Hvor en skal sette grensen for funksjonsmessig/kroppslig forsvarlig og ikke minst lurt eller ikke er en diskusjon som ikke er noe bare
ett individ bør vurdere for andre.
Men når det er sagt så ser en jo en del "langs veien"-og med den mer enn opplagte faren for å kaste stor stein i glasshus og lignende:
Det er mange jeg ser som ikke burde ha rettighet til å føre kjøretøy overhodet-og da snakker jeg om tilsynelatende funksjonsfriske-mentalt kan jeg ikke vurdere overhodet.
Men når jeg ser at de har marginal kontroll på hvor kjøretøyet befinner seg i kjørebanen eller unngå å kjøre borti andre på en parkeringsplass så stusser jeg litt på om det er litt for lett å få førerkort/beholde det.-men litt selvinnsikt på
hva (type/størrelse)en prøver å føre hadde heller ikke skadet.
Med MC er det også flere momenter som kommer inn enn bare det å ikke velte stillestående på flatmark.
Kjører man MC så må en også planlegge mer enn når en sitter i en bil-selv om dette normalt går automatisk for de fleste.
Så kan man snakke om hjelpesystemer og hvilken grad en vil sette som grense.
Når en ser hva som er mulig i dag kontra for få år siden så er utviklingen enorm og rask.
ikke all utvikling er til det bedre heller når en ser på en del støttesystemer som "selvkjøring/autopilot" som foreløpig kun er hjelpesystemer men mange ser på som fullverdige soveputer,og benytter de deretter.
Når en om få år får full mix av autonome kjøretøy med sovende passasjerer Selvbalanserende MC sammen med gammelvolvoen MC elsparkesykler sykler og gående med og uten vovvov og/eller ørepropper og barnevogn mens de ser på mobilen- ja da er det komplette kaos et faktum.
Personlig så er det helt sikkert at når jeg ikke greier å kjøre 2hjuling forsvarlig uten hjelp så blir alt under 4 hjul uaktuelt.
Ungene har også fått beskjed om å si i fra hvis de merker jeg ikke er "helt med",så jeg kan gi meg med alle typer kjøretøy.
Men håper det blir en del år til da.
Men når dette er sagt så skal jeg lukte litt på den nye Royal Enfield Himalayaen..
Spent på hvordan den er å kjøre og ikke minst kvaliteten-ikke minst siden den er såpass høyt priset i forhold til konkurrentene som eksempelvis KTM.