UP's usynlige fartsmaskin!!!

Prat om tung MC.
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Bjorn86 »

politi'et må jo på en el annen måte få inn penger til julebordet sitt ser man
Last edited by Bjorn86 on 13 Aug 2007 20:48, edited 1 time in total.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Banditbiker »

Bjorn86 wrote:politi'et må jo på en el annen måte få inn penger til julebordet sitt ser man, syns foresten man burde hatt littegran mere margin på miste lappen og mer margin på hvor man begynner å få bot, jeg mener det er greit å ligge 10-20kmt over fartsgrensen, det gjør jo alle og syns ikke en burde bli straffet hardt for dette, men hadde du blitt tatt er det 2900kr i bot med en enneste gang, skal ikke mange kmt for mye til der. også har vi 4000kr osv. bøtene er alt for høye, det er jo krise å bli tatt for slike som har hybel/leilighet og kansje ett stort bil/mc lån som skal betales ned hver måned, også få en smell på hele 3-4000kr iløpet av noen sekunders uoppmerksomhet syns jeg er altfor dårlig gjort. bøtene skulle vært halvert eller mer og marginen burde vært 10-15kmt for å få bot mener jeg.self kommer det litt ann på forholdene, men tenker da på når du ligger på E-18 i 90-100 i 80-sonen, det burde de kunne tåle uten at du skal betale dyrt av den grunn. litt runde i kantene må det gå ann å være syns da jeg :roll: . norge er håpløst på bøtepriser, avgifter,drivstoffpriser er ville og skatter på alt mulig. bil f.eks er ca halv pris i sverige og de har knapt omreg avgift der såvidt jeg vet for å dekke papirer å arbeid det sikkert tar mener jeg å huske det er noe rundt 50kr som var prisen. :(
Nå må dere slutte med det derre pisspratet om å dra inn penger til julebord. Det er like dumt som å påstå at regnvær bidrar til at meteorologene får et bra julebord.

Alle som har et minimum av allmen utdannelse vet at pengene som dras inn via fartskontroller går til statens innkrevingssentral, og ikke tilbake til politiet.
Bøtesatsene fastlegges av stortinget, og det er politikerene som bestemmer politiets prioriteringer. Hadde pengene gått tilbake til politiet, hadde vi kanskje hatt en anstendig polititjeneste her i landet også.

Jeg blir matt over denne enkle argumentasjonsrekken, og den avslører intet mindre enn total mangel på forstand av hvordan samfunnet fungerer.

Anbefaler: Grunnkurs i Statsvitenskap for dummies.
Last edited by Banditbiker on 14 Aug 2007 08:06, edited 1 time in total.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by boxer wolf »

Banditbiker wrote: Anbefaler: Grunnkurs i Statsvitenskap for dummies.
Tiltres... =D>
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Pollti

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Pollti »

+10 poeng Bandit ! Og jeg er av de som ikke syntes det er OK å ligge 10-20 km/t over fartsgrensa. Og gjør jeg det så klager jeg ikke hvis jeg blir tatt ihvertfall.
Last edited by Pollti on 13 Aug 2007 20:48, edited 1 time in total.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by maelling »

boxer wolf wrote:Anbefaler: Grunnkurs i Statsvitenskap for dummies.
Jeg har storfag i Statsvitenskap og fullført mastergrad(blant annet), og kan anbefale noe mer enn bare grunnfag. Anbefaler juss også, noe jeg er halveis inni, og da lærer man litt av å se den juridiske vinkelen bak dette med prevensjon og straff, der blant annet bøter inngår.
Last edited by maelling on 13 Aug 2007 20:47, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Bjorn86
Posts: 56
Joined: 15 Jul 2007 23:11
MC: Aprilia RS 250 70hk.strøken, 100% orginal. 6000km, ser ut som ny
Location: Vestfold, 22Ã¥r

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Bjorn86 »

[/quote]

Nå må dere slutte med det derre pissprratet om å dra inn penger til julebord. [/quote]

det var en spøk da, det er slik vi sier her ute bare..noe av kronene/ørene ut av det kommer nok tilbake til politiet, self går de ikke direkte til dem, jeg vet jo det
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Banditbiker »

Men det er jo en HELT annen ting. Vi vet alle at det går kroner inn og ut av statbudsjettet, men det lærte jo min datter i grunnskolen.

Jeg har til opplysning et privat budsjett hvor det går penger både inn og ut (mest ut :D )
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Banditbiker »

tHaWuLf wrote:
boxer wolf wrote:Anbefaler: Grunnkurs i Statsvitenskap for dummies.
Jeg har storfag i Statsvitenskap og fullført mastergrad(blant annet), og kan anbefale noe mer enn bare grunnfag. Anbefaler juss også, noe jeg er halveis inni, og da lærer man litt av å se den juridiske vinkelen bak dette med prevensjon og straff, der blant annet bøter inngår.
Da har du sikkert skjønt mere av dette enn de fleste av oss ( i hvertfall gjort deg noen tanker om det). Jeg prøver ikke å predike at jeg er enig i den policyen som Stortinget har lagt seg på. Jeg finner det merkelig at vegtrafikklovgivningen (som er er en del av forseelseskapitteltet) har en øvre strafferamme på 1 år når resten av forseelseskapittelet har 6 måneder. Men jeg forholder meg til at slik er det. Resultatet av det er at jeg som vegfarende finner at det ikke er opp til meg til enhver tid å definere hvilke trafikkregler som gjelder for meg. Jeg bryter trafikkreglene både titt og ofte, men vet også at om jeg blir tatt, så er det jeg som har "driti på draget"
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by maelling »

Når jeg diskuterer prevensjon, straff og bøter i trafikken har jeg gjerne på meg 2 hatter:

Hatt nummer 1(Statsviteren og skap-juristen): De fleste er enige at man bør få en eller annen reaksjon for å oppføre seg i strid med vegtrafikkloven. Det er et ønske at bøtene, som er den vanlige straffereaksjon, skal både virke preventivt og gi en straff slik at det svir litt på pungen - bokstavlig talt. Bøtene bør være så høye at de får den tilsiktede virkningen, dvs. At folk skal verge seg for å bryte dem på nytt, samtidig som man opprettholder en viss respekt og likhet for lover/regler. Videre ønsker man ro og orden i trafikken etc, samt luke ut de værste i bøllene.

Hatt nummer 2(som privatperson): Jeg er motorhode som alle andre her på forumet, og det er lett å synes at satsene er noe i overkant. Det er jo 5% slingringsmonn på det jevne speedometer, og hvorfor skal man straffe med utallige tusen kroner for å havne 10-20 over fartsgrensen kan man lure på. En kamerat av meg kjørte igjennom vålerengatunellen med bil akkurat utenfor "lappen grensa" og fikk rundt 8000 i bot, samt inndragning av førerkort i 3 mnd. Han kjørte litt i overkant av hva jeg synes er naturlig, men likevel er det en hard reaksjon. De fleste av oss kan plutselig oppleve at vi glir i 90 i en nedoverbakke i en 80 sone på motorveien, og hvorfor man skal få 1-2k i bot for noe så uskyldig som det skjønner ikke jeg. Det strider kanskje mot noens rettferdighetsfølelse.

Begge hattene mine enes i at respekt for trafikkreglene og satser på bøter som har den tilsiktede virkning er bedre enn det motsatte. Men ellers er jeg også litt lei av å høre sutring over bøter og avgifter(selv om jeg innerst inne kanskje er enig i mye). Jeg kjører også for fort i ny og ne(mer enn jeg liker å innrømme kanskje). Men så har både Hans Majestet Harald og svenskekongen gjort det samme.

"De fleste feilene trafikkpolitiet finner i bilene, sitter bak rattet"
Otto Ludwig
Last edited by maelling on 13 Aug 2007 23:14, edited 2 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Banditbiker »

Høres ut som et reflektert innlegg.

Jeg er av den enkle oppfatning av at noen har satt noen grenser. De som har satt disse grensene er valgt av oss. De har bestemt at dersom vi bryter disse grensene, så blir straffen slik og slik. Om vi er uenige, så har vi valgt feil folk.
Det er kommunevalg snart, men om 2 år er der stortingsvalg. Til uinvidde, så er det stortinget som bestemmer det meste. :roll:
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Lølle »

Jeg tror det er bøtenivået som ryster de fleste. Ikke engang Trafikkøk. institutt støttet den siste økningen i satsene, tvertimot - den hadde kun inntektspolitisk begrunnelse. Jeg må si jeg applauderer de to (tror jeg) som har nektet å godta bøtenivået i egne saker. Hvis jeg husker rett, ble de tatt i 92 over i 70'n i Ekebergtunnelen. De vil ta saken nettopp fordi bøtene er satt opp for inntektens skyld og ikke som trafikksikkerhetstiltak og er dermed ulovlig, hevder de.
Greit vi har de politikerne vi fortjener, men det betyr ikke at man støtter alt deretter. Har man stemt, har man også klagerett.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Banditbiker »

Lølle wrote:Jeg tror det er bøtenivået som ryster de fleste. Ikke engang Trafikkøk. institutt støttet den siste økningen i satsene, tvertimot - den hadde kun inntektspolitisk begrunnelse. Jeg må si jeg applauderer de to (tror jeg) som har nektet å godta bøtenivået i egne saker. Hvis jeg husker rett, ble de tatt i 92 over i 70'n i Ekebergtunnelen. De vil ta saken nettopp fordi bøtene er satt opp for inntektens skyld og ikke som trafikksikkerhetstiltak og er dermed ulovlig, hevder de.
Greit vi har de politikerne vi fortjener, men det betyr ikke at man støtter alt deretter. Har man stemt, har man også klagerett.
Det er mange aspekter inne i denne diskusjonen.
Om Du husker rett , så var det mange i politiet også som syntes den siste justeringen av satser var alt for høy, og uttalte at de ikke ville utferdige forelegg i henhold til de nye satsene. Vel nå er det ikke slik at statsansatte selv bestemmer hverken gebyr eller bøter, men de må rette seg etter det STORTINGET har bestemt. Mye av dette er millimeterjustis som jeg velger å kalle det, men hva jeg som privat person måtte mene om det betyr nada, fram til neste valg.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: UP's usynlige fartsmaskin!!!

Post by Lølle »

Banditbiker wrote:
Lølle wrote:Jeg tror det er bøtenivået som ryster de fleste. Ikke engang Trafikkøk. institutt støttet den siste økningen i satsene, tvertimot - den hadde kun inntektspolitisk begrunnelse. Jeg må si jeg applauderer de to (tror jeg) som har nektet å godta bøtenivået i egne saker. Hvis jeg husker rett, ble de tatt i 92 over i 70'n i Ekebergtunnelen. De vil ta saken nettopp fordi bøtene er satt opp for inntektens skyld og ikke som trafikksikkerhetstiltak og er dermed ulovlig, hevder de.
Greit vi har de politikerne vi fortjener, men det betyr ikke at man støtter alt deretter. Har man stemt, har man også klagerett.
Det er mange aspekter inne i denne diskusjonen.
Om Du husker rett , så var det mange i politiet også som syntes den siste justeringen av satser var alt for høy, og uttalte at de ikke ville utferdige forelegg i henhold til de nye satsene. Vel nå er det ikke slik at statsansatte selv bestemmer hverken gebyr eller bøter, men de må rette seg etter det STORTINGET har bestemt. Mye av dette er millimeterjustis som jeg velger å kalle det, men hva jeg som privat person måtte mene om det betyr nada, fram til neste valg.
Nei, og det var ikke så mye mot det du sa - vi er ganske på linje. Det er igrunnen ikke så altfor ofte slasken får min sympati. Husker godt protestene fra politiet også, ja. Husker også at det var litt surr i Stortinget.. at det ikke var helt rent trav.
Post Reply