Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Rambler »

Noen her på forumet har et bibelvers som signatur som handler om en som ønsker å dra flest mulig mennesker med seg ned i helvete. Jeg må innrømme at dette minner meg litt om utviklingen i verdensøkonomien for tiden. "Hvor er bunnen" spør mange. Finnes den?

Eksperter og analytikere sammenligner dagens situasjon med krakket i 29, og ut fra det de sier er det vanskelig å forstå det som skjer. Mye psykologi sier noen, men er det det?

Et forhold jeg ikke har hørt noen nevnt er det faktum at i 1929 var nesten alle arbeidsplasser "nødvendige". I dag lever rett ut skremmende mange av å produsere og tilby "luksus og overforbruk". Ting nesten alle kan velge bort for en tid uten at det betyr så mye. Og akkurat dette forholdet tror jeg skaper en dramatisk økt "fallhøyde" som svært få tar inn over seg.

For en del år siden opplevde England et voldsomt press mot pundet. Det ble bokstavelig talt "senket" av spekulasjoner. Og "ingeniøren" bak dette var, hvis jeg ikke husker feil, milliardæren og finansemannen georg sorros. En merkelig mann som dukket opp fra østeuropa. Han har utviklet sine egne økonomiske teorier og har oppnådd gurustatus i mange kretser. og for en tid tilbake leste jeg at han hadde uttalt at vi skulle få en ganske vanskelig økonomisk tid. Og deretter skulle man forhåpentligvis få etablert en ny økonomisk verdensorden.

Det skulle ikke forundre meg om de som i sin tid tvang pundet i kne nå prøver seg på "hele verden". Og det som er enda mer besyndelig er at folk langt oppe i systemene nå snakker helt åpent om "ny økonomisk verdensorden". Et begrep som vel tradisjonellt har vært knyttet til adam vaishaupt og "tvilsomme spekulasjoner om endetiden" så hvidt jeg vet?

Hva går denne "nye ordningen" ut på tro?

På toppen av dette frykter nå alle at det kan gå mot storkrig i midtøsten. Iran har gjort unna 80% av jobben med anriking av uran og utviklingen av selve bombeteknologien sier vestlige etrettninger. I tillegg bruker de enorme pengebeløp på å utvikle langtrekkende raketter som kan bære "tunge bomber" langt opp i Europa. Skulle de lykkes vil det i tilfelle antagelig være primitive, ekstremt radioaktivt forrurensende atomladninger de byr på.

Ahmedinejad har sagt offentlig at han er den som skal bane vei for "den 12. imam". En siste imam som i følge hans trosrettning skal tre frem i endetiden. Men før dette kan skje må verden bringes ut i i fulstendig kaos.

Det er faktisk en helt reell mulighet for at konflikten med Iran for alvor kan bli aktualisert midt i den mest kritiske fasen av den økonomiske krisen vi nå har under oppseiling. Og den vil sannsynligvis stenge Hormusstredet og noe av den andre oljeeksporten til vestlige land. Iran selv er jo en av verdens største gass og oljeeksportører. Muligheten for eksplosiv prisøkning på olje midt i en historisk økonomisk krisetid er altså helt klart til stedet. Og konsekvensene???? Ingen tør vel og tenke på dem en gang!

Jeg har kjøpt noen biler og motorsykkler i mitt liv, men det er faktisk den aller første gangen jeg tar slike forhold med i betraktningen.

I dag låner jeg en mc. Men selv om mc-prisene er lave nå, så blir de kanskje enda mye billigere hvis prognosene om omfattende arbeidsløshet slår til?

Kanskje lurest å vente litt?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by maelling »

Hehe, dette var interessant lesning, og jeg må si du tar mange forhold med i betraktning når du handler MC/Bil. Det er veldig mye psykologi for tiden, og det at du selv har noe uro for å handle en enkel ting som MC er et godt eksempel på hva alle tenker for tiden nå som verden tilsynelatende raser sammen. Men, hvorvidt Ahmedinejad har fått ferdigstilt sine langtrekkende raketter, har vel ikke direkte relevans til hvorvidt du handler deg en fin sykkel eller ei? Jeg vil si det motsatt: Lev mens du kan det, såfremt din økonomiske situasjon tillater det. Du vil nok ikke være et sannsynlig mål for Irans atombomber, men i en global sammenheng vil nok den politiske situasjonen i verden bekymre oss.

Men, en ting jeg har merket meg er at den økonomiske krisen som har seilet opp, har tatt oppmerksomheten vekk fra terror- og klimaspørsmål. Klimaspørsmålet dukket jo opp i den vestlige verden på toppen av høykonjunkturen, og når man har lite å bekymre seg over, kan slike ideelle spørsmål lettere finne sin plass enn i tiden fremover hvor folk sannsynligvis vil tenke mer på jobbene sine. Samtidig brukes spalteplassen i media på å dekke denne krisen, og dekningen rundt terrorisme kan sees ut til å ha dabbet av. Terrorvirksomhet er nok veldig knyttet til mediadekning, og det er lite vits å sprenge seg selv i lufta om ingen ser på. Det ser mer ut som vi klimakrisen og terror-problematikken har blitt fortrengt av den økonomiske krisen som nå seiler opp, så man kan på sett og vis si at du har fått et problem mindre, dersom man ser bort i fra at du som alle andre nok har en berettiget bekymring for hvordan dette slår inn i realøkonomien.

Men, se på lommeboken din, og se hva som går inn og ut. Det burde være hovedfokus når man handler en MC eller ei. Jeg kunne begynne å nevne at det er andre bekymringer som dukker opp, med at planeten jorden beveger seg stadig nærmere et urolig hjørne av gallaksen med mange astroider som ligger i langt tettere klynger enn i "sporet" bak oss, og sannsynligheten for at vi blir truffet øker dag for dag. Da går det med oss som det gikk med dinosaurene, dersom vårt "skjold" - Jupiter - ikke tar unna nok en gang. Det er noe av begrunnelsen til at USA bygger opp sitt rakettskjold. Det er mange problemer å bekymre seg over i verden, men jeg tror man får nyte hver dag som den er den siste. Sånn sett har du flere gode argumenter til å handle deg en tohjuling :)
Last edited by maelling on 08 Oct 2008 13:15, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by mathfjeld »

Ser ikke helt sammenhengen i det du skriver, men meg om det.

La oss si du tar et lån på 200.000kr for å kjøpe deg en MC, dette har du med god margin råd til hver mnd, hvor høy rente skal det til for at du ikke lenger klarer å håntere lånet ditt? Om det usansynlig høyt hadde jeg ikke hvert redd for å låne penger for å kjøpe MC. Utdyp gjerne litt mer om hvar du egentlig lurer på. PS: Jeg skal selge en KTM 690 DUKE III nå
Pollti

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Pollti »

Siden du tror verden går under så er det jo bare å slå til og nyte de siste månedene.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by FV »

mathfjeld wrote:Ser ikke helt sammenhengen i det du skriver, men meg om det.

La oss si du tar et lån på 200.000kr for å kjøpe deg en MC, dette har du med god margin råd til hver mnd, hvor høy rente skal det til for at du ikke lenger klarer å håntere lånet ditt? Om det usansynlig høyt hadde jeg ikke hvert redd for å låne penger for å kjøpe MC. Utdyp gjerne litt mer om hvar du egentlig lurer på. PS: Jeg skal selge en KTM 690 DUKE III nå
Poenget er vel at man kan risikere å stå uten jobb en dag, hva gjør man da?

Akkuratt den økonomiske "krisen" tar jeg ikke så veldig tungt, så lenge man har en jobb som almennheten drar nytte av og er nødvendig for å "drive" samfunnet slik det er pr i dag, så håper jeg iallefall å ha en fast inntekt om det virkelig skulle gå galt. Men faren for at man har lånt mer enn man har råd til er stor, og jeg er definitivt i en sårbar gruppe som ny-etablert med stor gjeld.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by pelsen »

hvis differansen mellom høst og vårpris er større enn rentekostnadene for å ha sykkelen over vintern er det jo lønnsomt å kjøpe nå.
Noe fasitsvar på dette spørsmålet finnes jo ikke, men det gode høstkjøpet er vel generelt forbeholdt de som har penger på bok.
Gixxerman

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Gixxerman »

Pollti wrote:Siden du tror verden går under så er det jo bare å slå til og nyte de siste månedene.
hehe bra svar =D>

Dommedagen er nær :shock: :roll:
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Rambler »

Sant nok, "pollti" har jo et godt argument. :) Oljefondet minker med rekordfart, og om ikke lenge så er kanskje ikke kronen så mye verd likevel. Halvorsen trøster seg med at fondet ikke taper seg fult så mye i "kroneverdi". Men dessverre er det jo bare kronen som svekker seg mot de valutaene som de har investert med.

Jeg er ikke gammel, men kanskje litt eldre enn gjennomsnittet her. I tillegg har jeg hatt interesse av å lese historie fra de siste hundre årene. Men noe lignende det vi ser i verdensøkononien i dag har jeg aldri hørt om før. Helt uvirkelig spør du meg. Statsledere over hele verden kommer med den ene krisepakken etter den andre, men ingen ting ser ut til å stabilisere situasjonen. Det må være noe som driver denne krisen frem. Det kan ikke bare være de amerikanske subprime-lånene. De var en utløsende faktor, men utgjør jo bare småbeløp i den store sammenhengen?

Over hundre nye sykkler tilsalgs på finn.no i dag. Snart syvhundre HD'r tilsalgs. Mange blir liggende lenge. Jeg tror i hvertfall det er mulig å gjøre et brukbart kjøp.

Jeg får følge med å se hva som skjer.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
Pollti

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Pollti »

Jeg er muligens eldre enn deg og dette er ikke den 1ste krisa i nyere tid. Det som skiller den forrige fra denne er at forrige gang gikk Staten inn og tok delvis kontroll over babkvesenet samtidig som skattesystemet ble lagt om. Etter min mening var det en politisk styrt krise, dvs poltikerene ønsket denne krisen. Denne gangen er det nok ikke noe ønske om å kjøre ting i grøfta. De har bare overdreven tro på norsk økonomi og prøver å løse ting ved å øke offentlig forbruk. Og jeg tror faren for at vi ender i grøfta pga handlingslammelse og strutsepolitikk kan være stor.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by brap »

Full fart i alle retninger.. her var det så mange konspirasjonsteorier at trådstarter kanskje kan skrive en pocketbok eller lage en serie om det på TVNorge?

Tanken bak SPU eller "oljefondet" er at det skal gjøre spredte og langsiktige investeringer i utlandet, og at man ikke skal ta ut mer enn 4% hvert år (handlingsregelen). På denne måten vil fondet over lang tid vokse inn i evigheten, selv etter at oljeproduksjonen har tatt slutt.

Hvis du gjør spredte investeringer på langsiktig basis har det ikke noe å si hva dagens kroneverdi er på det du investerte i i går - hvis det synker i en sektor hvor man ønsker å satse kan det være lurt å investere mer i de enkeltaksjene som synker. Det dagens kroneverdi derimot er veldig viktig for er sure oppstøt fra enkelte blonde partiledere som lader opp til hver arbeidsdag med å spise fem grapefrukt, og holder det gående med sursild skylt ned med eddik utover dagen. Sånne folk mener at oljefondet er noe stort tull, og at man svi av mest mulig penger på kortest mulig tid. Resultatet av denne politikken er at man virkelig får en skakkjørt økonomi (se på Nederland på 60-tallet).

Markeder svinger, og de har gjort det i alle år. Noen ganger svinger de mye, men sett over lang tid opplever man likevel vekst. I nedgangstider snur man fokus mot innovasjon, og terskelen for å få tak i penger til dårlige prosjekter blir høyere. Dette trenger ikke være noe negativt.

De som er veldig urolig over dommedag og økonomiske kriser og Iran og alt dette her burde jo egentlig ta opp det feiteste lånet de kan få, og kjøpe en ny motorsykkel hver uke? The end is nigh!!!
il4
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Rambler »

Jeg er helt enig med pollti. Jappetidens kollaps ble spesiellt forsterket her i landet på grunn av den spesielle politikken. Særlig på grunn av renteøkningen som skulle "kjøle ned" en allerede betydelig nedkjølt økonomi. Dette skapte et "kunstig ekstra-krakk", og regjeringen tok over bankene. De hadde kanskje lest "Das kapital".

Når det gjelder oljefondet:
Når ganske mange sa at toppen var nådd i aksjemarkedet begynte man å kjøpe aksjer for oljefondet. Når fallet var i siget mente Halvorsen at "nå kunne man virkelig gjøre mange kupp". Når raset for alvor begynte sa hun at "nå måtte man ha is i magen".

Man skulle i større grad ha satset på sikre pengeplasseringer slik den forrige regjeringen gjorde, slike plasseringer som nesten alle er ute etter i dag. For det er ikke riktig at aksjeinvesteringer vokser inn i evigheten. Til alle tider har de som spekulerte i aksjer gått konkus. Selskaper kan overleve, men ikke nødvendigvis de som eier dem. Verdien av etablerte virksomheter blir ofte sterkt desimert eller kanskje helt nullet ut før man får andledning til å kjøpe seg inn i nye eller reetablerte virksomheter som vokser frem etter et børskrakk.

Hvem vet, om ti år så må vi kanskje kjøre rundt med "norskprodusert tempo eller jawa" igjen, slik de gjorde i femtiåra. :)

Jeg hadde en gammel nabo en gang, som fortalte meg om sin første jawa. I 1956 dro han og kona på tur fra Toten til Vestlandet. De kjørte over Hardangervidda i øsende regnevær på jørmete grusveier. Da de kom frem til Seljestad var det nesten ikke mulig å se hva de var. :) MC-livet hadde nok sin sjarm i hine hårde dager også.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Lurte på å kjøpe mc til høstpris, men....

Post by Speedy Gonzales »

Først vil eg bare si at eg har svært lite peiling på dette i forhold til enkelte av dere men ville no bare ytre min mening..

Eg har den troen at hele krisen her til lands blir forsterket av nervøse folk.

Eg har ikkje troen på at dette vil skade oss (Norge) noe stort så lenge tingene går som normalt her til lands, at vi kunne vært bedre forberedt er ingen hemmelighet.

Eg tror også at vi står mye sterkere og mer forbredt enn sist gang uten at eg skal utale meg så alt for mye om det.

Men kanskje dette burde være en oppvekker om at det bør spyttes mer penger inn i selve Norge istedenfor å dra meg seg millionene utenlands :-k ???
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply