Kan motoren være skadet?

Prat om tung MC.
Post Reply
Radar
Posts: 6
Joined: 25 Jul 2008 15:27
MC: Modda Bandit '98

Kan motoren være skadet?

Post by Radar »

Hei

For to uker siden kjørte jeg hjem fra Stockholm, E18 hele veien hjem. Gjennomsnittsfarten lå på rundt 150 km/t stort sett hele veien fra Stockholm til grensen.

Sykkelen stod stille i to uker, men i går skulle jeg vaske den og ta en tur. Det første jeg la merke til var at motorblokka var blitt ganske svart av olje. Det var ikke betydelig, så jeg vasket det bort og fylte på litt ny olje. Det var heller ikke spor av olje på gulvet i garasjen.

Men så skulle jeg kjøre en tur. Motoren hørtes ganske ujevn ut på tomgang. Det har den ikke gjort tidligere. I tillegg merket jeg at den ikke bremset like mye på girene som den har gjort. Motoren er for øvrig en rekkefirer 600 cc.

Kan motoren ha tatt skade av for høy hastighet over tid?
Isåfall, hva kan være ødelagt/skadet?

Mvh Radar
-Radar-
hsimpson
Posts: 661
Joined: 27 Jan 2007 17:58
MC: YZF R6 Blå/hvit
Location: Oslo

Re: Kan motoren være skadet?

Post by hsimpson »

Skulle tro Banditen din ikke hadde det minste problem med å holde den hastigheten.
Kommer selvsagt litt an på hvilket turtall du hadde, men det skjønte du sikkert :D
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kan motoren være skadet?

Post by mekkern »

kan nok tenkes at du må få justert motoren din etter at sota er blåst ut... :-k
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kan motoren være skadet?

Post by maelling »

Radar wrote:Hei

For to uker siden kjørte jeg hjem fra Stockholm, E18 hele veien hjem. Gjennomsnittsfarten lå på rundt 150 km/t stort sett hele veien fra Stockholm til grensen.

Sykkelen stod stille i to uker, men i går skulle jeg vaske den og ta en tur. Det første jeg la merke til var at motorblokka var blitt ganske svart av olje. Det var ikke betydelig, så jeg vasket det bort og fylte på litt ny olje. Det var heller ikke spor av olje på gulvet i garasjen.

Men så skulle jeg kjøre en tur. Motoren hørtes ganske ujevn ut på tomgang. Det har den ikke gjort tidligere. I tillegg merket jeg at den ikke bremset like mye på girene som den har gjort. Motoren er for øvrig en rekkefirer 600 cc.

Kan motoren ha tatt skade av for høy hastighet over tid?
Isåfall, hva kan være ødelagt/skadet?

Mvh Radar
Du har mindre motorbrems ? Hvordan er draget på den da ? Slikt burde henge sammen, men får nå håpe ikke toppakningen din er gåen. Du bør prøve å finne ut hvor oljen kommer ut hen. Ellers er høy hastighet ikke skadelig nødvendigvis skadelig (med mindre den er daukjørt fra før av), men det kunne jo hende at det har gått lekk på noen pakninger som gjør at det kommer ut. Det burde være lett å finne ut av om du rengjør fullstendig og tar deg en tur, eventuelt bare lar den går på tomgang og kikker etter. Ujevn tomgang, manglende motorbrems og potensielt dårligere drag burde ha sammenheng. Du får researche litt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Pollti

Re: Kan motoren være skadet?

Post by Pollti »

Jeg lider av svære fobier når det gjelder motorsykkel motorer. Hver meter syntes jeg å høre eller merke noe galt, men det har aldri skjedd så mye bortsett fra da gearkassa gikk adundas. Nå har det blitt investert i en ny hjelm som er så bra at jeg knapt hører motoren mere. Og når jeg ikke hører noe så bekymrer jeg meg lite. :shock:
Var jeg deg ville jeg vasket rent og se etter mulige oljelekkasjer. Siden du ikke kan tydelig se oljeforbruk så er vel den grisete blokka muligens et resultat av olje,diesel søl på veien, nyasfaltert vei eller noe annet uskyldig noe ?
Radar
Posts: 6
Joined: 25 Jul 2008 15:27
MC: Modda Bandit '98

Re: Kan motoren være skadet?

Post by Radar »

Takk for svar!

Jeg har undersøkt litt, og jeg tenker å kjøpe en kompresjonstester på Biltema. Verkstedet tar en del bare for å se på sykkelen. Da blir det fort dyrt hvis de skal reparere også.

Er det noen som har utført en slik kompresjonstest før?
Jeg ser på meg selv som relativt nevenyttig, men har ikke veldig mye erfaring med å skru på motorer :-k

Radar
-Radar-
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kan motoren være skadet?

Post by mekkern »

kompresjons test er enkel- ta ut alle plugger sett måleren i ett hull gi full gass og kjør starteren i et par sekunder...noter verdien og fortsett med neste...hvis det er større forskjeller mellom cylinderne er det noe feil...kan tippe på sot på ventilsete som er brent vekk og at ventilen ikke tetter helt(for liten ventilklaring)-opplevd dette på en sykkel som var putrekjørt og justert ventiler...etter litt brum-brum lå ventilene på og måtte gå ned 2 hakk på alle shim...
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Kan motoren være skadet?

Post by icemanx »

leste noe om at man kunne ha en skje med olje nedi sylinderen når man sjekka kompresjon for å teste om det var ringer eller ventiler som var gåen..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Post Reply