
Norse's Skriblerier
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
Har et stykke fra Røldal til Sauda på lur, samt et veistykke opp til "hutaheiti" etter "kjør dit nesa peker"-prinsippet 

Re: Norse's Skriblerier
Gamleveien fra Røldal-Sauda er veeeldig pen om sommerenNorse wrote:Har et stykke fra Røldal til Sauda på lur, samt et veistykke opp til "hutaheiti" etter "kjør dit nesa peker"-prinsippet

- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
En "liten" oppsummering:
Har henta BMW'en som har vært på verksted siden midten av november -15 (etter at en uheldig kjøreskole-elev fant det for godt å sneie innom i kollektivfeltet "mitt" like foran en rundkjøring). Ble noen skader på kåpe, speilhus, sidekoffert og motor-deksel, men det ser veldig bra ut! IkTro
Oljepåfyllingssetet (+O-ring til toppdekselet) må skiftes på BMW'en etter verkstedsoppholdet. Det gamle setet er flyttet over, men har fått en skade som gjør at det lekker. På lengre turer blir det derfor litt oljesøl på dekselet. Delene er kommet, og blir trolig skiftet i morgen formiddag en gang (når jeg stikker innom). Ny clutch-bryter er også bestilt. En av mekanikerne på verkstedet hevdet at denne modellen ikke hadde clutch-bryter og bare kunne startes i nøytral. (Hadde vært i kontakt med BMW)... Den går ikke her i gården, så den skifter jeg selv. Når det er gjort så har jeg tenkt å ta en "voksen-opplærings-tur" for å bidra til at en slik "spansk" forklaring (helst) ikke gjentar seg...
Nye dempere (ohlins) er anskaffet til BMW'en (-stor takk til Palma), men er ikke helt i henhold til "spec" for R1100RT. Forgaffelen er lik, men fjæra er muligens litt for hard. Bakfjæra er nok også litt i kraftigste laget, men i tillegg må denne demperen endres litt (bygges om) siden den har øye i begge ender. På sykkelen min skal det være en "gaffel" og et øye. Gjetter på at det lar seg fikse greit. I forhold til hva jeg betalte for dem så er de vel verd en "modifikasjon" slik at alt blir rett. Vel, -det haster ikke. Noe må man gjøre neste vinter også...
Rukka Matti-jakka mi innlevert og sendes til reparasjon (gåen glidelås i en lomme).
Ellers - Honda Shadow...:
I dag fikk jeg ordnet opp i "klapringen" på svogerens Honda Shadow (VT125). Ett gåent kulelager i den ene enden av kammen danset "polka". Nå går i hvert fall motoren som en velsmurt symaskin!
4 røkne spiler i bakhjulet (hjulet var "helt gelè"). Har derfor bestilt komplett spile-sett til hele hjulet. (Å spile opp hjul på nytt har jeg i grunnen ikke gjort siden jeg hjalp til/stod i veien på et sykkelverksted i nabolaget da jeg var guttunge. Skal bli riktig kjekt å ta tak i dette igjen
Har også bestilt nye drev og kjede (14/41T), en ny pinne til bremseklossene foran (i stedet for en hel...tes avkutta M5 bolt som var stukket inni???
) og ny bremselys-bryter foran. (Lurer på om det er en "teknisk" tråd for "selv-skruere". Kunne kanskje vært greit å få lagt inn noe der etterhvert for dem som har lyst å fikse slike symaskiner selv, men ikke har så mye kjennskap fra før).
Har forresten rubbet & bonet den venstre siden av sykkelen på pur hekkan. Den andre siden kan han jo ta selv

(Den kvalifiserer uansett ikke til noe detailers-status
)
Har henta BMW'en som har vært på verksted siden midten av november -15 (etter at en uheldig kjøreskole-elev fant det for godt å sneie innom i kollektivfeltet "mitt" like foran en rundkjøring). Ble noen skader på kåpe, speilhus, sidekoffert og motor-deksel, men det ser veldig bra ut! IkTro
Oljepåfyllingssetet (+O-ring til toppdekselet) må skiftes på BMW'en etter verkstedsoppholdet. Det gamle setet er flyttet over, men har fått en skade som gjør at det lekker. På lengre turer blir det derfor litt oljesøl på dekselet. Delene er kommet, og blir trolig skiftet i morgen formiddag en gang (når jeg stikker innom). Ny clutch-bryter er også bestilt. En av mekanikerne på verkstedet hevdet at denne modellen ikke hadde clutch-bryter og bare kunne startes i nøytral. (Hadde vært i kontakt med BMW)... Den går ikke her i gården, så den skifter jeg selv. Når det er gjort så har jeg tenkt å ta en "voksen-opplærings-tur" for å bidra til at en slik "spansk" forklaring (helst) ikke gjentar seg...

Nye dempere (ohlins) er anskaffet til BMW'en (-stor takk til Palma), men er ikke helt i henhold til "spec" for R1100RT. Forgaffelen er lik, men fjæra er muligens litt for hard. Bakfjæra er nok også litt i kraftigste laget, men i tillegg må denne demperen endres litt (bygges om) siden den har øye i begge ender. På sykkelen min skal det være en "gaffel" og et øye. Gjetter på at det lar seg fikse greit. I forhold til hva jeg betalte for dem så er de vel verd en "modifikasjon" slik at alt blir rett. Vel, -det haster ikke. Noe må man gjøre neste vinter også...

Rukka Matti-jakka mi innlevert og sendes til reparasjon (gåen glidelås i en lomme).
Ellers - Honda Shadow...:
I dag fikk jeg ordnet opp i "klapringen" på svogerens Honda Shadow (VT125). Ett gåent kulelager i den ene enden av kammen danset "polka". Nå går i hvert fall motoren som en velsmurt symaskin!

4 røkne spiler i bakhjulet (hjulet var "helt gelè"). Har derfor bestilt komplett spile-sett til hele hjulet. (Å spile opp hjul på nytt har jeg i grunnen ikke gjort siden jeg hjalp til/stod i veien på et sykkelverksted i nabolaget da jeg var guttunge. Skal bli riktig kjekt å ta tak i dette igjen

Har også bestilt nye drev og kjede (14/41T), en ny pinne til bremseklossene foran (i stedet for en hel...tes avkutta M5 bolt som var stukket inni???



Har forresten rubbet & bonet den venstre siden av sykkelen på pur hekkan. Den andre siden kan han jo ta selv


(Den kvalifiserer uansett ikke til noe detailers-status


- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
BMW'en ble fikset mens jeg ventet.
Endte opp med å shoppe en batteri-booster i samme slengen til en grei pris.
Endte opp med å shoppe en batteri-booster i samme slengen til en grei pris.
Re: Norse's Skriblerier
Fått deg sportsdemper på sykkelen altså, det skal bli noe artig å se deg på godt humpete vei
Hahaha. det er feil mann å ta en "spansk" en til hører jeg
Er det slik å forstå at du er helt klar til sesong nå? Selv om jeg vet at du har startet den for lenge siden

Hahaha. det er feil mann å ta en "spansk" en til hører jeg

Er det slik å forstå at du er helt klar til sesong nå? Selv om jeg vet at du har startet den for lenge siden

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Norse's Skriblerier
Jepp! Heeelt klar [emoji1]
Sportsdemperne drøyer jeg litt med å sette på. Må forske litt først. Ellers går det i søknadsskrivning, og så har jeg også fått et lite napp (dvs. vært på intervju) som jeg er veldig spent på. HVIS det blir noe av det, så blir det 150km + ferge hver dag. Kan bli interessant
Sportsdemperne drøyer jeg litt med å sette på. Må forske litt først. Ellers går det i søknadsskrivning, og så har jeg også fått et lite napp (dvs. vært på intervju) som jeg er veldig spent på. HVIS det blir noe av det, så blir det 150km + ferge hver dag. Kan bli interessant

Re: Norse's Skriblerier
Akkurat det samme har skjedd med min. Dekker de reparasjonen?Norse wrote:En "liten" oppsummering:
Rukka Matti-jakka mi innlevert og sendes til reparasjon (gåen glidelås i en lomme).
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
De sa så, men det gjenstår jo å se når jakka er tilbake fra rep. Som om ikke det var nok, så har jeg utrolig nok FÅTT en Rukka Armaxion jakke som har vært "i krigen", så da er jeg godt utstyrt fra navlen og opp i hvert fall



- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Norse's Skriblerier
I dag har jeg vært på tur t/r Varhaug. Hjemmejobbing fra 0700-0830, og så var det å slenge seg på stålhesten ut til Forus for å treffe Toffinteppen og BMWilly. Utrolig gøy å se (og høre) begeistringa når nyanskaffelsen ble rullet ut av sjappa. En knallkul påskegul Versys kom til syne, og like etter rulla Toffinteppen og jeg avgårde på en "mini-sightseeing" nedover flat-Jæren. SRC-system i hjelm er utrolig kjekt til sånt bruk 
Ved Varhaug var det på tide å si farvel til gode venner, og så håper jeg de kommer vel hjem, og at de finner veien vestover senere i år.
Utrolig artig å treffe kjente forum-medlemmer "live"


Ved Varhaug var det på tide å si farvel til gode venner, og så håper jeg de kommer vel hjem, og at de finner veien vestover senere i år.
Utrolig artig å treffe kjente forum-medlemmer "live"


Re: Norse's Skriblerier
Ikke vanskelig å finne veien vestover eller sørover med slikt vertskap 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
Kompass duger også 

Re: Norse's Skriblerier
Nei det er sikkert. Vi kjørte innom Sokndal, eller Sogndal i Dalane som anbefalt av herr Norse. Veldig fint der og landskap og veier er virkelig flott. Ved Flekkefjord kjørte vi inn på E39 igjen og lessa sykkelen på hengeren litt før Kristiansand. Hjemturen gikk problemfritt og var vel hjemme i halv tolv tida. Takk for guiding Norse. Vi kommer tilbakeLordShaft wrote:Ikke vanskelig å finne veien vestover eller sørover med slikt vertskap

Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
Kjekt at hjemturen gikk fint. Gleder meg til dere kommer tilbake 

- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
I dag har jeg vært og kikket på naboens nyeste anskaffelse, en Honda CBX550F -82-mod. Litt småtteri å fikse, men han fikk med et temmelig bra utvalg reservedeler, så den er nok temmelig sikkert i rullende stand innen kort tid. Kul sykkel!
Forrige eier hadde tenkt å pusse den opp, men det ble aldri noe av. Kan ikke ha vært spesielt praktisk anlagt heller, siden Speedo- og turteller-wire ble fikset "on the fly". Det lå nye i reservedels-kassa, men det tok bare 20 sec. å fikse de som allerede var "såkalt defekte". Nytt instrumentpanel var også med på lasset, men det originale fungerte aldeles utmerket (testet med batteri-drill på no-time).
Forrige eier hadde tenkt å pusse den opp, men det ble aldri noe av. Kan ikke ha vært spesielt praktisk anlagt heller, siden Speedo- og turteller-wire ble fikset "on the fly". Det lå nye i reservedels-kassa, men det tok bare 20 sec. å fikse de som allerede var "såkalt defekte". Nytt instrumentpanel var også med på lasset, men det originale fungerte aldeles utmerket (testet med batteri-drill på no-time).
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Norse's Skriblerier
Etter en strålende topptur med kona ble det litt småmekking med naboen. Fikk ordnet opp i endel småting og skiftet dekkene foran og bak. Lagrene i bakhjulet var i utmerket stand, men forhjulslagrenes dager var talte (og vel så det). Blir også en liten mod. på hjulbolten framme.
Etter å ha skiftet dekkene hans var det på tide å se over egne dekk også, og det synger på siste verset for Yamaha'en. BMW'en overlever en liten stund til, men tror det er like greit å bestille "full pakke" til begge når jeg først er i gang. Vurderer PR4 på Yamaha'en og Angel GT på BMW'en. Må sjekke dette med litt "googling" før jeg bestiller. 5600 for 4 dekk er jo ikke hakkandes gale levert på døra.
Etter å ha skiftet dekkene hans var det på tide å se over egne dekk også, og det synger på siste verset for Yamaha'en. BMW'en overlever en liten stund til, men tror det er like greit å bestille "full pakke" til begge når jeg først er i gang. Vurderer PR4 på Yamaha'en og Angel GT på BMW'en. Må sjekke dette med litt "googling" før jeg bestiller. 5600 for 4 dekk er jo ikke hakkandes gale levert på døra.
