Hvilken mc for en høy mann?

Prat om tung MC.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Hvilken mc for en høy mann?

Post by _Adler_ »

Hei.

Jeg er 1.95 m høy, og vurderer å kjøpe meg en mc til neste vår. Om det blir noe av vet jeg ikke, men driver nå og sjekker div. tester, leser blader osv. Vil ha noe som går godt, toppfart er ikke så veldig viktig, og iom. at jeg er høy så er vel racing utelukka? Sliter også med ryggproblemer, så vil ha noe som har en avslappende kjørestilling. Har sett litt på div. supermotarder, naked/streetfightere o.l. Bla. Kawasaki Z750/Z1000 og KTM sine supermotarder inkl. de forskjellige Dukene. Har aldri hatt mc før, skal begynne på lappen snart, annet enn scooter/moped, så er kanskje en fordel at jeg velger noe lettkjørt som jeg kan bli god på, og da helst brukt kanskje, om jeg kommer utfor en ulykke av noe slag?
Pris, tjaa, må ta lån uansett, kan strekke meg til en plass over 100 000 kr.

Takker!
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
kekePower
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2008 00:43
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling
Location: Bærums Verk

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by kekePower »

Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Lølle »

kekePower wrote:Tja...
En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Enig i begge, har selv Varadero nr 2, så jeg er fornøyd. God for langturer, også med passasjer og masse last. Kommer jo ikke til semifinalen ift GoldWing på langtur, men også god for småtur og daglig kjøring til jobb. Hvis ryggen er en sak og du ikke ønsker stor turmaskin a la GW, vil jeg anbefale en hvor du har vekta mer på baken enn armene. I tillegg til GS og Varadero bør man da se på Yamaha TDM, Suzuki V-Strom (NB! 1000ccm har ikke ABS, bare 650'n), Triumph Tiger og slikt. Hvis du vil lene deg litt mer mot racing-stilen er vel storebroren til VFR; XX 1000 verdt å titte på eller en naked; Suzuki 1200 Bandit. Kommer sikkert flere forslag, men dette er sykler jeg ville fått med meg. Gammelt jungelord er å lete med hjertet og justere med lommeboka.
Image
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by tshansen »

det kommer vel veldig an på symetrien din?! Hvordan benlengden er i forhold til overkropp og armlengde.

Jeg selv er 198 høy og sitter utrolig godt på min ducati 748. som jeg vet mindre folk sliter veldig med å sitte godt på. Du må nesten prøvesitte. Så lenge du ikke har for lange ben så treffer du nok veldig bra på de fleste syklene. Er ikke mange sykler jeg selv har prøvd der jeg satt direkte vondt eller at det var direkte ubehag å kjøre!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Beetle »

Spørs vel om du får en R1200GS til 100.000,- men en R1150GS må vel være en kanonsykkel til en røslig kar og det skal ikke gjøre noe om en slik sykkel har noen km på telleren heller.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
kekePower
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2008 00:43
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling
Location: Bærums Verk

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by kekePower »

Gixxerman

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Gixxerman »

kekePower wrote:Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Som første sykkel ? Tror vel de blir litt for kostbare tenker jeg.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Lølle »

Gixxerman wrote:
kekePower wrote:Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Som første sykkel ? Tror vel de blir litt for kostbare tenker jeg.
Nja... nei :-)
Du får en 2004 mod med veskesett for 100K ferdig reg.
Image
Image
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Ulvinnen »

Gixxerman wrote:
kekePower wrote:Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Som første sykkel ? Tror vel de blir litt for kostbare tenker jeg.
Det kommer da helt an på alder og økonomi til kjøper. Boxer wolf kjøpte BMW R1150 RT som sin første mc.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by boxer wolf »

Gixxerman wrote:
kekePower wrote:Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Som første sykkel ? Tror vel de blir litt for kostbare tenker jeg.
Kan ikke følge deg i den.

Det er vel en grunn til at mange kjøreskoler bruker BMW som skolesykkel. En av dem er at importøren støtter opp rundt dette, da det skaper nye kunder.

BMW Norge har ihvertfall tro på at ferske førere har god nok økonomi til å kjøpe disse syklene, og de har vel etterhvert noe erfaring på området.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by inunf »

Tja, jeg kjørte Scarver som skolesykkel, og det fristet ikke til gjentakelse.
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by slem »

boxer wolf wrote: Det er vel en grunn til at mange kjøreskoler bruker BMW som skolesykkel. En av dem er at importøren støtter opp rundt dette, da det skaper nye kunder.
Yes, skolen jeg bruker skal også gå over til BMW av "samme grunn som mange andre gjør det"; BMW har en modell som har større tillatt totalvekt enn Fazeren jeg kjører på skolen nå. Er elevene småfeite+ (som meg), så overstiger man tillatt totalvekt på sykkelen og det er ikke så bra. (Kjørelærer med fullt kjøreutstyr, elev (meg) med fullt kjøreutstyr samt sykkel blir totalt 400 kg, tillatt totalvekt er 397)

Edit: Fjernet unødvendige quotes.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Gixxerman

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Gixxerman »

Ulvinnen wrote:
Gixxerman wrote:
kekePower wrote:Tja...

En BMW R1200GS eller.no eller kanskje Honda Varadero 1000. Begge er, tror jeg, gode kjøremaskiner for store mennesker. Har selv aldri kjørt disse, men flere rundt meg kjører de og de ser meget fine ut.
Som første sykkel ? Tror vel de blir litt for kostbare tenker jeg.
Det kommer da helt an på alder og økonomi til kjøper. Boxer wolf kjøpte BMW R1150 RT som sin første mc.
Ja jo, men når jeg tenker førstegangskjøper så tenker jeg en ivrig 20-åring nettopp kommet hjem fra militæret etc.. Enkelte starter sykkelkarrieren tidligere enn andre...
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Ulvinnen »

Gixxerman wrote: Ja jo, men når jeg tenker førstegangskjøper så tenker jeg en ivrig 20-åring nettopp kommet hjem fra militæret etc.. Enkelte starter sykkelkarrieren tidligere enn andre...
Og mange starter den senere... Så det er nok greit å justere synet på hvem som er førstegangskjøper.
Gixxerman

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Gixxerman »

Jo, i like måte.
Post Reply