3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 25 Sep 2023 08:51 Det er vel som med mye annet, at man må finne skjæringspunktet der det blir akkurat "godt nok". Vi hadde en forelesning om kvalitet for mange år siden der foreleser sa at det finnes ikke god eller dårlig kvalitet, bare rett eller gal kvalitet. Han hevdet at så lenge produktet oppfyller kundens forventninger er kvaliteten rett. Og alt over det er unødvendige kostnader for leverandør.

Så er det opp til de som driver med markedsføring å gi kunden de rette forventningene. Man stiller jo f.eks. ulike krav til en Mercedes og en Opel. Så lenge kunden som kjøper Opel føler at han får det produktet han forventer, er kvaliteten rett. Og han slipper å betale Mercedes-pris.
Du har nok mye rett i det du skriver. men det er såpass mange faktorer som spiller inn når det kommer til 3D printing og kvalitet at det er mye som kan utgjøre sluttresultatet. En ting er laghøyden, men så har man temperatur, type resin, hvilke innstillinger man bruker, hvordan man plasserer printen på plata, hvordan man bruker støttepinner, kvaliteten på maskinen generelt, justering og v\nivelering av byggeplate etc etc.

Men selv om man er litt uheldig så blir resin prints ganske bra uansett. Man må i mange tillfeller frem med lupe for å se tegn til lagene på ferdige utskrifter :)
knutk
Posts: 2379
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Litt spent på å se hvilken erfaring som høstes med hensyn til mekanisk styrke, og i dette tilfellet tenker jeg da på armen som holder stativet utifra veggen.

Med hensyn til å lodde ledninger fast i magnet. Påvirker dette magnetismen i magnetene, eller beholder de sin styrke...?
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 25 Sep 2023 17:11 Litt spent på å se hvilken erfaring som høstes med hensyn til mekanisk styrke, og i dette tilfellet tenker jeg da på armen som holder stativet utifra veggen.

Med hensyn til å lodde ledninger fast i magnet. Påvirker dette magnetismen i magnetene, eller beholder de sin styrke...?
Den armen der skalmjeg love deg holder. Den er dønn solid. Tror nok skruefestene ryker før den armen der, så det bekymrer meg svært lite. :)

Det påvirker magnetene litt og lodde. Kunsten er å gjør det så kjapt som mulig. Derfor bruker jeg to magneter hvor jeg setter en ny magnet utenpå den som er potensielt litt dårligere. Problem løst. :)

Jeg ser mange snakker om mekanisk styrke her når det kommer til resin print. Jeg fikk også det intrykket når. Jeg så youtube videoer, men man må tenke på at man som oftest ikke bruker det man lager under slike omstendigheter. Man står ikke å slår på med ha,mer og drar i dem med tenger etc. jeg er overbevist at med riktig resin så er styrken mer enn god nok til det aller meste. Jeg tenker da på ABS like resin og ikke den såkalte standard resin'en. Sistnevnte er alt for hard og porøs. Sikkert bra til miniatyrer og pynteting, men jeg synes ABS like resin er det beste allround valget. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 25 Sep 2023 17:11 Litt spent på å se hvilken erfaring som høstes med hensyn til mekanisk styrke, og i dette tilfellet tenker jeg da på armen som holder stativet utifra veggen.
Tenkte du her at denne armen ville deformeres over tid eller evt. knekke etc.?

Den armen der er som nevnt dønn solid. Skruefestene i hylla ryker lenge før denne armen. Skulle jeg byttet hylle eller noe så kunne jeg bevist det, men vil ikke ødelegge hyllen.

Jeg fikk som nevnt tilsendt en print som ble gjort med FDM printer. Dette var en bitteliten boks med lokk lik den jeg har laget selv med resin printer og jeg kan med en gang si at boksen jeg selv printet er mye mer solid og robust enn den jeg fikk tilsendt.

Nå skal det sies at jeg har brukt ABS-like resin. Hva den boksen jeg fikk var printet med vet jeg ikke, men den var så hard at jeg hørte det knitret i plasten når jeg skrudde inn en skrue i en skruehull som allrede var der. Det er nesten så jeg tror den hadde knust hvis jeg mistet den på gulvet.

Boksen fra FDM printeren virket unaturlig hard og veldig lett samt at den ikke så veldig pen ut.

Boksen jeg selv printet er av en helt annen liga både når det gjelder utseende og kvalitet ellers.

Jeg har en liten teori som jeg selv ikke har testet:
I slike tester som jeg ser rundt om så er det mange som stresstester resin prints opp mot FDM prints å der taper ofte resin prints. Det blir litt som å si at den motorsykkelen som vant i testen er den alle må ha for den er jo best...

Jeg tror at man sjelden eller aldri bruker 3D prints i ekstreme miljøer. Man lager ikke festebraketter til bilhjul i garasjetaket over bilen i 3D printet materiale. Risikoen er for stor. Man printer ikke kroker til taket hvor bilen skal heises opp i eller andre ting. Man printer ikke bremsehendler eller clutch hendler til motorsykkelen etc. Til slike type oppgaver er det tryggere og bedre å kjøpe egnede deler beregnet for det.

3D prints skal i mitt hode "redde hverdagen" med at man kan fikse ting i hjemmetog eller underholde deg. Feks. kan man printe ut et adapter til et støvsugermunnstykke, lage en boks for å skjule elektronikk, ledningsholdere etc. For meg er det da viktig at materialet jeg printer fungerer best mulig til det dem faktisk skal brukes til og ikke ikke best mulig med tanke på maksbelastning og stresstester.

Men ja, det ER forskjeller på FDM og resin prints. FDM prints er som oftest noe sterkere med tanke på disse stresstestene, mens resin prints ser atskillig mye bedre ut rett ut av printeren.

Selv så foretrekker jeg det siste, uten tvil.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hvis du ser på dette bildet:
arm.jpeg
Her skrudde jeg skruene slik at festet til hyllen bøyde seg innover mot hyllen siden underlaget ujevnt da printen ikke ble 100% grunnet feil bruk av supports. Dette festet står altså i konstant press og jeg har dratt ganske bra u denne armen med håndkraft og den rikker seg ikke.

Jeg bryr meg ikke om å fikse dette da jeg allerede vet hva som ble gjort galt og da er jeg tilfreds nok. Dessuten er det ikke meningen at denne skal "pynte opp" kjelleren. Den har EN funksjon og det er å holde multimeteret mitt oppe.

Men som nevnt... man må bruke riktig type resin. Også mnå man ikke legge så mye vekt på de videoene som viser folke som kaster miniatyrer i bakken for så og sette det som målestokk hvor god resin er.

Disse miniatyrene er uhyre små og ofte med lange tynne armer/sverd etc. stikkende ut som ikke er tykkere enn et hårstrå. Selvsagt vil dem ryke når du kaster dem i gulvet. Derimot har de fleste ABS like resins overlevd dette.

Den eneste bakdelen med resin i forhold til FDM slik JEG ser det og ut fra den erfaringen jeg har fått så langt er at man bør ha et egnet sted å sette den. Det blir litt for mye lukt og klin å sette en slik inne i stua. Vertfall hvis man ikke bor alene. Det lønner seg å ha en kjeller eller en garasje å sette den i. Jeg synes ikke det lukter veldig mye og den lille luktes som er der er heller ikke ubehagelig synes jeg.

Det går mest på rengjøringsprosessen. man kan fint gjøre dette uten å søle nevneverdig, men man ungår jo ikke å søle litt og det lukter gjerne litt ekstra når man feks. rengjør/herder samt løsner printen fra byggeplata etc. Da vil noe resin komme på underlaget og det bør tørkes opp og gjerne bruker man isopropanol til dette.

Personlig har jeg funnet en fin måte å gjøre dette ganske sømløst på og nesten uten å søle noe som helst. jeg trenger i mange tillfeller ikke å bruke hansker engang.

_______

her er min fremgangsmåte etter at printen er ferdig:

1. Jeg tar av lokket på printeren, løsner skruen på byggeplata og løfter byggeplata bort på kjellerbenken hvor jeg har en hvit fjøl i plastikk under.
2. Jeg holder i den delen av byggeplata som ikke har vært nede i resintanken mens jeg bruker en skrape til å fjerne printen fra plata som da faller ned på den hvite plata.
3. Så tar jeg å legger printen på denne skrapa som jeg brukte for å fjerne fra plata og løfter den bort til wash and cure maskinen og slenger dem oppi bøtta med isopropanol.
4. når vasken er ferdig så løfter jeg opp kurven nede i denne bøtta som delene ligger i og setter kurven ved siden av maskinen. Når spriten er fordunstet så tar jeg dem opp av kurven og bærer dem bort på den hvite plata, som jeg selvsagt tørket av mens delene ble vasket.
5. Jeg bruker varmluftspistol innstillt på 200 grader for å blåse delene helt knusk tørre samt fjernet støttepinner etc. før jeg slenger dem på maskinen en gang til for å herde dem.

Hele denne prosessen klarer man helt fint uten å få en eneste dråpe resin på seg og uten å bruke hansker. Det blir selvsagt litt resin på denne plata, men det tørker man lett bort med papir og sprit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Driver fortsatt og styrer med disse magnetholderne. Har bestemt meg for å bruke litt tykkere kabler til disse samt lage dem litt mer robuste. Jeg har også økt dybden litt slik at det er gjort rom for litt loddetinn på den nederste magneten som jo bygger bittelitt.

Jeg tror dette er den endelige versjonen som skal printes, kobles og ferdigstilles i løpet av helgen.
Magnet_1.png
Magnet_2.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5141
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 3D-print-tråden

Post by mekkern »

Hvis du lodder ledningen på en jernbit så slipper du å ødlegge en magnet og den fester jo uansett greit.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 29 Sep 2023 09:16 Hvis du lodder ledningen på en jernbit så slipper du å ødlegge en magnet og den fester jo uansett greit.
Ja, det er en mulighet, men usikker på om jeg har en såpass liten jernbit liggende. Men ett eller annet sted må jeg vel kanskje klare og finne det vil jeg tro. Men nå er jo ikke disse magnetene direkte dyre heller da.. Tror jeg ga en 50-lapp for 50 stk 10x5mm magneter. Så en krone pr. stk. Denne passer jo også perfekt i hullet :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Kan bruke ei skive, som jeg sa på face 😎
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 29 Sep 2023 10:23 Kan bruke ei skive, som jeg sa på face 😎
Ja, men fant ikke små nok skiver til dem jeg laget først. Skulle hatt M2 skiver, men det er ikke lett og få tak i M2 skiver i fysisk butikk. Biltema har det ikke. Ikke Jula heller.

Så derfor ofrer jeg en magnet. Magneten koster jo knspt mer enn en skive også.... :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Magnetene så små som 2mm? Eller er det ID du mener ikke OD 😅
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Clas har hvertfall 3mm, OD på 7mm

https://www.clasohlson.com/no/p/11-1203-3
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 29 Sep 2023 10:32 Clas har hvertfall 3mm, OD på 7mm

https://www.clasohlson.com/no/p/11-1203-3
Ja, denne hadde funket på de magnetene jeg har nå, men ikke på de jeg brukte før som hadde en diameter på 5mm.

Men siden de magnetene jeg bruker nå er større, så kan jeg svippe innom clasern og kjøpe de skivene du linker til. Prismessig blir det jo tilnærmet det samme som å bruke magnet, men som nevnt så kan jeg få ned størrelsen på holderen. Men igjen...usikker på om det er det jeg ønsker. Dem er jo veldig små i utgangspunktet...
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

The endless choices
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 29 Sep 2023 10:52 The endless choices
Luksusproblem 8) :lol:
Post Reply