The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:Hmm, med Sony høres det ut som et driverproblem på datakassen din. Prøv å gå inn i kontrollpanel/enhetsbehandling og se etter gule ringer med utropstegn når kamera er tilkoblet.
Klikk i såfall på den enheten som har en guling på seg og velg "rull tilbake driver".
Har du eplekasse, så får du spørre guruene. Jeg har ikke satt meg inn i deres håpløse "need-to-know-basis-and-we-own-your-ass" policy.

Et annet er at jeg personlig har funnet ut at "kamera-direkte-i-pc" er noe dritt og bruker kun kortleser hvor jeg tar ut kortet av kamera og kopierer over innholdet via den.

Mhp død Nikon kan det jo hende, hvis det har ligget lenge, at batteriet er kaputt. Prøv evt å t det ut og koble kamera direkte til pc. Hvis kameraet tross alt lever, burde det starte uten batteri med ekstern strømforsyning.
Jeg tenkte jeg skulle gå for løsningen med kortleser. Så jeg dro til Gjøvik og kjøpte en hos Clas'ern. Men det var veldig sparsommelig med bruksanvisning. Det står bare ei linje; Filbehandlingen foregår som den pleier for ditt operativsystem. Nå er ikke jeg så dreven innen pc så jeg hadde satt pris på om du kunne komme noen tips, eller en forklaring på hvordan jeg skal gjøre det. Maskinen min er så antikvert at den bruker Windows XP. Jeg skulle hatt en ny, men så lenge den virker til mitt bruk får den greie seg. Nå har jeg ihvertfall ikke råd til ny pc.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:
Bikeridr wrote:Hmm, med Sony høres det ut som et driverproblem på datakassen din. Prøv å gå inn i kontrollpanel/enhetsbehandling og se etter gule ringer med utropstegn når kamera er tilkoblet.
Klikk i såfall på den enheten som har en guling på seg og velg "rull tilbake driver".
Har du eplekasse, så får du spørre guruene. Jeg har ikke satt meg inn i deres håpløse "need-to-know-basis-and-we-own-your-ass" policy.

Et annet er at jeg personlig har funnet ut at "kamera-direkte-i-pc" er noe dritt og bruker kun kortleser hvor jeg tar ut kortet av kamera og kopierer over innholdet via den.

Mhp død Nikon kan det jo hende, hvis det har ligget lenge, at batteriet er kaputt. Prøv evt å t det ut og koble kamera direkte til pc. Hvis kameraet tross alt lever, burde det starte uten batteri med ekstern strømforsyning.
Jeg tenkte jeg skulle gå for løsningen med kortleser. Så jeg dro til Gjøvik og kjøpte en hos Clas'ern. Men det var veldig sparsommelig med bruksanvisning. Det står bare ei linje; Filbehandlingen foregår som den pleier for ditt operativsystem. Nå er ikke jeg så dreven innen pc så jeg hadde satt pris på om du kunne komme noen tips, eller en forklaring på hvordan jeg skal gjøre det. Maskinen min er så antikvert at den bruker Windows XP. Jeg skulle hatt en ny, men så lenge den virker til mitt bruk får den greie seg. Nå har jeg ihvertfall ikke råd til ny pc.
XP. Joda, litt gammelt, men det bør fungere knirkefritt uansett. Bare plugg USB-kabelen i PC og kortleser, putt inn kortet og la evt Windows finne bildene dine. Hvis ikke, så kan du åpne Windows Explorer og finne "flyttbart media" og dobbelklikke der. Etter litt leiting, kanskje i undermapper, vil du finne en mape som heter "DCIM" og her ligger bildene dine på rekke og rad :)

Etterpå, når du har lagret og sikkerhetskopiert bildene dine, lønner det seg å *formatere* kortet i kamera. Ikke bare "slett alle bilder". Det gjør underverker for grums som bygger seg opp over tid. Dersom kortene er mye brukt og gamle, kan de være slitt. (Ja, de blir faktisk "slitt" av å holde data). Da kan dette skape trøbbel både for overføring og senere bildeopptak.
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Jaha, javelja. Da skal jeg gjøre et forsøk. Takk for tips! :thumleft
-Pogo
;)
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Vel, windows har ikke funnet noen bilder. Og jeg har ikke funnet noe som heter flyttbart media i windows explorer. Så nå sliter jeg litt. Har prøvd å kjøre søk etter både flyttbart media og DCIM mappe. Huttetu! Dette var kompliserte greier for en halvgammel kar.
-Pogo
;)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:Vel, windows har ikke funnet noen bilder. Og jeg har ikke funnet noe som heter flyttbart media i windows explorer. Så nå sliter jeg litt. Har prøvd å kjøre søk etter både flyttbart media og DCIM mappe. Huttetu! Dette var kompliserte greier for en halvgammel kar.
Huffda, hørtes ikke greit ut..
Fikk du ikke opp noen "ekstra" disker da du plugget inn kortleseren? XP skal jo være kompatibelt med det meste og jeg har nå selv hatt en kortleser fra Claser'n og fått den opp. Prøv først uten kort og se om Windows "finner" den.
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nå har jeg prøvd å skru av pc'en, koblet fra kortleseren og tatt ut minnekortet. Da jeg skrudde pc'en på igjen kom det opp et nytt ikon på oppgavelinja og en liten dialogboks med en "snakkeboble" med en "i" inni. Der står det Ny maskinvare funnet, MTP Device. Jeg går ut fra at det har noe med kortleseren å gjøre. Har sjekket i windows utforsker uten å ha funnet noe nytt der og søkt etter det samme som i sted etter å ha koblet til kortleseren og satt inn minnekortet. Jeg har prøvd å klikke på ikonet og dialogboksen. Det eneste jeg får gjort er å lukke den for en kort stund. Dette var det vi kaller "trevali'" på Toten. Det betyr vanskelig.
-Pogo
;)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Hmm, da blir det vanskelig å hjelpe videre. Jeg er litt rusten på XP, da jeg gikk over til Win7 i 2010. Hoppet galant over 8'erne og har 10 på knappe halvparten av maskinparken. (Resten er Win7 og Linux).

Jeg tror du må ta deg en prat med nærmeste "fjortis" i nabolaget. Jo fler kviser, jo bedre datakunnskaper ;-)
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Dette var jeg mye borti når XP var det store. Problemet er at kortleseren har noen diskbokstaver den ønsker å bruke, men de er mest sannsynlig i bruk av noe annet. For å sette nye bokstaver på kortleseren trykker du på den grønne start knappen, finner den som heter min datamaskin å høyreklikker på den, velg behandling fra menyen som dukker opp. Du kommer da inn på datamaskinbehandling, på venstre side i vinduet velger du diskbehandling, på høyresiden vil det da dukke opp diskene som er i bruk, hvilke bokstaver de har, og ikke minst de som ikke har fungerende bokstaver. Du skal finne de som heter flyttbar medium, høyreklikk på de, velg sett ny diskbokstav, du vil muligens få opp advarsel som du kan ignorere, velg en bokstav som ikke er i bruk og trykk OK. Om dette er en vanlig multi kortleser er der mest sannsynlig 3-4 som mangler bokstav.

Tror det må være minst 5-6 år siden sist jeg gjorde dette, men det sitter ca i hodet fremdeles, kan være noen navn og småting er annerledes, men det skal stemme sånn ca.

Evt så bruk Google til å finne riktig metode å fikse det på.

Sent from my iPad using Tapatalk
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Ok! Da får jeg prøve det. Det har vært temmelig frustrerende hele greia så langt. Jeg skal gi beskjed om det blir suksess eller om jeg trenger mer info.
-Pogo
;)
pollti

Post by pollti »

Koble til kortleseren så trykk Start-Computer. Da kommer discene opp og der finner du kameraet ditt. Under kamera discdriveren finner du DCIM. Til og med jeg klarer dette og jeg er computer analfalbet :shock: Har til og med lært å streame, det tok 1 år og gav Kawa Bæiben hysteriske anfall non stop. \:D/
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Det hadde vært greit å fått til dette nå. Jeg skal gjøre et forsøk så får jeg se.
-Pogo
;)
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Rare greier! Jeg tok og koblet til kortleseren og satte inn minnekortet. Da dukket det nye ikonet opp på oppgavelinja med litt annen tekst over. Og så begynte det å skje ting for photoshop startet opp og plutselig var bildene fra kortet der. Måtte lete litt i Mine bilder før jeg fant dem igjen, men nå er de lagret. Så jeg behøvde ikke framgangsmåten spiritofwinter forklarte, men jeg har notert den på en lapp i tilfelle jeg får bruk for den senere. Takk til dere som har hjulpet meg! :thumleft
-Pogo
;)
Okda
MC: FJR 1300

Post by Okda »

Desmo wrote:Rare greier! Jeg tok og koblet til kortleseren og satte inn minnekortet. Da dukket det nye ikonet opp på oppgavelinja med litt annen tekst over. Og så begynte det å skje ting for photoshop startet opp og plutselig var bildene fra kortet der. Måtte lete litt i Mine bilder før jeg fant dem igjen, men nå er de lagret. Så jeg behøvde ikke framgangsmåten spiritofwinter forklarte, men jeg har notert den på en lapp i tilfelle jeg får bruk for den senere. Takk til dere som har hjulpet meg! :thumleft
må være ett virus som er interressert i bildene dine som har ordna opp - xp er utsatt for diverse nå om dagen har jeg hørt :twisted:
OkDa
Fjr 1300
Desmo
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

He-he! Kanskje det. Er nå ikke så farlig hva det var, nå som jeg har fått det til å fungere. :D
-Pogo
;)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Strålende Desmo =D> =D> Se der ja, nytt profil bilde også! :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply