En "liten" oppsummering:
Har henta BMW'en som har vært på verksted siden midten av november -15 (etter at en uheldig kjøreskole-elev fant det for godt å sneie innom i kollektivfeltet "mitt" like foran en rundkjøring). Ble noen skader på kåpe, speilhus, sidekoffert og motor-deksel, men det ser veldig bra ut! IkTro
Oljepåfyllingssetet (+O-ring til toppdekselet) må skiftes på BMW'en etter verkstedsoppholdet. Det gamle setet er flyttet over, men har fått en skade som gjør at det lekker. På lengre turer blir det derfor litt oljesøl på dekselet. Delene er kommet, og blir trolig skiftet i morgen formiddag en gang (når jeg stikker innom). Ny clutch-bryter er også bestilt. En av mekanikerne på verkstedet hevdet at denne modellen ikke hadde clutch-bryter og bare kunne startes i nøytral. (Hadde vært i kontakt med BMW)... Den går ikke her i gården, så den skifter jeg selv. Når det er gjort så har jeg tenkt å ta en "voksen-opplærings-tur" for å bidra til at en slik "spansk" forklaring (helst) ikke gjentar seg...
Nye dempere (ohlins) er anskaffet til BMW'en (-stor takk til
Palma), men er ikke helt i henhold til "spec" for R1100RT. Forgaffelen er lik, men fjæra er muligens litt for hard. Bakfjæra er nok også litt i kraftigste laget, men i tillegg må denne demperen endres litt (bygges om) siden den har øye i begge ender. På sykkelen min skal det være en "gaffel" og et øye. Gjetter på at det lar seg fikse greit. I forhold til hva jeg betalte for dem så er de vel verd en "modifikasjon" slik at alt blir rett. Vel, -det haster ikke. Noe må man gjøre neste vinter også...
Rukka Matti-jakka mi innlevert og sendes til reparasjon (gåen glidelås i en lomme).
Ellers - Honda Shadow...:
I dag fikk jeg ordnet opp i "klapringen" på svogerens Honda Shadow (VT125). Ett gåent kulelager i den ene enden av kammen danset "polka". Nå går i hvert fall motoren som en velsmurt symaskin!

4 røkne spiler i bakhjulet (hjulet var "helt gelè"). Har derfor bestilt komplett spile-sett til hele hjulet. (Å spile opp hjul på nytt har jeg i grunnen ikke gjort siden jeg hjalp til/stod i veien på et sykkelverksted i nabolaget da jeg var guttunge. Skal bli riktig kjekt å ta tak i dette igjen

Har også bestilt nye drev og kjede (14/41T), en ny pinne til bremseklossene foran (i stedet for en hel...tes avkutta M5 bolt som var stukket inni???

) og ny bremselys-bryter foran. (Lurer på om det er en "teknisk" tråd for "selv-skruere". Kunne kanskje vært greit å få lagt inn noe der etterhvert for dem som har lyst å fikse slike symaskiner selv, men ikke har så mye kjennskap fra før).
Har forresten rubbet & bonet den venstre siden av sykkelen på pur hekkan. Den andre siden kan han jo ta selv

(Den kvalifiserer uansett ikke til noe detailers-status

)