nemlig farten fra null sakte men sikkert oppover til 7 knop. Dette vil gi ustabile og stadig endrede data for fregattens plot og cpa(closest point of approach).