Kjøre i Toscana
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Kjøre i Toscana
Noen oppstarter i løpet av vinteren er anbefalt av alle som har ett forhold til mental helse
- Cheron
- MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Kommentar til olje-"filosofien" din... Jeg tenker veldig likt som deg, og bruker faktisk Biltema olje ( mc-olje) på mine sykler. Har enda til gode å oppleve at det ikke har fungert! Kjørt 17 000 km på min sykkel i år. ( Thundercat som nå er solgt) Har enda til gode å oppleve tikking, hosting, nysing, streiking og surmuling......
Tok service på Thunderacen denne uka, og igjen, Biltema syntetisk 10-40 olje. For folk som vil sette dette i halsen og lage ramaskrik og gud vet hva, hjertelig velkommen, jeg bruker høreapparat, har AV/PÅ knapp og kan lett velge bort å høre etter
Takk for en glimrende Blogg
Tok service på Thunderacen denne uka, og igjen, Biltema syntetisk 10-40 olje. For folk som vil sette dette i halsen og lage ramaskrik og gud vet hva, hjertelig velkommen, jeg bruker høreapparat, har AV/PÅ knapp og kan lett velge bort å høre etter
Takk for en glimrende Blogg
Jeg holder meg her:
Mc-forumet.no OG Mcsiden.no... Problemet er???
Bloggene mine:
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?t=674
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?t=865
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=7274
Mc-forumet.no OG Mcsiden.no... Problemet er???
Bloggene mine:
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?t=674
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?t=865
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=7274
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Glad jeg ikke er alene om ikke å trekkes med i olje-hysteriet.Cheron wrote:Kommentar til olje-"filosofien" din... Jeg tenker veldig likt som deg, og bruker faktisk Biltema olje ( mc-olje) på mine sykler. Har enda til gode å oppleve at det ikke har fungert! Kjørt 17 000 km på min sykkel i år. ( Thundercat som nå er solgt) Har enda til gode å oppleve tikking, hosting, nysing, streiking og surmuling......
[TaSK]
- boxer wolf
Definitivt nødvendig med noen oppstarter i løpet av vinteren, men da fortrinnsvis i sammenheng med en aldri så liten tur.
Vintrene i gamlelandet er jo ikke hva de engang var, så la oss nyte det. I fjor "satte jeg inn" sykkelen 13/12, men hadde første turen i år den 19/1. Da blir ikke vinteropplaget så langvarig allikevel.
Det skal vel legges til at jeg ikke kjørte daglig fra 19/1, men det lengste oppholdet var fra desember til januar.
Vintrene i gamlelandet er jo ikke hva de engang var, så la oss nyte det. I fjor "satte jeg inn" sykkelen 13/12, men hadde første turen i år den 19/1. Da blir ikke vinteropplaget så langvarig allikevel.
Det skal vel legges til at jeg ikke kjørte daglig fra 19/1, men det lengste oppholdet var fra desember til januar.
Si det du mener, og men det du sier.
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Av grunner som jeg skal komme tilbake til så er jeg litt rastløs i dag. Så jeg ser på termometeret, og finner ut at det er den mest irriterende temperatur av alle: nesten (men ikke fullt) 20 grader. Hva passer da best: Sommerjakken eller høstjakken? Uten svar på slikt kan man jo ikke dra på tur. Jeg velger høstjakken. Saken er at det er dårlig vær. Disig er det. Slettes ikke bra. For normal-vær, det vi velger å kalle OK, det er strålende sol fra skyfri himmel. Alt annet er dårlig.
Ja, men blir litt rar av å bo her. men det blir man for Svingende også av å bo i Tromsø. Der er man fornøyd dersom det blir mer enn 10 grader. TI. Og ryktene forteller at dersom du denne sommeren var på do i feil øyeblikk, da fikk du ikke oppleve 20 grader ute i år.
For å få tiden til å gå har jeg gjort et forsøk på å bytte "vifteremmen" (den som driver dynamoen). Dersom man er sterk nok i klypen er det mulig å skifte remmen uten å ta av tanken. Men enten er jeg for svak i klypa, eller så sitter den øverste mutteren gruelig fast. Altså setter jeg dekselet på igjen. Skifter den neste gang jeg har av tanken; støtdemperen må av for å komme til på en ordentlig måte.
Men så står han der, da. I oppkjørselen og gjør ganske mye av seg. Vanligvis står han parkert i "hullet" til høyre. Men nå er det umulig å neglisjere ham. Er det noen annen løsning enn å ta en liten tur? Jeg skal jo likevel tenke på andre ting i noen timer. Hva er bedre enn å fylle de timene med kilometre?
Jeg starter med å kjøre 850 høydemeter opp på Monte Serra. Det er fjellet som vokser opp bak huset mitt. Utsikten er ikke bra nå som været er så dårlig. Men vi ser bebyggelsen som følger elven nede i dalen. Ute på sletten hadde vi sett Pisa (om ikke været var så dårlig), og utenfor ligger Middelhavet. På dager med godt vær ser vi tydelig fjellene på Corsika herfra. Men ikke i dag.
Jeg som ikke engang er døpt, jeg har et litt distansert for hold til God, Himmel, og de greiene der. Men jeg har et nært forhold til mennesker som tror. Her oppe på utsiktspunktet har noen satt opp en Madonna. Og hit kommer folk og tenner lys, setter igjen blomster, og nyter utsikten (vil jeg tro). Så selv om jeg nok ikke tror at veien til lykke går gjennom Gud så har jeg ingen vanskeligheter med å forstå at mye ser mindre vanskelig ut herfra. Særlig på dager med bra vær. Jeg ser på Madonna-figuren, og tilbake på utsikten: I dag er nemlig dagen for Liv og Død, og eftertanke er tingen.
Her oppe på 850 meter er det høst. Jeg er glad jeg har høstjakken på meg.
I gamle dager, dengang jeg bodde i Tromsø, da skulel det svært mye til før jeg ble kald. Nå er det nok at temperaturen synker til 15C så er jeg helt satt ut.
Vel nede igjen stopper jeg i den lille landsbyen San Andrea di Compito. Den er fra Romersk tid. Kirken er 1200 år gammel. Jeg er dog mer opptatt av kaffe. Selv om hvitbalansen er helt på trynet (koppen var hvit, ikke grå) så skulle det være klart hva man får for 80 cent i San Andrea di Compito. Ekte greier!
På vei ned får jeg øye på et gammelt par som driver på med ett eller annet midt i svingen. Dette er ikke Norge, så jeg stopper og spør usjenert om hva de driver med.
Deres yngste barnebarn blir seks år i morgen, så de har fyrt opp i ovnen for å bake en spesiell type pizza og focaccia (en type brød) til selskapet i morgen. De snakker lenge og vel om familien, henter bilder av barnebarna, og spør om ikke jeg skal smake?
Klart jeg vil smake! Dermed går hun inn og skjærer litt skinke. Deler opp litt rykende varmt brød, og serverer. Himmelsk!
Litt snurt blir hun da jeg avslår litt vin (Ma, Signore, abbiamo fatta il vino nio!), men det får stå sin prøve. Å si at jeg er avholdende er for sterkt, men stå i veikanten med et vinglass, det blir for sterkt selv for meg.
Efter en (lang) stund drar jeg videre. I tillegg til fersk mat elsker jeg gamle greier. Så jeg stopper ved den tusen år gamle kirken i San Quirco. Som man kan se på bildet så buler den ene veggen faretruende utover. Derfor har kirken vært stengt i over 100 år. Med unntak av 27. oktober 1927 for feiringen av Madonna del Rosario. Ikke vet jeg hva Madonna del Rosario er (bortsett fra at Wikipedia forteller meg at det er et maleri av Carvaggio) og ikke hva som er spesiellt med 27. oktober 1927. Men slik er det altså.
Jeg vet ikke hvor mange kirke det er i Italia, men har hørt tallet 20.000. Denne som ligger litt bortgjemt i en dal på nordsiden av Monte Pisano er 700 år gammel.
På veggen kan vi (ikke) lese hva det handler om. Det eneste jeg forstår er at nederst står det 28 aptil 1390. Det er en stund siden. Jeg tusler videre. Snart har jeg vært rundt hele fjellet. Snart er jeg tilbake der jeg startet.
Men endelig er det tid - telefonen ringer. Alt er klart.
Jeg har ikke gjort noe nyttig i hele dag, for jeg har ventet på dette: Å holde mitt første barnebarn i armene.
[TaSK]
Last edited by TageSK on 26 Oct 2008 02:23, edited 1 time in total.
Utrolig fine biler. Selv om 15 grader høres vell råflott ut. Her hjemme har vi 5 grader. storm, store nedbørsmengder som kommer i både regn og hagl.
Gratulere så mye med barnebarn.....
Gratulere så mye med barnebarn.....
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- boxer wolf
Gratulerer så mye! Godt du kunne fylle ventetiden med noe meningsfylt.
Si det du mener, og men det du sier.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Gratulerer så mye med barnebarnet
Gratulerer så mye med barnebarnet!
Så hyggelig at du har så mye familie "der nede" når du selv er utflytter
Og en fullkommen dag vil jeg kalle dette, med først en mc-sightseeing i fantastiske omgivelser, og den største gaven etterpå
Og som alltid, herlig fortalt og fotografert
Ps: vil du sammenlikne vær, tror jeg nok vi har dårligere vær om dagen, her blåser det nesten storm og er mellom -2 til + 10 med vekslende regn.....slå den du
Kos dere videre, ser frem til å lære mer om livet i Italia
Så hyggelig at du har så mye familie "der nede" når du selv er utflytter
Og en fullkommen dag vil jeg kalle dette, med først en mc-sightseeing i fantastiske omgivelser, og den største gaven etterpå
Og som alltid, herlig fortalt og fotografert
Ps: vil du sammenlikne vær, tror jeg nok vi har dårligere vær om dagen, her blåser det nesten storm og er mellom -2 til + 10 med vekslende regn.....slå den du
Kos dere videre, ser frem til å lære mer om livet i Italia
Vennlig hilsen Juliet
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Gratulerer så mye med barnebarnet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- Jeanette
- Administrator
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Gratulerer med barnebarnet! Herlig bilde
Det var da koselig TageSK
Gratulerer så mye til både deg og de stolte foreldrene
Gratulerer så mye til både deg og de stolte foreldrene
Gratulerer med barnebarn. Selv venter jeg en liten i februar.
Morsom lesning av turene dine , spesiellt fordi det er så "kjent". Gleder meg til jeg klarer å planlegge en tur til Italia.
Selv kan jeg også høste oliven , men har aldri vært i huset på denne tiden av året. Kos deg med oliven og god mat.
Italienske kjøkken er en høydare:-)
Fikk du pm en min?
Italianman
Morsom lesning av turene dine , spesiellt fordi det er så "kjent". Gleder meg til jeg klarer å planlegge en tur til Italia.
Selv kan jeg også høste oliven , men har aldri vært i huset på denne tiden av året. Kos deg med oliven og god mat.
Italienske kjøkken er en høydare:-)
Fikk du pm en min?
Italianman
Gratulerer så mye med første barnebarn.
også vil jeg takke for mye fin lesing her i bloggen din, og håper du fortsetter med den fine skrivingen.
også vil jeg takke for mye fin lesing her i bloggen din, og håper du fortsetter med den fine skrivingen.
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
98 CB 1000 Solgt