Dette har vært kinderegg-søndag! 1. Kjøre tur med Neil, nei enda bedre, Grustur med Neil. 2. Se på gamle fly på Forsvarets Flysamling, Gardermoen. 3. Fotografere.
Dro korteste vei til og fra over Totenåsen og der var det mer løs grus p.g.a tørken i veiene. Så da gikk den biten i "gammel dame på vei til kirken"-tempo. Ville da ikke risikere noe uhell med Neil selv om jeg kjørte på grus. Tok vestsiden av Hurdalssjøen innover. Hilste på to kjenninger som er med å driver museet på frivillig basis og gjorde et nytt bekjentskap med en annen "ansatt" i samme slengen. Refrainet gikk via Nebbenes for bespisning og på østsiden av Hurdalss. videre. Kom i snakk med en av ungguttene som arbeider på Nebbenes da han kom med maten min. Det stod et par brukte tallerkener + bestikk etter tidligere gjester på bordet jeg hadde parkert mitt korpus ved. Gutten beklaget så mye og ba om unnskyldning. Han fikk beskjed om at jeg satt der frivillig, og han burde servere andre folk først og fremst. Rydde bordet mitt kunne vente til han fikk bedre tid. Mat var 1.pri og rydding underordnet. Guttungen kom for å rydde etter en kort stund, men da ble han værende..... lenge. Først så kom den vanlige frasen om "Håper maten smaker" og ønske om god biltur videre. Stakkaren visste ikke at det fikk kjeften til Pastor Desmo opp i turtall. Spurte jo gutten om det så ut som jeg kjørte bil i slike klær som jeg hadde på. Han kom fort fram til at jeg var motorsyklist og lurte på om jeg kjørte den fine Suzukien utenfor. Generaltabbe! Han fikk en kjapp skole i min oppfatning om japanske sykler og at dem var jeg for lengst ferdig med. Så da ville han vite hva jeg kjørte. Opplyste om Neil og at han bare var lånt for en kort periode. Så da spurte han om jeg skulle kjøpe Neil (Brukte ikke navnet i samtalen). Jeg forklarte kort hva som skjedde i fjor sommer osv. osv. Da jeg fortalte om at jeg også hadde eid Velte-petter fikk jeg kanskje et inntrykk av guttens seksuelle legning. Han ble like stor og blank i øynene som en skogmus og utbrøt; "Er du
klar over hva du sier?" Andakten holdt fram med min begrunnelse av valgene av MC. Så da jeg hadde snakket ferdig fikk jeg vite at han kjørte en Peugeot-scooter siden det enda var noen måneder til 18-årsdagen. Etter litt mer prat fortsatte vi med hvert vårt. Da svinekotelettene med tilbehør var fortært og jeg skulle gå drev gutten og satte på plass nyvasket bestikk på disken. Gikk bortom og sa; "Hvis du er det miste interessert i tohjulinger, så skylder du deg selv å bli med bort til døra for å se på Triumphen!" Da fikk jobb være jobb, gitt, for han diltet etter. Reaksjonen hans var jo verdt hele bryderiet med forsøket på å lede ham inn på den rette sti med hensyn til valg av tohjuling. Innbiller meg at det kriblet litt et visst sted først, og når jeg fyrte Neil var det hakket før utløsning. Skulle ikke forundre meg om at jeg kunne ha gjort hva som helst med gutten da. Dersom jeg hadde spilt på samme lag som jeg mistenker ham for. Samme det, vel. Greide jeg å omvende en scooterist til motorsyklist en gang i framtiden, så er det min grunn for å snakke så lenge med servitøren. Hva han var ute etter bekymrer meg minimalt.
Utvalget av MC'er på parkeringa med Northrop F-5B som portvakt i bakgrunnen.

Lockheed TF-104G Starfighter, to-seter skoleversjon.

North American F-86K 'Sabre Dog', allværsjager med radar.

North American F-86F 'Sabre', tidligere versjon uten radar. Berømt fra Koreakrigen.

Lockheed T-33A 'Shooting Star', to-seter skolefly.

Republic F-84G 'Thunderjet', jagerfly/jagerbombefly.

De Havilland F.3 Vampire på gulvet, Luftforsvarets første jetfly. Og en fullskala glassfibermodell av Supermarine Spitfire F.Mk. IX hengende fra taket. Spitfire ble brukt av de to norske skvadronene i RAF under krigen og de første fredsårene før Vampire ble kjøpt.

De Havilland T.55 Vampire, to-seter skoleversjon. Vampire var for en stor del bygget av balsa og finer akkurat som Mosquito-flyet fra samme fabrikk. Mosquito var 2. VK's kanskje mest anvendelige fly med sine to Rolls-Royce Merlin V-12 med 27 liter slagvolum.

Douglas C-47A 'Skytrain' eller 'Dakota' på dennesiden av Atlanteren, transportfly som også er brukt til dropp av fallskjermjeger og tauing av store glidefly med soldater og annen last.

Supermarine Spitfire PR.XI, ubevepnet fotorekognoseringsversjon.

Nothrop N-3PB, kystpatruljefly bestilt av Norge rett før 2.VK. Ble brukt på Island til konvoieskorte av 330 Skv. til de fikk bedre egnede Catalina 2-motors flybåter. Denne er berget fra en elv på Island der den nødlandet med motortrøbbel på vei til Reykjavik. Det eneste gjenværende av kun 24 bygde fly av denne typen.

To bilder av Rolls-Royce Merlin. Brukt i Spitfire, Hurricane, Defiant, Barracuda, Firefly, Mosquito, Halifax, Lancaster , P-40 'Warhawk' og P-51B/C/D/K 'Mustang'.

Saab 91B-2 Safir, skolefly.

Junkers Ju 52/3m, transportfly hevet fra Hartvikvannet i Narvikområdet.

Heinkel He 111P-2, bombefly. Engelske jagerfly fra hangarskipet HMS "Ark Royal'" skjøt denne ned etter et bombetokt fra Fornebu til Åndalsnes 26. April 1940. Heinkelen krasjlandet i nærheten av Digervarden i Lesjafjellene. Vraket ble berget på 70-tallet og etter mange års restaurering stilt ut på Gardermoen.

Pingviner kan jo ikke fly...…. Men Pingvin-raketten med motor fra RA/Raufoss AS/Raufoss ASA/Nammo flyr! Fort og ganske langt.

Airbus A400M 'Atlas', transportfly. Denne Luftwaffe-maskinen tok av mens jeg kledde på meg resten kjøreutstyret før avreise hjemover.