FjellBekken wrote:Bikeridr wrote:@FjellBekken: Det var jo ikke spesifikt *deg* jeg mente, derfor skrev jeg "syklister".
Men du må innrømme at du la opp til spm selv. Jeg (ok, litt kverulantisk) tolket det jo til at "dere" (syklister generelt og ikke deg spesifikt) krever at alle skal vise hensyn til "dere", mens om "dere" påtvinges å redusere hastigheten, så er det fy-fy..
Ber ikke du litt for din syke mor her nå da? når ett mer saktegående kjøretøy en ditt, skal vekk fra vegen så du slipper å redusere hastigheten?

Nei, det gjør jeg ikke. Her er det du (faktisk) som ikke viser hensyn. Først klager du på at bilister "tvinger" deg i grøfta og du vil ikke påtvinges å kjøre på gang/sykkelvei siden du må redusere farten. Samtidig oppfatter jeg det at du blir sur på meg fordi jeg påpeker at du/dere/syklister påtvinger *meg* å redusere farten..
Nå skal vi ikke eskalere dette noe særlig. Jeg skal innrømme at jeg har et noe ansterengt forhold til voksne menn i panikkalder ikledd spandex og papphjelm midt i veibanen, men jeg har ikke noe imot å måtte vente 10-20-50 sekunder evt 2 minutter til det er en luke å kjøre forbi. FORUTSATT at forankjørende syklist generelt viser hensyn og faktisk aktiv tilrettelegger for at jeg kan kjøre forbi. Gamlemor på damesykkel med eikenett på bakhulet som sykler forskriftsmessig på høyre vegskulder (kommer link til det under) har aldri plaget meg.
Når man leser litt på lovdata, så finner man mye rart..
Veitrafikklovens §3 burde jo være unødvendig å gjengi.
"Forskrift om kjørende og gående trafikk" også kjent som "trafikkregler" har jo etpar interessante §§.
Her er en jeg ikke var klar over, og det er det visst heller ingen utenom gamlemor på damesykkel med eikenett på bakhjulet som følger:
§5, 1. ledd, 3. avsnitt burde jo finleses av nevnte voksne menn i panikkalder ikledd spandex og papphjelm midt i veibanen.
Videre har vi jo den tynnslitte
§12, 4. ledd. Det er spesielt denne regelen nevnte voksne menn i panikkalder ikledd spandex og papphjelm midt i veibanen omtrent uten unntak driter flatt i. Og det er *DE* jeg er forbanna på.
Edit:
Hmm, ser ut til at paragrafer i lovdata krøller til lenker..