MC vs BIL - Hjelp meg?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
mariushellesoy
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2008 22:07

MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by mariushellesoy »

Er en gutt på 19 år som kjører mye bil daglig. Som oftest kjører jeg alene og av og til med venner.
Hovedsaklig bruker jeg bilen til å komme til og fra jobb.

Jeg satt å regnet på det med bilen og falt nesten ut av stolen når jeg så hva det kostet meg.

Bompenger: ca gjennomsnittlig 1700,- i mnd (bor i Bergen hvor man MÅ gjennom bompassering uansett!)
Bensin: 2000 mnd,- da jeg kjører en mercedes
Annet: 250,- mnd - Som bilvask, parkering, wonderbaum... dere forstår.

ca 50 000 i året! i tillegg til forsikring, avgifter og annet tull.

Jeg kjører ikke sykkel men burderer sterkt å ta mellomtung lappen.
Vil det være lurt av meg? Trenger noen mc brukere som kan fortelle meg hvor dyrt det er å ha sykkel og eventuelle fordeler og ulemper.

På forhånd takk!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by rerell »

mariushellesoy wrote: Bompenger: ca gjennomsnittlig 1700,- i mnd (bor i Bergen hvor man MÅ gjennom bompassering uansett!)
Oj. Finns det inte abonnement i bomringen i Bergen? I Kristiansand koster det mindre än 1700 / år för obegränsat antal passeringar. Nu blir det visserligen snart typ 3 gånger så dyrt, men 1700 / mnd är helt sjukt.
mariushellesoy
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2008 22:07

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by mariushellesoy »

rerell wrote:
mariushellesoy wrote: Bompenger: ca gjennomsnittlig 1700,- i mnd (bor i Bergen hvor man MÅ gjennom bompassering uansett!)
Oj. Finns det inte abonnement i bomringen i Bergen? I Kristiansand koster det mindre än 1700 / år för obegränsat antal passeringar. Nu blir det visserligen snart typ 3 gånger så dyrt, men 1700 / mnd är helt sjukt.
Joda, det gjør det. Det finnes sånne supergreie autopassbrikker som man fester i frontruten og virker når den vil. Men med mitt bruk så må jeg kjøpe det dyreste abonnementet på 1500,- i mnd. Siden det er autopass (bompassering) på vei til jobben. Så det blir noen lapper mindre om den virker.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Fidel »

Dette er ikke svar på ditt spm, men nå lurer jeg på en ting: Er det ikke sånn at man kjøper f.eks. et abonnement på autopass-brikken, f.eks. den til 1575 kr (bare for Bergen, ikke Osterøy). Det gir deg 40% rabatt på passeringene, dvs 9 kr pr passering, og man registreres bare en gang om man kjører gjennom flere bommer i Bergen i løpet av 1 time. Det vil altså si at du kan kjøre 167 passeringer for 1575 kroner. Kjører du så mange passeringer pr måned? Det utgjør altså i snitt mer enn 8 passeringer pr dag, om du jobber 20-dagers måneder (dvs fri hver helg)? Eller har jeg misforstått noe her?
mariushellesoy
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2008 22:07

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by mariushellesoy »

Fidel wrote:Dette er ikke svar på ditt spm, men nå lurer jeg på en ting: Er det ikke sånn at man kjøper f.eks. et abonnement på autopass-brikken, f.eks. den til 1575 kr (bare for Bergen, ikke Osterøy). Det gir deg 40% rabatt på passeringene, dvs 9 kr pr passering, og man registreres bare en gang om man kjører gjennom flere bommer i Bergen i løpet av 1 time. Det vil altså si at du kan kjøre 167 passeringer for 1575 kroner. Kjører du så mange passeringer pr måned? Det utgjør altså i snitt mer enn 8 passeringer pr dag, om du jobber 20-dagers måneder (dvs fri hver helg)? Eller har jeg misforstått noe her?
Hehe nei du har rett og det var et bra regnestykke!

Jeg kjører mye, men autopassbrikken min virker når den vil. Har klaget men kommunale ting tar tid! Så jeg får regning PER passering i tillegg til abonnementet. Men noen her som kan fortelle meg om det lønner seg med MC?
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by thomanil »

Jeg er råfersk på MC-ting, men kan da iallfall prøve å gi deg noen innspill rundt det økonomiske.

- Du slipper bompenger hvis du kjører MC (iallfall i Oslo, vet ikke om det finnes unntak?)
- De lettere motorsyklene bruker gjerne mindre bensin enn en bil
- Du betaler bare halv årsavgift for motorsykkel
- Forsikringspenger mc vs bil? Der vet jeg ikke helt hvordan forholdet er. Noe å finne ut av!
- MC er ikke et helårskjøretøy for de fleste, så du vil sannsynligvis måtte falle tilbake på bil eller kollektivt på vinteren
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by thomanil »

Her finner du forøvrig en eldre tråd som handler om kostnadene rundt mc-hold generelt; jeg fant mye nyttig info der da jeg begynte å gjøre research. :)
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Kjitta8648 »

Gratis å kjøre motorsykkel gjennom bomringen i Bergen. :D

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by neptyr »

Gratis her i Kristiansand også.

De grunnene du nevner er hovedgrunnen til at jeg tar MC-lappen nå.
Her nede er det så mye bart og, slik at jeg kan ha sesong 10-11månder i året uten nevneverdige problemer, annet enn at jeg må ha skikkelig tøy som er varmt og godt.
Men først og fremst er det køa jeg vil til livs... jeg er så _drit_ lei av å måtte gå 7:10 for å komme på jobb til 8:00.
Kostnadene er bare reine bonuser :)
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Galilee »

De fleste MC forsikringer har vel ikke km begrensning?
Hvis man kjører MYE så blir det sikkert besparelser.

MC har mye kortere serviceintervall enn mange biler, og verkstedkostnadene pr. service er omtrent de samme.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Trond_V »

Autopassen i Bergen og omegn er gratis for MC. Man har også gode muligheter for å korte inn litt på reisetiden i rushet, i form av "køsniking" ;-)

Forsikring velger du nesten litt selv. Det er akkurat som med bil. Noen koster mer å forsikre en andre. For å ta meg som ett eksempel, så betaler jeg i underkant av 1000kr mindre for MC, enn for bilforikringen :)
Som nevnt så trenger MC hyppigere servicer, og er du avhengig av verksted for å få det gjort, så tar de ca samme satsene som ett gjennomsnittlig bilverksted.
Å som en bonus, så våkner du på vei til jobb, og du gleder deg til å kjøre hjem igjen :)
Sparrrowhawk
Posts: 15
Joined: 06 Aug 2008 00:27
Location: Bærum

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Sparrrowhawk »

Altså .. Det aller største argumentet for å kjøpe MC må være at du kan fare forbi køen, og bruke kollektivfelt. Du sparer en god del tid

Enkel kalkyle :

Lappen ( 15 000 - 30 000 )
MC ( 50 000 ++)
Verditap (Avhengig av sykkel men kan være en god del det første året)
Forsikring (Du er 19 år og har vel ikke mye i bonus ; kan bli dyrt)
Bensin ( Tja, de aller fleste 600 kubikk bruker nesten like mye som en moderne dieselmotor)
Service (Ganske kostbart hvis du ikke kan gjøre mellomservice selv)

Konklusjon : Jeg liker ikke å si det ; MC har begrenset brukstid og du må ha alternativ transport om vinteren- Fra et økonomisk hold så taper du mye mer en du tjener de første årene


Et par tips :

- Billig bil til vinterbruk , og sett ned km på bilforsikringen (sparer noen kroner der)
- Kjøp deg en billig bruktsykkel eller Kawa 250r ( bruker liten bensin , billige deler og realtiv enkelt å vedlikeholde)
- MC-forsikring setter du delkasko og sparer 50% der.
- Om sommeren så bruker du kun MC ;og dermed sparer du bompenger + bensin + TID

Og du får den deilige MC gleden med på kjøpet.
Last edited by Sparrrowhawk on 18 Aug 2008 18:25, edited 1 time in total.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by neptyr »

Litt lettere for meg, og mye større potensiale her nede i sør, så med valg av en brukbar doning burde jeg iallefall klare en 10månder i året med sykkel håper jeg :)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by Trond_V »

Ja det glemte jeg å si. Kvit deg med merca, og kjøp deg en bil av type Fiesta, Micra o.l.. til vinterbruk. Tipper sleden bruker greit med fuel ;-)
mariushellesoy
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2008 22:07

Re: MC vs BIL - Hjelp meg?

Post by mariushellesoy »

Tusen takk for mange gode svar!!!

Starter på MC lappen så snart som mulig i 2009!
Nå er det sparing. Gidder ikke litt og litt, her skal alt skje på to uker helst!
Post Reply