Best akselerasjon?

Prat om lett MC.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Best akselerasjon?

Post by Speedy Gonzales »

ck90 wrote:Ikke drit deg ut at Speedy... RS125 sine kåper er kopier av de som står på Aprilia RSW 125 som brukes av kommende MotoGP førere... Rossi fikk en pangstart på sin karriere med denne sykkelen og disse kåpene... I hovedsak så tenkte jeg god aerodynamikk sammenlignet med KTM osv som er en "åpen" sykkel uten kåper... Men fakta er at den faktisk har god aerodynamikk.

RSW125 går til eksempel i 240km/t vis du kaller det lave hastigheter så er du virkelig ute å kjøre... 140 er ganske mye deg også! Og uplombert prater vi faktisk 160km/t og trimmet så er det over 180km/t...

Drite meg ut? Hvordan da mener du?
Du trenger overhodet ikkje sidekåpene for å få "bra" aerodynamikk, så at de kåpene er med i motogp er for meg likegyldig.
Eneste du trenger er en kåpedel foran som får fjernet luftstrømmen vekk fra deg! Så hvis du er 2 meter høy og sitter på en sykkel som er beregnet for en på 1.50 har/får du dårlig aerodynamikk.
Og 200 km/t i timen rett frem er ikkje mye.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Best akselerasjon?

Post by Bonnis »

Sidekåpene og hekk er klart med på å bedre aerodynamikken. Hvorfor ellers har de sidekåper i MotoGP når de veier kg?
200km/t og kun 40hk er bra, jo!
ck90
Posts: 12
Joined: 21 Dec 2007 14:25
MC: Aprilia RS125 Snusk Edition 2000

Re: Best akselerasjon?

Post by ck90 »

Drite deg ut as in du aner ikke hva du har prat om? 200km/t er faktisk mye.. 240km/t er faktisk jævla mye... si på en tråkkesykkel, når du passerer enten 40 eller 50km/t så blir 70% av tråkket ditt borte i luftmotstand... eller noe i den duren. Det er ganske betydelig, på kanten til latterlig.. Men det er iallefall sånn ca sånn det er.
CBR - power
Posts: 81
Joined: 31 Jan 2008 08:42
MC: CBR 125R 2006

Ser bare en grønn flekk i bakspeilet, tror det er en Kawa xD
Location: Notodden

Re: Best akselerasjon?

Post by CBR - power »

Jeg vil Si Honda CBR 125R(potte, har bare 12 hk da) , den e veldig braa i start.. har tatt NSR ikke orgianl, husqvarna(orgianl) og caqiva(orgianl) i start og den Aprilian(potte).. Men aprilian kommer seg etter 45 meter.

Men er Honda fan jeg.

\:D/
Honda CBR 125R Værsting på 2 Hjul
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Best akselerasjon?

Post by Scotty »

CBR - power wrote:Jeg vil Si Honda CBR 125R(potte, har bare 12 hk da) , den e veldig braa i start.. har tatt NSR ikke orgianl, husqvarna(orgianl) og caqiva(orgianl) i start og den Aprilian(potte).. Men aprilian kommer seg etter 45 meter.

Men er Honda fan jeg.

\:D/
eh, virker lite troverdig det du skriver. Du har definitivt ikke tatt en FP NSR, orginal Mito og aprilia med effektanlegg, det er bare å glemme. Om du faktisk skal ha gjort det så har det vært noe feil med syklene eller sjåførene. Alle syklene du skriver at du har tatt går endel bedre enn en 4T CBR, det er rett og slett fysikkens/motorgudene sine lover..
CBR - power
Posts: 81
Joined: 31 Jan 2008 08:42
MC: CBR 125R 2006

Ser bare en grønn flekk i bakspeilet, tror det er en Kawa xD
Location: Notodden

Re: Best akselerasjon?

Post by CBR - power »

Scotty wrote:
CBR - power wrote:Jeg vil Si Honda CBR 125R(potte, har bare 12 hk da) , den e veldig braa i start.. har tatt NSR ikke orgianl, husqvarna(orgianl) og caqiva(orgianl) i start og den Aprilian(potte).. Men aprilian kommer seg etter 45 meter.

Men er Honda fan jeg.

\:D/
eh, virker lite troverdig det du skriver. Du har definitivt ikke tatt en FP NSR, orginal Mito og aprilia med effektanlegg, det er bare å glemme. Om du faktisk skal ha gjort det så har det vært noe feil med syklene eller sjåførene. Alle syklene du skriver at du har tatt går endel bedre enn en 4T CBR, det er rett og slett fysikkens/motorgudene sine lover..

Jaja, veit det.. men har mye å si på sjåførene der..
Men det er mulig Scootty.. Har gjort det.. har hatt drag race da vettu.. oG jeg har effektpotte. NSR sugde hardt.. Hadde race med den på ein slette, ca 1kilometer lang.. Han hadde ikke sjangs..

Men Aprilian, den kommer a etter hvert.. Tar den ikke på den langstrekka på 1kilomter, han har ho potte og mere hk en meg.

Men Husqvarna 07 går Rævva, Den tar jeg ekelt. Både fra Start og topphastighet. Han ble litt sur, og kjøpte seg full trim for å slå meg, haha.. Han tok meg på start. men hadde bare den sletta vært 100 meter lengre, er det bare å vinke farvel!

Den Caqivaen, skjønner jeg meg ikke på, Den døuer ut, når den kommer til en vis hastighet. Og en kompis av meg.. har en sånn, han har hatt den i ca 6mnd, og nåå går den ikke fortere en 80 km/t, hva kan årsaken være a tru? :-k Men saken er.. Den tar ikke Honda CBR min..

CBR 125R, er jaggu meg en god sykkel, Han går jo som bare det. men nå tror jeg Cluthen begynner å bli gåen, kommer opp til 7000rpm og der i fra, så ruser den seg bare, Noen som har peilling på hva som er Gærent?

Sånn e det.. :D
Honda CBR 125R Værsting på 2 Hjul
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Re: Best akselerasjon?

Post by øyvind »

tror du skryter på deg litt nå :roll:
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
CBR - power
Posts: 81
Joined: 31 Jan 2008 08:42
MC: CBR 125R 2006

Ser bare en grønn flekk i bakspeilet, tror det er en Kawa xD
Location: Notodden

Re: Best akselerasjon?

Post by CBR - power »

øyvind wrote:tror du skryter på deg litt nå :roll:

Åjaavel jaa, Men jeg gjør ikke det. Sånn er det..

Har en CBR 125R med Gianelli potte.. Farta på den er 138 km/t på flat mark

Sry, prøver bare å fortelle at, CBR er ikke så Dårlig i Start.. Og ikke Dårlig sykkel heller 8)
Honda CBR 125R Værsting på 2 Hjul
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Best akselerasjon?

Post by Joachim »

CBR - power wrote:Den Caqivaen, skjønner jeg meg ikke på, Den døuer ut, når den kommer til en vis hastighet. Og en kompis av meg.. har en sånn, han har hatt den i ca 6mnd, og nåå går den ikke fortere en 80 km/t, hva kan årsaken være a tru? :-k Men saken er.. Den tar ikke Honda CBR min..
Du skjønner vel selvfølgelig at det er forskjell på en Mito som gjør 80km/t og er full av feil, og en Mito som er i tipp topp stand? :roll: Har selv hatt både CBR og Mito og det var som natt og dag. Kanskje ikke først og fremst ytelsesmessig, men en original Mito går uansett mye bedre enn en CBR.

I original stand vil jeg tro RS'en og Mito'en er de raskeste. Hvordan styrkeforholdet dem i mellom har jeg ikke noe bakgrunn for å uttale meg om, men Mito'en går i alle fall greit som 15hk.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
CBR - power
Posts: 81
Joined: 31 Jan 2008 08:42
MC: CBR 125R 2006

Ser bare en grønn flekk i bakspeilet, tror det er en Kawa xD
Location: Notodden

Re: Best akselerasjon?

Post by CBR - power »

Joachim wrote:
CBR - power wrote:Den Caqivaen, skjønner jeg meg ikke på, Den døuer ut, når den kommer til en vis hastighet. Og en kompis av meg.. har en sånn, han har hatt den i ca 6mnd, og nåå går den ikke fortere en 80 km/t, hva kan årsaken være a tru? :-k Men saken er.. Den tar ikke Honda CBR min..
Du skjønner vel selvfølgelig at det er forskjell på en Mito som gjør 80km/t og er full av feil, og en Mito som er i tipp topp stand? :roll: Har selv hatt både CBR og Mito og det var som natt og dag. Kanskje ikke først og fremst ytelsesmessig, men en original Mito går uansett mye bedre enn en CBR.

I original stand vil jeg tro RS'en og Mito'en er de raskeste. Hvordan styrkeforholdet dem i mellom har jeg ikke noe bakgrunn for å uttale meg om, men Mito'en går i alle fall greit som 15hk.

Stemmer, Stemmer

Jaja, skjønner det. Men jeg race med han, etter den var innkjørt eller noe.. da var det ikke noe feil på den. Men nå i det siste går den ikkje forteren en 80 km/t..

Du som har hatt mito, høyeste fart du har fått den opp i a?

=D>
Honda CBR 125R Værsting på 2 Hjul
User avatar
Paiwani
Posts: 232
Joined: 07 Mar 2008 21:37
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Re: Best akselerasjon?

Post by Paiwani »

Ehh må ikke glemme original derbi gpr? har lest at den går ganske bra originalt i forhold til andre lett sykler, men har ikke testet dette selv mot annet :roll:
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Best akselerasjon?

Post by Speedy Gonzales »

Bonnis wrote:Sidekåpene og hekk er klart med på å bedre aerodynamikken.
Er enig med at hekken er med å skape bedre aerodynakikk for det ville vært vanskelig å opprettholde luft linjen uten denne.
Men er ikkje enig i at sidekåpene har noe å si.


ck90 wrote:Drite deg ut as in du aner ikke hva du har prat om? 200km/t er faktisk mye.. 240km/t er faktisk jævla mye... si på en tråkkesykkel, når du passerer enten 40 eller 50km/t så blir 70% av tråkket ditt borte i luftmotstand... eller noe i den duren. Det er ganske betydelig, på kanten til latterlig.. Men det er iallefall sånn ca sånn det er.
200 på en lett mc er sikkert mye, 200 på en tung sykkel rett frem er ikkje mye..

Hvor har du de tallene fra? Har du besøkt våres venn google?

Og siden du begynner å snakke om prosenter osv så kan eg jo utdype hva eg mener, men da kun fra artikkelen eg har lest.

I tester har det vist seg at vinddraget økte med 17 % mellom sammenkrøpet fører og ikkje sammenkrøpet fører.
i testen blei det brukt en honda cbr 600 og det viste seg at med en bra bakende, sammenkrøpet fører OG frontkåpen til denne sykkelen blei den 16 % mer effektiv.
Så forteller Damian Harty hos Prodrive : http://www.prodrive.com/ at forskjellene i luftmotstand mellom nakne og de med halvåpe er en stor forskjell mens med de som har halvkåpe og helkåpe er relavtivt like.

Han forteller også at den nedre delen av av kåpen på en mc er en aerodynamisk katastrofe pga luften blir "skadet" som han kaller det og at den ikkje er brei nok til at vindstrømmen kan gjennopprettes.

Og så forteller han noe eg ikkje visste, forskjermen er der kun for å få luften til å kjøle motoren.

Så sies det helt til slutt, Det er derfor små detaljer som en flyscreen kan utgjøre en stor forskjell og at motorsykler med halvkåpe ikkje er nevneverdig dårligere enn den med helkåpe når det gjelder prestasjoner rett frem.

Og her snakker vi jo om akselerasjon.

Og til en annen gang så hadde det vært hyggligere med en annen tone fra deg.
Er du uenig i hva som blir sagt kan du si det istedenfor å fortelle meg at eg ikkje vet noe og at eg driter med ut.

Bedrevitere blir sjelden aksepterte.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
ck90
Posts: 12
Joined: 21 Dec 2007 14:25
MC: Aprilia RS125 Snusk Edition 2000

Re: Best akselerasjon?

Post by ck90 »

Vettu hva? Du har faktisk rett.. Den var bitchy av meg, jeg beklager... Jeg ble bare litt irritert over det du skrev så tok jeg det ut over deg på en lusen måte... Sorry.
Robinm93
Posts: 82
Joined: 30 Sep 2008 14:43
MC: Har en Dealim Roadwin. Fin sykkel god å kjøre og veldig behagelig å sitte på. Har ikke gått så mye når eg kjøpte den. Har ikke fått lappen ennå.
Location: bergen

Re: Best akselerasjon?

Post by Robinm93 »

Paiwani wrote:Akselerasjon må vell være en av crosserne regner jeg med, Eller?
Krosserene har jo et stort drev. Detfor tror eg også at det er en krosser.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Best akselerasjon?

Post by Scotty »

Robinm93 wrote:
Paiwani wrote:Akselerasjon må vell være en av crosserne regner jeg med, Eller?
Krosserene har jo et stort drev. Detfor tror eg også at det er en krosser.
Trådstarter er ute etter hvilken orginale sykkel som er best på akselerasjon. supermotardene/enduro'ne(crossere kjører du på bane med), er såpass nedplombert pga lydnivået at 2 takterne til r sykla vil gå kjappere.
Post Reply