Ola M - våren ruller endelig avgårde
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Det skal jeg love dere!
Anbefaler alle å ta seg en Europatur. Det trenger ikke være så dyrt eller så hard langkjøring. Men det er en formel som må løses. Komfort og spennende destinasjoner på ene siden av likhetstegnet, kostnad og tid på den andre. Jeg er ikke god i matte, men så står kanskje de over en brøkstrek og under den finner man personlige forventninger, evner og gruppekompromiss. Glem det, bare hopp ut i det!
Anbefaler alle å ta seg en Europatur. Det trenger ikke være så dyrt eller så hard langkjøring. Men det er en formel som må løses. Komfort og spennende destinasjoner på ene siden av likhetstegnet, kostnad og tid på den andre. Jeg er ikke god i matte, men så står kanskje de over en brøkstrek og under den finner man personlige forventninger, evner og gruppekompromiss. Glem det, bare hopp ut i det!
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.Ola M wrote:Glem det, bare hopp ut i det!
[TaSK]
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Jeg er litt uenig, man kan godt planlegge ganske mye uten at det går utover opplevelsen. Idealet om impulsiv omstreifende reising er flott, men ikke alltid så kompatibelt med intensjonene, slik som mine var. Jeg ser på det sånn: hvis du reiser et sted impulsivt kan nok de tilfeldige opplevelsene med f.eks. mennesker man møtes føles sterkere. Men hvis du har planlagt å reise dit kan jo ikke menneskene du møter vite det! De er like interessante uansett, blomsten lukter like godt - sånn objektivt sett. Det viktigste er å være åpen for inntrykk og villig til å endre planene.TageSK wrote:Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.
[TaSK]
Nå er hele turrapporten postet! Her er en noen tilfeldige bilder fra siste siden.
Side 1: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=495660 Sørover gjennom Danmark og Tyskland til Alpene, så videre til Toscana.
Side 2: http://advrider.com/forums/showthread.p ... 660&page=2 Reise fra Toscana til Provence, slappe dager i Frankrike + Gorges du Verdon, hjemreise
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Jeg mente det ikke slik. Jeg mente: Man kan sitte hjemme og tenke, planlegge, bekymre seg over hvor man skal overnatteOla M wrote:Jeg er litt uenig, man kan godt planlegge ganske mye uten at det går utover opplevelsen.TageSK wrote:Jeg tror man enten kan planlegge, eller reise.
[TaSK]
den 17. natten,..... eller man kan, som du sier, hoppe i det.
Litt planlegging må til, men når planleggingen kommer i veien for turen, da er man på feil spor.
Eller for å sitere fritt herfra:
[TaSK]Sakte dør den som forkaster sine prosjekter før de settes ut i livet.
Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7
Ah sånn ja. Kunne ikke vært mer enig!
Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7
Godt nyttår internettmennesker. Her er en kondensert versjon av Alpene og Autobahn på MC24.
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=126
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=126
Re: Ola M - turrapport fra Europa ferdig, bilder og link side 7
Nå er vi inne i "den grå sonen" av sesongen. Det er varmt nok til å jobbe i garasjen, men fremdeles litt snø. Så jeg har begynt på det arbeidet som måtte gjøres. Det viktigste var simmeringen i girvelgerakselen. Da måtte jeg ut med hele clutchen, noe som var lettere enn jeg trodde.
Problemområdet.
Akselen som girpedalen festes i. Her lakk det ut 4.5 liter olje i løpet av Europaturen. Har vel utryddet noen ekornarter. Har skjært vekk gummibitene og pakningsmassen jeg kladdet til før turen. Hastverk = lastverk.
Andre siden av kassa. Clutchdeksel fjernet. Kompressor og slagdrill lager barnemat av de hardeste mutre.
Tomt hus. Girvelgerakselens andre ende er festet til den gaffel-lignende saken.
Massse vidunderlige biter. Platene var endel slitt, men skal sjekke manualen hvor stor margin det er. Nye plater er billige og jeg har nå lært at det er veldig lett å skifte de.
Kunne til og med skimte inn i veivhuset. Her er undersiden av #4 stempelet.
Med akselen ute av veien var det en smal sak å dra ut metallsylinderen som utgjør mesteparten av oljetettingen. Den satt allikevel godt nok til at jeg skjønte at det hadde vært helt umulig uten å ta ut clutchen.
Setter den sammen igjen i morgen, men trenger altså nå clutchdekselpakning før jeg fyller på olje igjen. Jeg skulle sette på stålomspunnede bremseslanger, men de jeg kjøpte var for lange...750 kr for nye er vel ikke så altfor ille. I tillegg har jeg en ny støtdemper på lur og nye braketter til lykten. Minst tre uker til jeg er kjørbar pga deleleveranse og tid til mekking, det skal bli godt.
Problemområdet.
Akselen som girpedalen festes i. Her lakk det ut 4.5 liter olje i løpet av Europaturen. Har vel utryddet noen ekornarter. Har skjært vekk gummibitene og pakningsmassen jeg kladdet til før turen. Hastverk = lastverk.
Andre siden av kassa. Clutchdeksel fjernet. Kompressor og slagdrill lager barnemat av de hardeste mutre.
Tomt hus. Girvelgerakselens andre ende er festet til den gaffel-lignende saken.
Massse vidunderlige biter. Platene var endel slitt, men skal sjekke manualen hvor stor margin det er. Nye plater er billige og jeg har nå lært at det er veldig lett å skifte de.
Kunne til og med skimte inn i veivhuset. Her er undersiden av #4 stempelet.
Med akselen ute av veien var det en smal sak å dra ut metallsylinderen som utgjør mesteparten av oljetettingen. Den satt allikevel godt nok til at jeg skjønte at det hadde vært helt umulig uten å ta ut clutchen.
Setter den sammen igjen i morgen, men trenger altså nå clutchdekselpakning før jeg fyller på olje igjen. Jeg skulle sette på stålomspunnede bremseslanger, men de jeg kjøpte var for lange...750 kr for nye er vel ikke så altfor ille. I tillegg har jeg en ny støtdemper på lur og nye braketter til lykten. Minst tre uker til jeg er kjørbar pga deleleveranse og tid til mekking, det skal bli godt.
Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen
Ser bra ut, håper det går like lett når jeg skal bytte clutchen på min Suzuki
Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen
ser bra ut dette...greit å få tettet oljelekarsjer føre dem blir værre.. og 4,5 liter på europatur er en del ja ikke noe gøy når dette treffer dekket ditt heller... eller en annen mc kjører i ditt oljesøl (selv om du sikkert ikke legger igjen store klatter)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen
Ja det var heldigvis i små porsjoner. Men siden det ikke blir noen yin uten yang klarte jeg selvsagt å knekke en bolt i clutch huben når jeg skulle montere den igjen.
Klarte nesten å pille den ut igjen, men måtte gi tapt. Heldigvis var det billig for en brukt hub fra Krangnes Motor, satser på å ha den i hende før neste helg.
Klarte nesten å pille den ut igjen, men måtte gi tapt. Heldigvis var det billig for en brukt hub fra Krangnes Motor, satser på å ha den i hende før neste helg.
Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen
Litt diverse bilder av arbeidet siden sist oppdatering:
Ut med baksving, demper og alt.
Årevis med dritt oppsamlet på svingarmen.
Ikke vanskelig å skjønne hvorfor det knirket i opphenget.
Ny deilig demper, rene og pene rullelager.
Krangnes sendte meg desverre feil hub, selv om jeg tok mål og bilde. Prøvde heller å bore litt mer, det gikk jammen fint. Skulle prøvd hardt nok første gangen. Handlet meg et sett med gjengetapper, det skulle jeg gjort for lenge siden. Etter en liten behandling med M6 tappen ble gjengene i huben gode som nye.
Det ble et sett med nye lameller også, siden de bare kostet 400. Bildet ble tatt før jeg skjærte bort den gamle pakningen, men ikke før jeg hadde prøvd å sette den sammen en gang - med en grusom lekkasje som resultat. Leksa lært - gjør overflatene skikkelig ren før du setter ting sammen.
Nå mangler det bare småting. En siste sjekk av hjulstilling og lufttrykk, litt fiks på en den ene bolten som hølder oljefilterdekselet, fininstilling og ferdigmontering av nytt lyktfeste samt litt rydding av ledninger og å feste slangen til preload adjusteren ordentlig. Og en ordentlig vask. Hvis jeg får alt det til i løpet av lørdag skal jeg prøve meg på stålomspunnede bremseslanger på søndag. Etter det er sesongen ordentlig i gang for min del.
Ut med baksving, demper og alt.
Årevis med dritt oppsamlet på svingarmen.
Ikke vanskelig å skjønne hvorfor det knirket i opphenget.
Ny deilig demper, rene og pene rullelager.
Krangnes sendte meg desverre feil hub, selv om jeg tok mål og bilde. Prøvde heller å bore litt mer, det gikk jammen fint. Skulle prøvd hardt nok første gangen. Handlet meg et sett med gjengetapper, det skulle jeg gjort for lenge siden. Etter en liten behandling med M6 tappen ble gjengene i huben gode som nye.
Det ble et sett med nye lameller også, siden de bare kostet 400. Bildet ble tatt før jeg skjærte bort den gamle pakningen, men ikke før jeg hadde prøvd å sette den sammen en gang - med en grusom lekkasje som resultat. Leksa lært - gjør overflatene skikkelig ren før du setter ting sammen.
Nå mangler det bare småting. En siste sjekk av hjulstilling og lufttrykk, litt fiks på en den ene bolten som hølder oljefilterdekselet, fininstilling og ferdigmontering av nytt lyktfeste samt litt rydding av ledninger og å feste slangen til preload adjusteren ordentlig. Og en ordentlig vask. Hvis jeg får alt det til i løpet av lørdag skal jeg prøve meg på stålomspunnede bremseslanger på søndag. Etter det er sesongen ordentlig i gang for min del.
Re: Ola M - vårens nest vakreste eventyr i garasjen
Etter
venting,
pilling,
knoting,
slit,
drit,
gjørme,
frustrasjoner,
små seiere,
påløpte kostnader,
gradvis framgang
og flere nederlag...
...er det endelig ordentlig vår.
Roll on 2010.
venting,
pilling,
knoting,
slit,
drit,
gjørme,
frustrasjoner,
små seiere,
påløpte kostnader,
gradvis framgang
og flere nederlag...
...er det endelig ordentlig vår.
Roll on 2010.
Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde
Litt diverse bilder fra gårsdagen. Prøver å bli flinkere til generell fotografi samt etterarbeid. Enkelt å gjøre, men vanskelig å gjøre bra! Kjørte "standardturen" rundt Fanafjellet og Rolvsvågen.
Kjøpte et polariseringsfilter på eBay her om dagen. Lærte fort at det ikke var en "instant good picture" ting.
Lysekloster hovedgård, nedenfor klosterruinene som er avbildet tidligerei tråden.
Her er fra Ulven flyplass. Både radiostyrte fly og glidefly var i aktivitet denne dagen. Denne flotte Super Cuben er slepeflyet.
Pratet litt med piloten, veldig kul fyr.
Up up and away!
Off into the wild blue yonder.
Jeg tok en haug med bilder av de i luften, men siden jeg fremdeles hadde filteret på ble lukkertidene litt for lange og det meste ble utydelig. Sånn er det å være foto-n00b.
Highland-kyr. Oksen til venstre stirret på meg som om vi var tungvektsboksere på pressekonferansen før kampen. Eller kanskje han kjente igjen bestefaren sitt skinn i dressen min. Uansett, jeg var ikke ute etter bråk så kjørte videre.
Sammenligning av maks (øverst) og minst (nederst) effekt på polariseringsfilteret. Legg merke til fargen på himmelen og detaljene i den tynne stripen av skyer. Ellers burde jeg lese endel om landskapsfotografi.
Nede på fisketorget igjen, et sted som kanskje noen lokale har besøkt før.
Ikke så mange sykler, men kanskje ikke varmt nok i været til å lokke sofagrisene ut på de vanlige 20 kilometers turene.
Et matchende par CBRer, en 1100XX og en 600F4i. Muligens "Hans og Hennes"?. Veldig kult uansett. Har ganske lyst på en XX, kapabel tursykkel og fire store melkespann med krefter. De er ikke dyre heller, ihvertfall ikke 10-12 år gamle eksemplar. Spørs hvor lenge lappen hadde vart da.
Et par 'Wings...
...og en veldig flott BMW R1100S. Har veldig sansen for disse, men spørs hvordan det funker med 185 cm kropp og 50 kg baggasje på langtur.
Jeg har planlagt tur til England i sommer, men nå som en forsiktig svovelduft kan kjennes på vestlandet har jeg veldig veldig lyst til å dra til Island. 6300 kr med båt t/r fra Danmark.
Kjøpte et polariseringsfilter på eBay her om dagen. Lærte fort at det ikke var en "instant good picture" ting.
Lysekloster hovedgård, nedenfor klosterruinene som er avbildet tidligerei tråden.
Her er fra Ulven flyplass. Både radiostyrte fly og glidefly var i aktivitet denne dagen. Denne flotte Super Cuben er slepeflyet.
Pratet litt med piloten, veldig kul fyr.
Up up and away!
Off into the wild blue yonder.
Jeg tok en haug med bilder av de i luften, men siden jeg fremdeles hadde filteret på ble lukkertidene litt for lange og det meste ble utydelig. Sånn er det å være foto-n00b.
Highland-kyr. Oksen til venstre stirret på meg som om vi var tungvektsboksere på pressekonferansen før kampen. Eller kanskje han kjente igjen bestefaren sitt skinn i dressen min. Uansett, jeg var ikke ute etter bråk så kjørte videre.
Sammenligning av maks (øverst) og minst (nederst) effekt på polariseringsfilteret. Legg merke til fargen på himmelen og detaljene i den tynne stripen av skyer. Ellers burde jeg lese endel om landskapsfotografi.
Nede på fisketorget igjen, et sted som kanskje noen lokale har besøkt før.
Ikke så mange sykler, men kanskje ikke varmt nok i været til å lokke sofagrisene ut på de vanlige 20 kilometers turene.
Et matchende par CBRer, en 1100XX og en 600F4i. Muligens "Hans og Hennes"?. Veldig kult uansett. Har ganske lyst på en XX, kapabel tursykkel og fire store melkespann med krefter. De er ikke dyre heller, ihvertfall ikke 10-12 år gamle eksemplar. Spørs hvor lenge lappen hadde vart da.
Et par 'Wings...
...og en veldig flott BMW R1100S. Har veldig sansen for disse, men spørs hvordan det funker med 185 cm kropp og 50 kg baggasje på langtur.
Jeg har planlagt tur til England i sommer, men nå som en forsiktig svovelduft kan kjennes på vestlandet har jeg veldig veldig lyst til å dra til Island. 6300 kr med båt t/r fra Danmark.
Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde
Flott bilde av Bryggen!
Har enda ikke vært på torget i år *skamme seg* Har jobbet way too much i det siste. 71 timer forrige uke
Har enda ikke vært på torget i år *skamme seg* Har jobbet way too much i det siste. 71 timer forrige uke
ingen KiM, ingen kos
Re: Ola M - våren ruller endelig avgårde
Takk for det! Hadde jeg visst at fargene ville bli så bra hadde jeg brydd meg mer om komposisjonen.
Ellers har jeg en idé...siden Flesland er stengt allikevel, mon tro om vi får lov til å teste syklene litt på stripa?
Ellers har jeg en idé...siden Flesland er stengt allikevel, mon tro om vi får lov til å teste syklene litt på stripa?