3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Med min FDM printer ville denne boksen vært ferdig og sett bedre ut nå :plystre
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ikke bedre enn den første jeg printet vil jeg tro? :lol:

Dette handler jo bare om å prøve seg frem og finne ut av feilene man gjør. Når det er gjort så kan jeg til gjengjeld spytte ut finere prints enn de fleste FDM printere 8)
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Bare erter litt jeg [-(
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Roargutten wrote: 24 Aug 2023 08:16 Bare erter litt jeg [-(
I know :D

Er lov det :)
knutk
Posts: 2380
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Spennende å følge med.
Det er ikke bestandig det går som man har tenkt, verst før man blir vandt til det :D :thumleft
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

knutk wrote: 24 Aug 2023 09:52 Spennende å følge med.
Det er ikke bestandig det går som man har tenkt, verst før man blir vandt til det :D :thumleft
Med FDM er det hvertfall ikke helt uvanlig at ting skjer, hvertfall om man er litt rask i svinga.
Men som knut synes også jeg det er interesant å følge med på. For min del driver jeg å planlegger å lage et kabinett jeg kan ha printeren i for å ha mer kontroll på temperatur og luftstrøm rundt printeren. Dette fremtvinger seg litt da jeg printer en del med NylonCF, denne virker til å være ganske følsom for omkringliggende omstendigheter.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Kjør disse kalibreringsprintene for slicer, så vet du hva du bør ligge på. 50 sekunder første lag høres ekstremt lenge ut 🤔
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 11:41 Kjør disse kalibreringsprintene for slicer, så vet du hva du bør ligge på. 50 sekunder første lag høres ekstremt lenge ut 🤔
Den sto på 30 sekunder på begge gangene jeg printet boksen. Det ble ikke bra, selv om det hjalp etter kalibrering.

Spørsmålet er om feilen jeg opplevde med boksen krever lengre eller kortere herdetid for første lag. Eller evt. andre ting..
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Det finner du nok ut med eksponeringskalibrering.

Hva sier Lychee når du laster inn standard verdier for printeren? 30 sek?
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 12:55 Det finner du nok ut med eksponeringskalibrering.

Hva sier Lychee når du laster inn standard verdier for printeren? 30 sek?
Ja, 30 sekunder med den resin jeg bruker.

Det funket jo knall med den lille jeg printet først. Den ble helt perfekt.

Men boksen jeg printet ble helt katastrofe. Den første satt seg fast i folien (både boks og lokk) og etter ny kalibrering hang begge på plata, men ble ikke veldig bra. At lokket ble dårlig forventet jeg nesten, men boksen som sto rett på plata fikk en del stygge lag i starten, men så ut til å bli bedre lenger opp den kom. Botsett fra noen litt ovale hull som ikke skulle vært ovale.

Det jeg er usikker på er grunnen. For mye varme? For lav eksponering på vanlige lag? For lav eksponering på de første lagene? Eller kanskje for lav eksponering på bunnlaget?

En slik boks burde jo i utgangspunktet være mindre komplisert å printe enn denne sjakkbrikken" med masse detaljer som kom ut helt perfekt.

Så ja, jeg er litt forvirret :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Den lille du printet først var vel slicet allerede?
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ja den lå ferdig på minnepennen som fulgte med printeren.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Famler litt i blinde her nå, men har nå startet en ny print av denne boksen med lokk. Jeg har sett en del videoer på Youtube og de aller fleste bruker 1.8-2 sek. exposure med denne printeren med standard resin. Vertfall på slike miniatyrer.

Jeg har økt eksponeringen til 50 sek. for det første laget og satt ned vanlig exposure fra 2.5 til 2 sekunder.

Så får jeg se om snaue to timer om dette ble bedre eller ikke. Da vet jeg vertfall hvilken retning dette tar om ikke annet.

Så om ett par timer poster jeg resultatet, hvis jeg er våken vel og merke... 8)
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Var nede å tyvkikket litt og både boksen og lokket henger vertfall på plata, så da slipper jeg vertfall å løsne de fra folien :thumleft

Det som blir spennende nå er om teksten som er ingravert i lokket blir bra siden den flaten ligger ned mot plata. Jeg tviler, men hvis printen ellers blir bra med tanke på utseende og riktig fasong på hull etc. så blir jeg litt lettet. Da vet jeg vertfall at jeg er på riktig vei.

Alt handler egentlig om å lære seg "gangen" i dette og hvilke innstillinger som gjelder. Når det er gjort kan jeg nok trolig spytte ut print som ser bra ut i fremtiden :)

Så vidt jeg kan se, så tror jeg den "standard resin" til Elegoo funker utmerket for det bruket jeg har. Mange youtubere mener denne er for hard og sprø, men det gjelder jo kun når dem printer disse miniatyrene med sinnsyke detaljer. Den demoprinten jeg hadde med denne "sjakkbrikken" var ekstremt solid. Denne klarer vertfall ikke jeg å enkelt brekke med to fingre. Når jeg lager bokser etc. så er jo dette solide saker med lite detaljer og mitt inntrykk er at da er den standard resin veldig bra.

Men jeg har bestillt meg 4 flasker med ABS-like resin fra Elegoo... ;-)

Men... nå er jeg bare spent på hvordan printen blir denne gangen. Stay tuned! :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg kom nettopp på at jeg har gjort en feil. Teksten på lokket er jo ingravert og siden lokket ligger med den ingraverte teksten mot byggeplata så vil bunnen av denne teksten bli overheng. Så den teksten kan umulig bli bra. Greit nok så lenge jeg vet hvorfor feil skjer. Da kan det nemlig fikses :)

Hvis jeg skulle være så heldig at resten av boksen og lokket blir bra denne gangen så er jeg på rett vei.

Hvis alt blir værre så må jeg bare gå motsatt vei av det jeg har gjort. Problemet her er at det bare tar så mye tid før jeg får noe resultat.

Men om ca. 20 minutter får jeg svaret :)
Post Reply