Er det skadelig for motor uten powercommander?

Prat om tung MC.
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Jeg har Racing helanlegg (ingen katalysator) og BMCfilter på min zx12r.
Men med powercommander går det alt for urent på tomgang/lav RPM.
Vurderer å ta av powercommen, men er redd for at motor skal få for lite bensin - ta skade.
Noen der ute som vet noe om dette?
:D
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Gixxerman

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Gixxerman »

Å kjøpe alt dette uten å få den optimalisert i benk, er bortkastede penger, ja faktisk. Da hadde jeg heller kjøpt meg slip-on og muligens filter.
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Har selvfølgelig fått fininnstillt i benk. Faktisk 3 ganger.
Men zx12r er kjent får å ikke gå rent på tomgang/lavt turtall m Powcom.
Har hørt om flere som kjører uten, men vet ikke helt...
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by FV »

Snakket faktisk med en idag som kjører ZX12 og klaget over ujevn gange på lave turtall etter montert hel-anlegg, så dette går tydligvis igjen...
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

20hk extra gjør at jeg foretrekker å beholde helanlegget i det lengste..
200hk.
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Regner med at du (AJ-Twin) da har fått plombert ned din sykkel til 10 hk og at toppfart er 90kmt...
Poenget er ikke å bruke 200hk, men å ha MULIGHET for å bruke!
Når et helanlegg koster mellom 15000-30000 vil man jo helst ikke ta det av igjen uten først å undersøke litt.
[-X
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by mekkern »

skulle jeg ha brukt over 15000 på et eksosanlegg hadde jeg undersøkt først....ikke etterpå :lol:
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Kjøpte det brukt fra USA
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by HDmann »

Du kan vel plugge ut PC'en og så få målt AFR i en benk. Sannsynligvis får du magrere blanding med de pottene/AC, men det kan jo hende at det likevel er innenfor anbefalte grenser. Tipper at du vil få en del smelling eller popping i anlegget når du slipper gassen.
En annen god og gammel metode er som du sikkert vet å titte på pluggene. Enkelte hevder at man ikke kan lese like mye informasjon på pluggene til en EFI-motor som man kan på en forgasser-motor. Jeg vet ikke. Kjør motoren varm og stopp den i 80 km/t eller deromkring. Er pluggene hvite, har du for mager blanding.

Men har du ikke PC'en også for å få mest mulig effekt? Ikke bare for å få motoren til å gå "finest" mulig (kanskje en side av samme sak?).

200 HK. Ser aboslutt intet negativt ved det. Hestekrefter og fartsgrenser har vel ingen ting med hverandre å gjøre, eller?
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Uten PC mister jeg ca 5hk, så det er ikke det værste.
Det er ujevn gange v f eks bykjøring som irriterer.
Har nå idag fått tilsendt et modifisert powercommanderkart med mine specs på mail fra en fyr i USA.
Skal prøve det først. Hvis heller ikke dette virker vil jeg prøve uten PC.
Hører flere som sier at det skal gå godt. Men som du sier kommer jeg til å sjekke pluggfarge etter noen mil.
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by maelling »

Fantomet wrote:Det er ujevn gange v f eks bykjøring som irriterer.
Dette er noe jeg sliter med også (noe som er irriterende), og det popper og poffer mellom 2500 rpm til 3000 rpm når jeg slipper gassen, men det ser ut som det er noe som er utbredt over hele fjæla av fabrikater og mc'er.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by quantumduck »

AJ_Twin wrote:
Fantomet wrote:20hk extra gjør at jeg foretrekker å beholde helanlegget i det lengste..
200hk.
Ok... :roll:
Akkurat som det gjør noen avgjørende forskjell på norske veier med norske fartsgrenser...

Men siden du åpenbart har 'problemer' med å kvitte deg med anlegget og allerede har bestemt deg for å beholde det; hvorfor klage på ujevn gange, da... :-k
Lev med det og ta sjansen på at sykker'n tåler det...
Ja, hvem putrer rundt på tomgang, liksom, hehe ...

Vet ikke om det gjelder alle, men mitt anlegg gir først og fremst effekt nede i registret, bare noen få hk på topp. Nyttig i Norge, det ... og så sparer man vel litt på vekta også? Mye enklere enn å slanke føreren :-)
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

AJ_Twin wrote:
Fantomet wrote:Regner med at du (AJ-Twin) da har fått plombert ned din sykkel til 10 hk og at toppfart er 90kmt...
Poenget er ikke å bruke 200hk, men å ha MULIGHET for å bruke!
Når et helanlegg koster mellom 15000-30000 vil man jo helst ikke ta det av igjen uten først å undersøke litt.
[-X
Det er da voldsomt så hårsåre noen er... :shock:
Uansett, sist jeg sjekket så var dataene til sykker'n min ganske mye annerledes enn det du antyder... :roll:

Når det gjelder ditt tilfelle:
Undersøke først tror jeg er et greit stikkord...

Muligheten for å bruke 200 HK her til lands? Hvor da?
Men samma det, er man først bitt av effekthysteriet så gjør man muligens noen uoverveide ting, for alt jeg vet, og bør kunne leve med (bi)virkningene...

Mne for å konkludere ut fra de opplysningene du har gitt:
Hjelper ikke PC og Dyno benkkjøring på de problemene du opplever så er det vel ikke så mange andre muligheter enn å sette sykker'n tilbake til original stand... :-k
Mulighet for bruke 200hk finns her til lands.
Hørt om banekjøring?
Var på Artic Circle i Mo I Rana i sommer! Da var det helt konge med 200hk!
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by MowZ »

Er vel ikke noe vanskelig å bruke 200 hk i norge? bare å gi på i f.eks 3 gir på en slette og dra den ut.
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?

Post by Fantomet »

Nei det er jo selvfølgelig lett :) og morsomt :D !
Sjekk denne linken. Denne zx12r er stock...


Evt dra en tur til Tyskland..
:evil:
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Post Reply