Tekumseh og De Gamle Ting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Allment kjent at stål ikke griper særlig godt på asfalt. :lol: Og i Oslo-området er jo veiene våte asfaltveier 98% av vinteren. Men for all del, det finnes steder der forholdene er annerledes. Så enhver må bruke de dekkene som man finner størst personlig trygghet i. Da blir man en tryggere sjåfør i og med at man føler seg trygg. Om trygghetsfølelsen er ekte, er derimot en annen sak... :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Ja, man har jo skikkelig dårlig veigrep når asfalten er bar. Har selv laga gnistskur ved hard akksellerasjon i oppoverbakke på tørr asfalt (med en 1.6 Toyota.)

Men i Trøndelag har vi snø og kuldegrader. Så blir det mildvær og regn med påfølgende speilblank holke. Så fryser det til og deretter får vi tørr snø på is.
Så regner det litt så snøen fester seg. Det kommer en 10 cm til. Så regner det og blir blankt igjen....
Så piggdekk er et must her. Og da gode piggdekk.

Men i en større by, eller ved bare kjøring etter hardt trafikkert vei, ja da hadde jeg gått for piggfritt, både for kjørekomfort, støy og veigrep, og ikke minst pris.

Har selv prøvd piggfritt på nysne og det er som superlim. Men på is evt med tørr snø oppå, ja da er det livsfarlig.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Akkurat. Det er viktig at man kjenner sin egen bil og kjøreforholdene der man vanligvis ferdes. Så velger man ut ifra det. Så får de med piggfritt slå ned på farten der det er is, og de med piggdekk slå ned farten der det er bar asfalt. Verre er det ikke.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Men på is evt med tørr snø oppå, ja da er det livsfarlig.
Skal en ha feste på nysnø oppå is,må en ha J***** lange pigger. Ulovlig lange, selv for bruk i rally til og med. Snøen blir jo presset sammen mellom dekket og isen, og lager verdens beste "akebrett". :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Desmo sa: Skal en ha feste på nysnø oppå is,må en ha J***** lange pigger. Ulovlig lange, selv for bruk i rally til og med. Snøen blir jo presset sammen mellom dekket og isen, og lager verdens beste "akebrett". :shock:
Tja, det kommer an på snømengden. Med 1/2 cm tørr nysne fungerer piggene, men piggfritt fungerer dårlig..

Men er det mer snø oppå, ja da er det bare å låne seg traktor eller beltevogn hvis man skal ha godt veigrep...

Huff, det er ikke lenge til det blir sånne tilstander nå...
Håper på en lang og varm høst, lover godt til helga nå da.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Buksa fra WellDone kom i dag, men det ble feil bukse. Jeg bestilte art 417 CE-skinnbukse, og fikk art 416 snørebukse i stedet. På toppen av alt var den for lita.
Men jeg må vel få bytta den, håper jeg.

Lørdag får jeg reléet. Det blir bare toppers!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Da er buksa sendt i retur. Sykkelen blir vel i orden i løpet av helga.
Skal bli helt greit å kjøre igjen...

Innslagsrelé:
Image

Og styrelåssettet slik som skal monteres i helga:
Image
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 18:59, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

ADSL-modemet er kaputt. Blir uten nett denne uka...
Kjedelig....
Får lure meg innpå på jobb noen ganger.

Fikk bytta styrelås og relé i helga, så nå går den som ei klokke.
Har også investert i Biltema batterilader, så nå er alt som det skal.

Image

Bilder kommer til helga, når jeg er på nett igjen.

Var på HotRod i Trondheim på lørdag. Der var det salg på alt av kjøreklær. Jeg skulle bare inn for å se, men endte opp med et par hansker med spenne og skinnfrynser på (som ikke var på tilbud...).

Fikk litt wobble i sykkelen i en sving, men tok den igjen. Lurer på om dekkene er litt flatslitte, eller om sykkelen er så håpløs i skarpe svinger. Uerfaren kjører kan vel også virke inn. Men små-ekkelt...
Glad i fart jeg også, selv om jeg ikke liker villmannskjøring.
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 18:13, edited 2 times in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Kom på nett igjen i dag.

Å bytte styrelås var veldig enkelt. Dro til med en dor for å lage hakk og borre etter. Da løsna den. Så det var bare å putte inn den nye med nøkkelen og vri om og ta ut nøkkelen. Det tok 5 minutter inkludert å rydde opp drill og skjøteledning som det ikke ble bruk for.

Reléet fikk jeg bare festet med en skrue, pga at jeg må av med luftfilter og batteri for å komme til. Men det skal jeg ta i de stille vintertimer.
Men det sitter som støpt og fungerer godt.

Måtte av med sete og sidedeksler for å få skiftet reléet. Så det var en enkel operasjon.

Kjøpte meg som sagt batterilader på Biltema, og den virker også som bare det. Så nå er det bare tut og kjør igjen.

Skulle ut å kjøre i går, men venta på at regnet skulle gi seg. Da kom det ei flodskure med sterk vind og lyn og torden. Det kom 15 mm nedbør på 1/2 time. Værste jeg har sett noen gang. Så det ble ingen kjøretur.
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 18:12, edited 2 times in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Ja, da er det snart helg igjen. Én arbeidsdag til, så er det fankentameg 2 dager fri. Lurer på om det er høsten med mindre lys og dårligere vær, jeg er så trøtt for tia. Sover 7-8 timer pr natt, og må ha 1 til 2 timer middagshvil hver dag i tillegg...

Skal låne digitalkamera til helga igjen, så jeg får tatt bilder av kjøreutstyret. Håper buksa kommer også.

Her er siste bildet jeg tok, men ny jakke og hansker:
Image

Ser vettaskremt ut, men var egentlig ikke det.. :)

På onsdag skal jeg gå til nærmeste trafikkskole og melde meg på kurs. De starter vel i april, så kortet er vel i havn i løpet av mai, tenker jeg. Irriterende å måtte vente så lenge.
Bjørns Trafikkskole på Verdal har fortsatt ikke ringt, noe som jeg synes er svært dårlig av dem!

Så nå gjelder det bare å ikke bruke opp pengene jeg la til side (selv om det krymper, ser jeg...)
Har så lyst på salvesker, gaffeltaske, sissybarbag, tanklist osv med masse skinnfrynser. Så også et meget tøft sete på nettet... Men fy flate for noen priser. Skulle tro det var skinn fra mennesker eller mammut eller noe sånt.

Har prøvd å lure med madamen ut på tur. Hun har hatt kortet i snart 15 år. Men vil hun sitte på så jeg kan øvelseskjøre, nei. Hun tør visst ikke. Men ikke for det, det hadde ikke jeg turt for henne heller.
Må vel trene litt på egen hånd også i helga.
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 18:11, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Her er foresten gitarene mine.

Image
Meg og min gamle Washburn D10 for noen år siden

Image
Min nye Ibanez Talman

Aprilian begynner vi å få til nå. Etter mange timer med små- og storplukk.

Og dette med langt hår og motorsykkel...
Fatter ikke hvordan Lorenzo Lamas kunne kjøre med håret løst i Renegade. Det blir en floke-ball etter 100 meter i 60 km/t.
Strikk og innom jakken takk!
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 19:19, edited 3 times in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Her er siste bildet jeg tok, men ny jakke og hansker:
Image
Stilig bilde.. Og Renegade, husker jeg så det mye som liten!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja det var faktisk noe ved det bildet som fanget meg. Spesielt vinkelen. Artig :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

demons sa: Stilig bilde.. Og Renegade, husker jeg så det mye som liten!
Takk for det! Ja, det var helten min en periode også.
Gixxerman sa: Ja det var faktisk noe ved det bildet som fanget meg. Spesielt vinkelen. Artig :)
Takker. Er faktisk fornøyd med det selv også.

Her er to til:
Image
Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

bare ett lite spm: du bare borret sånn lett så kom låsesylinderen ut? dvs. selv om du ikke hadde nøkkel? da kan alle som har god tid ved sykkelen din borre ut den nye og da? skummelt..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply