Crosser 125 - 250 cc

Prat om ATV og Cross
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by EvenDeven »

Rart det der :lol: ..

Sitter og ser mest på Suzuki og Honda egentlig, veldig lyst på Suzuki :D
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by morra-di@hotmail.com »

kjøp det du har lyst på, men anbefaler honda eller yamaha på det sterkeste!
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by runar500 »

Å gutter, gutter.. Hva skal jeg si? Er det noen som basrer uttalelsene sine på annet en synsing her???

Første spørsmål til kameraten som vil handle burde være hvor mye han har lyst til å skru...

Alle moderene sykler, uansett merke, er som standardsykkler mer enn hva noen av oss vanlige mennesker noen gang kommer til å få bruk for. Derfor er debatten om Honda er bedre enn Kawasaki osv helt meningsløs!

Det som er relevant her burde være holbarhet, skulle jeg tro. Hvis du vil kjøre, og ikke skru, finner du en sykkel som er litt mere "low-tech"!

Forslag:1) Luftavkjølte Husqvarnaer. Har en 1982 Hva Cr 250, akselererer like bra som en moderene 250! Utrolig slitesterk motor, tre kulelager på veiva, smidd stempel, ingen link i bak fjerdingen, ALDRI noe problem med denne!

2) Yamaha YZ 490, Sitat Dirt Bike "Reliable as a clawhammer" Luftkjølt monster som går og går. Lett og finne deler også.

3) Honda CR 500, Et Monster! Men ett lettkjørt moster! Denne er morsom, og vil vare livet ut om du passer på den. (Inneforstått at livet kommer til å bli ganske kort om du våger å kjøpe noe slikt! :twisted: ) Er en av mine favorittsykler, og kjenner ett stort savn når jeg sitter her og skriver dette!!

4) KX 500, samme som Hondaen, men vil påstå att Hondaen er litt mere smidig og lettkjørt..


-Uansett; Gå for store motorer, de små kjører du bare i filler med en gang..

Så hva gjør du nå? -Jo, du går på http://www.blocket.se , og finner deg en CR 500, kjøper den, og skriver ett takkeberv til meg som fikk deg inn på rett spor! \:D/
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by EvenDeven »

Takker for utfyllende svar ;) ..

Har sett en del på blocket ja.. Men veit enda ikke hva fader'n sier til 500 ccm :twisted: ..
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by runar500 »

Gå for 500cc! Far din skjønner ikke noe av dette likevel??

Adrealinet vil bruse som du aldri har kjent det før!

Hvis du ikke er basehopper da! :D

Men seriøst; CR og KX 500 er FARLIGE sykler, om du er uerfaren!
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by EvenDeven »

Og jo, fadern vet det meste om dette.. :lol:
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by morra-di@hotmail.com »

Alle moderene sykler, uansett merke, er som standardsykkler mer enn hva noen av oss vanlige mennesker noen gang kommer til å få bruk for. Derfor er debatten om Honda er bedre enn Kawasaki osv helt meningsløs!
hva mener du med at det er mer en vi har bruk for? :?
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by runar500 »

Bruk for er kanskje ikke rette ordene, ingen har nok bruk for motorsykler i det hele tatt.

Mente å poengtere att om du ikke deltar i VM sirkuset, kan du ha det vel så artig på en eldre crosser som på en ny en.

Roy Snellingen kan stille til start på en 1983 Husqvarna 250, og hevde seg i topp 10 i NM. Det våger jeg å påstå.

Mange av de litt eldre syklene er bygd mer solid, og er enklere å skru på og vedlikeholde. Det er ett poeng jeg synes det er viktig å ta hensyn til. Er man ute etter en "hyttesykkel", så er det lite vits i å svi av penger for å få seg en 2007 modell.

Men for all del; Hvis hytta ligger ved en FMX rampe, skal jeg være enig i at en 1983 Hva ikke akkurat er det ideelle!


PS! EvenDeven; Hvor i Sverige er denne hytta?
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by morra-di@hotmail.com »

det er riktig at man kunne hatt like moro på en gammel sykkel. Men roy snellingen ville aldri kommet topp 10 med en 1983 modell (er min mening), de har altfor dårlig dempere osv. At de har like mye effekt tviler jeg egentlig på, du snakker om over 20 års forskjell her, og teknikken har blitt en GOD del bedre for å si det sånn.
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by EvenDeven »

runar500 wrote: PS! EvenDeven; Hvor i Sverige er denne hytta?

Hytta ligger på Storlien ;)

En 9 mils tur fra her vi bor nå
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by runar500 »

Til morra-di:

Det var en grunn til at jeg skrev 1983 Husqvarna, og det var fordi disse syklene ('83 og '84) etter mange mc-journalisters mening hadde noe av det bedre man har laget innen (bak) demping.
Syklene har progressive dempere, uten link. KTM har nå progressiv enkeldemper uten link, og omtrent eneste forskjellen er det at Husqvarnaene selvfølgelig var veldig brede. Husqvarna var vel i så måte omtrent 20 år forut for sin tid hva støtdemperteknigg angår. (Skal ikke påstå at en '83 Hva hadde framgaffel som var 20 år forut for sin tid, men bak var dempingen meget bra!)

Du er unnskyld for å tro at Roy ikke klarer topp 10 på en slik sykkel, det vil vi aldri finne ut heller, så vi legger den død.

Tipper at jeg er ett par år eldre enn deg, og at vår smak innenfor MX er "ganske" forskjellig. Men hvis du bruker litt tid på å surfe nettet under "classis mx", "vintage mx", og "twinshock racing", antar jeg at du kanskje vil finne noe intressant. Mange av de "gamle heltene" kjører fremdeles mx i disse klassene, og tempoet kan bli ganske høyt. Ikke undervurder kapasiteten der..

Jeg legger inn en link til en kar med en grei samling sykler, ta en titt, kanskje det er noe du liker også..

http://www.mxworksbike.com/

Link til blader jeg abonnerer på

http://www.classicdirtbike.co.uk/index.html og http://www.vmxmag.com.au/
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by morra-di@hotmail.com »

Tipper at jeg er ett par år eldre enn deg, og at vår smak innenfor MX er "ganske" forskjellig. Men hvis du bruker litt tid på å surfe nettet under "classis mx", "vintage mx", og "twinshock racing", antar jeg at du kanskje vil finne noe intressant. Mange av de "gamle heltene" kjører fremdeles mx i disse klassene, og tempoet kan bli ganske høyt. Ikke undervurder kapasiteten der..
Ja du er nok det :D , jeg bare skriver det jeg mener, men har sikkert ikke rett :P men hva er dissa forskjellige classis mx, vintage mx, og twinshock racing? hørtes veldig spennendes ut :D
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by Honda_NSR »

250 4-takt holder lenge vil jeg si.

Veldig sprekt, drar jevnt og mindre vedlikehold enn en 2-takt.

Selvfølgelig er en 250 2-takt MYE sprekere, men ikke nødvendig.


Håper det hjalp
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by morra-di@hotmail.com »

er ikke mindre vedlikehold nei :roll:
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Crosser 125 - 250 cc

Post by Honda_NSR »

Hvis du regner sylinder og stempel som vedlikehold så JA da er det mer vedlikehold.

En 4-takter skjærer seg ikke som en 2-takter gjør.

4-takteren går dårligere og dårlige bare. Mens på 2-takt så stopper den som regel når stempelet blir for dårlig
Post Reply