Page 3 of 4

Posted: 21 Jan 2007 18:20
by Desmo-Dude
Kosh wrote:Man har bare lov til å øvelseskjøre med en som kjører bak dersom motorsykkelen bare er registrert for en person.
Er du sikker på det?På kjøreskolen var begge syklene registrerte for 2 personer.

Posted: 21 Jan 2007 18:20
by RH racing
kjøreskole går utenom div regler

Posted: 21 Jan 2007 19:33
by TelefonicaMovi
fordi en jeg muligens skal øvelses kjøre med, kunne benyttet tiden til og kjøre inn den nye sykkelen sin smatidig, og jeg kunne ha blitt kjent med min. Men sikkert like greit og bare ha en bakpå, tar jo sikkert ikke mange mnd før lappen er i boks.

Re: Råd angående mc lappen

Posted: 22 Jan 2007 17:20
by The Vulcanrider
For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!

Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.

Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A eller A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!

Du som skal øvingskjøre i klasse A må vere 16 år, og for klasse A1 må du vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.

Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)

Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for slik motorsykkel som du øvingskjører med utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.

Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A. Det er motorsykkel som ikkje har effekt over 25 kW eller ikkje meir enn 0,16 kW pr kg eigenvekt, jf førarkortforskrifta § 2-2. For øvingskjøring til klasse A1, må motorsykkelen du har lov å øve med vera registrert som lett motorsykkel, sjå i vognkortet.

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Posted: 22 Jan 2007 21:08
by TelefonicaMovi
takker for den, da ble det klart en gang for alle! :)

Pakkepris på "Lappen"

Posted: 26 Jan 2007 23:29
by The Vulcanrider
Ny etablert kjøreskole i Halden reklamerer i dagens avis med at Kjøretimer og teorikurs har 50% rab fram til 30 mars.
Dvs. 995 for teori, og 265 pr kj time

Generellt er det Sentrum Trafikkskole som er billigst på pakkene sine

I pakken får du:
Trafikalt Grunnkurs 2650.-
Sikkerhetskurs på bane 3150.-
To veiledningstimer 1000.-
Sikkerhetskurs på vei 6350.-
Teorikurs 1000.-
10 kjøretimer 5000.-
førerprøve inkl. teori 2817.-
Totalt 21967.-

Dette gjelder mest trolig på bil.Det skiller ca 4000.- fra billigst til dyrest.

Jeg vet at det har vært billigere å ta førerkort i Halden tidligere, folk kom fra Oslo og omegn for å ta lappen her.
Det de gjorde var å leie campinghytte på Fredriksten camping, kjørelæreren kom å hentet dem på campen.
De la opp dagene slik at de hadde 2 dobble kjøretimer hver dag.
Hvis du bare har kjøring, kan dette gjøres på 3-4 dager, men da må alt planlegges med kjøreskole, stedet du bor, og biltilsynet.

Kjøreskole
http://www.sentrumtrafikkskole.no/


Fredriksten Camping
Adresse: Fredriksten Festning
Poststed: 1769 Halden
Telefon: (+47)69 18 40 32
Telefax: (+47)69187573

Re: Råd angående mc lappen

Posted: 27 Jan 2007 11:05
by Galilee
The Vulcanrider wrote:For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
.
.
<snipp>
.
.
Med andre ord. Har man billappen og planlegger å ta MC lappen, så sparer man kanskje noen kjøreskoletimer på å øve med moped.

Hadde det vært meg, så hadde jeg t.o.m. vurdert å kjøpe en moped for formålet.

En bør selvsagt vurdere sine egne ferdigheter før en begir seg ut i trafikken som nybegynner på tohjuling.

Re: Råd angående mc lappen

Posted: 27 Jan 2007 18:55
by The Vulcanrider
Galilee wrote:
The Vulcanrider wrote:For å få klarhet har jeg klippet, lover og regler fra Statens vegvesen
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Hadde det vært meg, så hadde jeg t.o.m. vurdert å kjøpe en moped for formålet.

En bør selvsagt vurdere sine egne ferdigheter før en begir seg ut i trafikken som nybegynner på tohjuling.
Det å øve med moped er ok, hvis man skal ta A1 lappen.

Hvis man aldri har kjørt tung mc før, vil det nok bli fler overraskelser å holde styr på, enn å huske det du lærte med en moped.

For oss som er litt eldre, å har hatt billappen i 15-20 år, vi har lagt oss til den vanen at " den luka er stor nok" da kjører vi. ooops. nå kjørte vi moped ja. vi trengte plutselig 3 ganger så stor luke før vi kunne kjøre.

Når du kommer opp på en øvesykel, har den 60- 70 hk.
Hvis du da glemmer deg bort, å tror at du kjører moped, da vil det skje ting som man ikke behøver å være spesielt intligent for å forstå at var meget dumt.

Siden fler av dere sier at det er lurt å øve med moped, er det kansje det.
Det er tre ting som skiller seg meget ut fra moped: Effekt/hk, Vekt, og farten. Dette er de mest elementære ting som utgjør det meste innen kjøreteknikk, disse tre delene må alltid balansere.
Dette får du ikke på en moped, Jo jo selfølgelig, men ikke i den grad man får det på en stor sykkel ( min veier 298 kg). Er man litt i ubalanse idet man skal akserere, er du " in deep schitt" 300 kg som ikke er på vei dit du tekte, det er skjeldent heldig.

Min mening er at moped ikke egner seg til øvelsesobjekt for stor sykkel.
Det blir nesten som øve med en cessna når du skal kjøre romfergen, ja det flyr, men er alikevel noe annerledes.

Posted: 18 Feb 2007 02:43
by Baron von Waffel
Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.

Posted: 18 Feb 2007 10:15
by Bhrsrk
Baron von Waffel wrote:Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.
At dere har lov til å kjøre lett MC betyr ikke at dere kan kjøre lett MC. ;)

Det kan være lurt å ta et par timer hos en kjørelærer for å få litt tips, øve litt på nødbrems etc.

Posted: 18 Feb 2007 11:17
by Baron von Waffel
Bhrsrk wrote:
Baron von Waffel wrote:Vi som virkelig har gammelt bilsertifikat har et annet alternativ til rådighet. Vi kan kjøre lett MC og da blir overgangen til tung ikke så stor som fra moped.
At dere har lov til å kjøre lett MC betyr ikke at dere kan kjøre lett MC. ;)

Det kan være lurt å ta et par timer hos en kjørelærer for å få litt tips, øve litt på nødbrems etc.
Takk for meget vettug påminnelse.

All rusten kunnskap bør friskes opp før den anvendes. Og jeg har fått med meg at til og med habile MC-førere anbefales å ta det med ro til de har fått tilbake "feelingen". Klart dette gjelder oss som ikke har kjørt motorisert 2-hjuling på 25 år også, og at det gjelder i større grad.

Jeg har absolutt ikke lyst til å bli statistikk.

Posted: 20 Feb 2007 11:28
by bandit
Jeg fikk kjøre litt med min svoger (han kjører 500cc nakedbike) de siste par ukene før oppkjøring til tung sykkel. Han var da over 25 år og hadde hatt mc lappen i over 5 år. Vi visste at det strengt tatt ikke var lov å øvelseskjøre uten kommunikasjonsutstyr, men:

1) Så lenge man kjører pent og pyntelig er det liten risiko for å bli stoppet i kontroll

2) Hvis vi mot formodning hadde blitt stoppet i kontroll, tror jeg nok vi ville kommet langt med "Hva? Er det ikke lov å kjøre uten kommunikasjonsutstyr? Å, da beklager jeg virkelig. Trodde det var lov så lenge man hadde med seg noen som var over 25 år, og som hadde hatt lappen i minst 5 år"..

Såfremt dere ser ut som to streite karer, vil nok onkel blå bare forklare dere gjeldende regler, og be dere om å vennligtst bytte plass før ferden fortsetter.. :wink:

Posted: 20 Feb 2007 11:50
by TelefonicaMovi
Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:

Posted: 20 Feb 2007 17:34
by Flydude
TelefonicaMovi wrote:Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:
Det er det sikkert. Like sikkert er kolosale telefonregninger i posten.. :lol:

Posted: 20 Feb 2007 18:45
by Olav'en
Flydude wrote:
TelefonicaMovi wrote:Hva med å dytte blåtann headsettet til mobilen deres i øret, må da være godkjent som kommunikasjons utstyr det? :wink:
Det er det sikkert. Like sikkert er kolosale telefonregninger i posten.. :lol:
Ikkje om du har sånn familie opplegg! :lol: