Se her!
Se hvem som har kommet "hjem" på to ukers sommerferie.
Da jeg solgte Neil i fjor sommer lovet han som kjøpte den at jeg skulle få låne nesten så mye jeg ville. Forsikringen ble gjentatt ved flere anledninger, uten at jeg "tok ved" tilbudet. Rett etter at snøen hadde blitt borte i vår fortalte han at Neil var solgt videre. Ble jo litt satt ut med det samme, men da jeg fikk vite at det var den eldre halvbroren hans ble jeg litt beroliget. Og kjøperen forsikret meg at avtalen om at jeg kunne låne Neil skulle stå ved lag som et vilkår for salget. Og det medfører også riktighet, for nåværende eier har spurt flere ganger om jeg vil låne. Da jeg fikk nyss om at eieren skulle på to ukers ferie i utlandet tenkte jeg; Nå passer det godt. For nesten to uker siden traff jeg ham og spurte om han skulle reise bort. "Ja" var svaret, og jeg prøvde meg;" Ville ikke du føle deg tryggere om Triumphen står i garasjen hos meg mens du er borte?" "Jaaa, har jo kjetting og hengelås på uthusdøra der den står...…. men den er jo lett å klippe." " Har du veldig lyst til å låne den mens jeg er borte?" "Å,ja!!!" "Greit, da sier vi det!" Traff eieren her om dagen og da spurte jeg; " Har du forsikring som dekker om jeg skulle komme borti noe?" "Ja, det har jeg!" "Bra, for jeg vil ikke at noen av oss skal få økonomiske problemer om jeg skulle være uheldig eller noe." "Neida, det har jeg sjekket så alt i orden. Er du hjemme på lørdag ettermiddag?" "Det er jeg." "OK, da kommer jeg med sykkelen."
Skysset eieren hjem og rett tilbake hit for å få på meg kjøreutstyr før jeg begav meg de totenske veier i vold. Tok for sikkerets skyld en sving om Esso for å sjekke lufttrykk og hvor mye det var på tanken. Så bar det i vei på en svært utvidet Totenrunde. Helt vanlig til jeg kom til Skreia for da fortsatte jeg ut til Torvfesta like før fylkesgrensa i Skreiberga.
Med slik utsikt er det
helt OK å loffe avgårde drevet fram av 54 hk
Røykepause på Torvfesta, som sagt.
På tilbakeveien ga jeg F*** i en 3/4 bom og forbudsskiltet "Forbudt for motorvogn og motorsykkel" og kjørte utenom Falkentunellen. Bare for å sjekke forholdene. Småsteiner i veibanen som har falt ned fra det nesten loddrette fjellet over gamle Fv.33 ved Falken.
På sørsiden av Falkensvingen er berget på oversiden av veien sikret med bolter enkelte plasser.
På nordsiden av samme er det VEIBANEN som henger mer eller mindre i veldig lange bolter et stykke på 40-50 meter.
Her ligger "bilkirkegården" der slaktede biler ble tippet over betongkanten. Rett på utsiden går det nesten loddrett ned i Mjøsa.
Tilbake på Skreia "penset" jeg inn på Totenrunden til jeg kom på Lindholm i Lensbygda. Der tok jeg avstikkeren ut til Laupen nesten midtveis mellom Lensbygda og Hurdal. Stoppet ved "kanalen" som føyer Laupen og Vesle-Laupen sammen for et foto.
Så bar det videre ned til Håjenbakk-krysset der jeg svingte inn på Fv.244 som går gjennom Kolbu og ut til Mjørlund ved Rv.4. Kjørte bare et lite stykke, nemlig opp svingene i Hallingstadbakken og gjennom Potteridalen ut til krysset der veien forbi Kolbu Kirke tar av. Etter å ha passert kirken svingte jeg ned mot Kolbu Sentrum i Molstadkrysset. Rett før Narumsbrua nederst i "dumpa" tok jeg vegen gjennom Vømmølsvika tilbake til Håjen. Da kom jeg inn på Fv.244 ca. 50 meter nærmere Lena en der jeg svingte utover Kolbu litt tidligere. Ble jo kaffe&røyk på Esso etter tanking.
Rett etter jeg hadde betalt for kaffe og bensin kom det først en MC-kamerat på 650 Vstromen sin. Etter litt viktig tullprat dukket en annen opp som passasjer/kjørelærer på sønnens nyinnkjøpte KTM 125 Duke. KTM'en var et par år gammel etter det jeg ble fortalt, men det var ikke lett å se. Oppløftende at det finnes ungdom som tar vare på tingene sine. Den nybakte eier fikk formaninger om å fortsette på samme måte.
