Kjekt vi begynner å få opp miljøet for restaurering her inne. Blir spennende å følge.
240 på nåla blir saker når denne raser forbi i 160 +
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 11 Oct 2022 17:19
by Spiritofwinter
Ser ut som du har å jobbe med, blir et bra prosjekt det der Håper du kommer med flere bilder etter hvert
Borg wrote: ↑10 Oct 2022 22:01
Kjekt vi begynner å få opp miljøet for restaurering her inne. Blir spennende å følge.
240 på nåla blir saker når denne raser forbi i 160 +
Du har vel snart klart verksted til eget veteranprosjekt? Snart vinter, har du noe i sikte?
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 11 Oct 2022 18:26
by mekkern
joda bilder kommer nok når det blir skruing-venter på rep bibel..
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal mene om olje, det meste som selges her i landet er sikkert bra nok. Men vi har jo "flat tappet" saken fra Statene. Jeg har fått gnagd ned kammer etter bruk av nyere topp-spec olje på Triumph T120 veisykkel. Jeg vet ikke årsaken, men jeg bruker helst Castrol classic 20W-50 nå. Jeg har litt dårlig oljetrykk for tiden så den tjukkes med ren 50
Når det gjelder rep bibel så finnes det sikkert mye, men jeg har Workshop Manual (pdf) for de siste T140 fra Meriden. Den dekker nok det meste for motor på Harris.
Og så en Harris Performance er jo en velkjent sjappe på sotholmen, disse triumphene ble produsert av broren.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 13 Oct 2022 18:19
by mekkern
når det gjelder slik som "flat tappets" og slikt så er det jo tilsatsene av eksempelvis sink som er redusert de senere år.
Der skal jo "visstnok" classic oljene ha høyere andel av tilsatser for slik bruk-men hvor mye det faktisk er tilsatt strides de om etter analyser.
litt gode klaringer gir jo dårlig trykk med "tynne oljer" og da er jo tykkere olje bedre for å hindre at den blåser ut og gir manglende trykk/mengde der det er kritisk.-For tykk olje gir jo for liten flow og høyere lagertemperaturer i tighte motorer.Hvis man ikke har clutch i samme olja som motoren så er det jo mye muligheter for tilsatser som tåler sinnsykt mye før filmen brytes.
Har denne boka her som jeg tror kan dekke mesteparten av det jeg lurer på-eller tjaaa. vi får se.
IMG_7945.JPG
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 13 Oct 2022 20:53
by pelsen
Det er den samme manualen som jeg har, det er nok den siste fra Triumph før de gikk konkurs.
I min motor var venstre veivlager på minstemålet sist den var ute og oljetrykksmåler ble derfor montert. Det er ca 10 år siden og først i år har oljetrykket sunket til anbefalt minimum. Så her er det plass til tykkere olje, jeg antar at veiva er langt under minstemålet nå.
Tilsatser som bedrer oljefilmen vil være helt ok å bruke, ingen av mine triumpher har motorolje på clutchen.
Det mest fornuftige vil være å slipe veiva, men resten av motoren er såpass bra at jeg ikke har lyst til å åpne den ennå.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 29 Oct 2022 19:38
by mekkern
Siden jeg har en tendens til å samle på meg flere sykler så kan jeg jo ta en oppsummering av nåværende status.
Suzuki GS450E-1980
IMG_4814.jpg
Hentet i Sverige høsten 2012 for at guttungen skulle ha en A2 sykkel.
33210511990_3ccec628bb_o.jpg
en Honda XL600R-1987
IMG_4797.JPG
kjøpt "pent brukt" og har hatt et par runder i motoren før den ble bra.
DSC00336.JPG
"Gode gamle CBR`n" Honda CBR1000f-1987
denne har stadig gjennomgått små forbedringer-den største var å montere et mini-MX styre i steden for oem Clipon.
DSC00225.JPG
denne har vært med flere ganger til alpene på "bånngass turer" ala Joe-Bar Team..
P1020129.JPG
Og så er det "bastarden" som innehar deler fra alle japanske produsenter, Østerrisk og noe ettermarked.
men utgangspunktet er en Yamaha FZR1000 -1986.går fantastisk bra.
IMG_2938.JPG
Indian FTR1200S Racereplica.2019 dritartig sykkel
IMG_6407.JPG
OG det siste tilskuddet-skikkelig tåplig men artig å ha med på tur i bilen-og kjekk til butikken og faktisk til jobb.
IMG_8019.JPG
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 29 Oct 2022 19:46
by Palma
Steike ta @mekkern jeg må si at jeg likte den siste der. Kan være grei på Morttjernsberget når man skal finne mobildekning og ringe hjem
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 29 Oct 2022 20:23
by mekkern
Oppgitt rekkevidde på 45km. vekt 48kg.
Kan brukes som sittekrakk siden setehøyden er moderat.
Full LED belysning.
Med Enova støtten kr11500,-ferdig reg.
Kan kjøres stående som de "store gutta"
leveres også i "rugged" men ikke i Norge. http://www.coopopmoto.com/
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 29 Oct 2022 22:48
by Roargutten
Bra samling du har bygget deg opp. Dekker de fleste behov med det utvalget der.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 30 Oct 2022 07:52
by intruder
Herlig med så mange eldre sykler som du i tillegg holder i skikkelig stand ....håper vi sees til sommeren Vidar mekker
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 30 Oct 2022 19:16
by Borg
Har ikke sett og reagert på d tidligere(men ble jo veldig tydelig med før / etter bildene dine)
Hva har du gjort med gaffelen på XL’en og hvorfor?
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 30 Oct 2022 19:34
by mekkern
Eneste endring er en lav forskjerm slik at den mer ligner en 50/60taller.
Mulig det er andre ting som er rundt endrer utseende?slik som sort lakkering av gaffelbena.
-Forskjermen er forresten laget av bakskjermen til en gammel Tempo corvette for å få til å passe radien til et 90/90 21 forhjul
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 01 Nov 2022 20:45
by biker7
Bra samling kjøretøy det der, Mekkern
"Lite av varje" som svensken ville ha sagt
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Posted: 28 Dec 2022 20:27
by mekkern
Med disse strømprisene har "mekkis garage" ikke vært unødvendig oppvarmet og prosjekter har ligget litt "på is" men nå har KWprisen roet seg litt og fått startet så smått.
Mye lekkert elektro etter tidligere "fix"
IMG_8234.JPG
IMG_8235.JPG
Testet også noe jeg ikke har gjort før- 0.3mm rustfritt til 1.5mm rustfritt med TIG.
skal teste litt mer tynt til tynt også-se hvor tynt jeg greier å få sånn passe bra.
IMG_8237.JPG
IMG_8239.JPG
IMG_8240.JPG
men da får jeg hanke inn noe tynnere wolfram fra disse: